Wednesday, October 31, 2012

bas & piring hitam Perpaduan Nasyid featuring 19 groups from 1982.

out of topic kejap, so aku pun ada baca jugak la pasal malaon seekor ni tipu2 pompuan ajak kawin, so gambo dia pun da ada kat internet, cuma aku heran, ada komen cakap cara dressing malaon tu dan muka dia jenis naik bas.

I mean, what the fuck orang yang naik bas awam ada kena mengena ngan tipu menipu kan? dan worse to comment on someones choice of dressing brands. Kalo dia suka, atau dia cuma mampu brand murah, so be it. Kalo dia mampu nak pakai brand2 paling mahal kat pasaran pun, so be it, tapi kita tak boleh pass judgement.

I mean, adakah kita boleh jamin 100% setiap yang orang bawak kereta, atau orang yang duk belakang ngan driver  ada kah 100% tak pernah tipu? * Snigger * make it an obvious SNIGGER *
Come on, aku rasa melayu yang rata2 ok la aku taruk 99.99999% mengaku Islam, kena ubah mentaliti cam gini. Tu pasal mengaku Islam , tak makan daging babi, tapi undertable ngan rasuah jalan terus.

Aku naik bas nye orang, of course ada bastards dan sialan dalam bas, tapi aku boleh rasa rata2 majoriti semua ok je kebanyakkan pengguna pengangkutan awam. Semua susah payah carik rezeki, dan sedaya upaya pastikan rezeki tu halal, walau apa cara, nak tonggang terbalik setengah maut pun, tapi cuba pastikan rezeki sumber halal, tak mau tipu. Besar kecik tu rezeki masing2, kalo kita rasa tak cukup, pandai2 la carik nasik tambah atau susun balik belanja.

Harus diingat bila mati nanti, rata2 kita akan naik van jenazah. One way trip. Then kita tak boleh kondem sekian2 jahat, muka pun muka naik bas.
A big loud proud FUCK YOU to those who link criminals or cheaters with public bus passengers and those wearing cheap clothings!!

ok now I got that out of the way,
aku ingat nak cerita pasal latest fan club magazine iron maiden number 93, tapi aku pun belum abis baca, tengok2 gambo je.
So aku nak cerita sikit pasal ni piring hitam...sikit je, pasal aku belum buat apa2, harap2 piring hitam ni boleh direscue lagik.
LP Perpaduan Nasyid Singapura mempersembahkan Koleksi Lagu-Lagu Dakwah keluaran Angelis. Ni zaman dulu ni kedai kaset melayu kat pasar Geylang Serai lama.

19 Nasyid groups that includes Al Jawaher dan Hidayah. Ni semua 1982 dulu. Ada satu lagu Hijrah bracket dia taruk Faridah M Amin. Hmmmnn. Al Mizan is not listed at all. Aku nak tanya satu kawan kerja aku pasal ni group2 nasyid ni time, dia tahu wooo, siap boleh tahu ni groups semua dari mana sekolah menengah dulu haha. OTAI!! haha.

Pada aku la, nasyid melayu ada dorang punye own Big Three - Al Jawaher, Al Mizan, Hidayah.
One day soon, I want to blog about Hidayah.. "sembahyang la wahai budiman...sebelum kamu disembahyangkan"...boleh nangis ah dengar, sayu  sampai skarang, still a classic....

Kalo nasyid melayu modern zaman ni, yang boys dan men groups ni, aku rasa Saujana nye first album memang dahsyat dan brutal in its own way.Mau rasa panas je kan dengar, tapi serious, sapa tak pernah dengar Saujana first album, try, untuk geng tak betul... siap, korang rasa terbakar ah nak2 dah sampai last song, cover version Sepohon Kayu. Serious aku tak bedek. Konfem termenung kejap haha.

Nanti la lepas aku cuba rescue LP ni,
then we can talk cock more.. I try to see what I can. Aku rasa mungkin ramai pun curious nak dengar terutama pasal involve many obscure nasyid groups of that era.

All I can kan dah terlanjur berbual benda2 gini, harap semua kita dan love ones kita berakhir ngan keadaan baik. Amin.


p.s - I will blog about the FC mag no 93 next, when I got time next few days. I hope so.

6 comments:

Rafi said...

ada satu lagu Al Jawaher duet dengan M.nasir tu pun best jugak.tajuk dia perjalanan
"Urusanku belum selesai selagi
Belum ku temui sinarnya
Hendaknya dalam perjalanan ini
Kau bekalkan ku Al-Fatehah"
kalau kat radio biasa lepas masuk waktu sembahyang selalu jugak la keluar lagu ni..

Adi Herman said...

Wow klasik la piring hitam nasyid tu...not many of us have that kinda thing...this is precisely rare....

Ijau D. Koceng said...

rafi: mmg best & klasik lagu tu

sblm/slps maghrib selalu radio klasik @ nasional fm slalu pasang

berteromber said...

Zaman kecik2 tahun 70an...3 kumpulan nasyid ni Al-Mizan, Al-Jawaher dan Hidayah memang top...apa yg aku ingat Al-Mizan nya penyanyi utama Faridah M Amin tu memang popular la time tu...

Al-Jawaher banyak lagu M Nasir...Hidayah pulak lagu S Atan...tapi dulu aku suka gak penyanyi nasyid lelaki macam Ahmadi Hassan....

ni semua rumah aku dulu ada katrijnya...sayang benda2 ni tak disimpan...

Dr. Bentara said...

kalau public transport kat malaysia ni bagus memang aku prefer naik public transport.

kat negara barat naik public transport bukan pasal dia miskin tapi lebih convenient dari bawa bmw, merc ataupun porsche.

Takilala said...

Nice lp.