Monday, March 11, 2013

The Queens - Bersabarlah Kalau Bercinta (1980) LP - diyoutubedkan

Macam post2 sebelum ni, aku lagi sekali buat disclaimer,
kalau lagu2 gini, album2 cam gini ada jual kat kedai, tentu tak jadi hal, tapi rasanya tak, jadi sebelum lagu2 gini hilang gitu2 je ditelan masa, baik lagu2 ni diyoutubedkan.

So ni LP, piring hitam, vinyl, album Bersabarlah Kalau Bercinta dari kumpulan The Queens dari Singapura. Yasmin dan Farah, aiseybedah...
Ni dari tahun 1980.



Not to be confused with Queen, I believe The Queens got their name from the road name where they reside then back in the late 70s/early 80s period.
The Queens duo had one of the most sweet as saccharin voices and with some great songs, I think they are still remembered fondly by Malay-language music fans not only in Singapore but in Malaysia and everywhere I guess.
So this LP has 10 songs...released in 1980 and mostly are songs about growing up, falling in love and all the dreamy fantasy girly stuffs.
You have all the innocent thingys, especially for those growing up during that time...

- falling in love while waiting for the bus to go to work at the bus stand/stop.
- talking in the dark using the house residential phone with a potential 'mambang' haha.

but all relate in honest , goodness , uncorrupted pure way that exist in the 80s and maybe up to the 90s.
The world as we know now, is completely different.







Jadi sepuluh lagu kat album ni ialah
- Tak Mengapa ( lagu 60an A Rahman Hassan)
- Bersabarlah Kalau Bercinta
- Perasaanku (yang terpendam)
- Aku Jangan Digoda
- Peracun Hati
- Seribu Tahun Kan Kunanti
- Semuga Aku Berjaya
- Ingin Ku Kenalmu
- Cemburu
- Gadis Malang (Bahgia tetap ada)
spelling melayu zaman dulu2

Perasaanku, Semuga Aku Berjaya..., Peracun Hati, etc etc  slow je tapi best, dan kalau rancak pun macam2 ada cam Aku Jangan Digoda etc,
Some of the songs ni copypright control lagu dia liriks je tukar.
I mean its a breathe of fresh air nak-nak bila aku tengah fikir bila baca news kat Soundwave tahun ni, Slayer tanpa Dave Lombardo, walau zaman dulu dah jadi, tapi mesti cam sangat terasa kelainan la gitu kan.
Dah la takde Jeff Hanimenn. Dan bila la si mamat Jeff ni balik band? dia nye sakit rabak woo kena gigit spider, sampai nak kena potong tangan semua kat spital. Tapi yang mamat Exodus peganti dia tu alrite la tapi tak sama. Slayer is like Beatles, must be that same Fab 4. Cam aku cakap aku terngangah mulut tengok dorang changeover stage set Dimmu Borgir ngan Slayer, bila dorang tolak Dave Lombardo nye drum set letak kat tengah2 pentas, makdatok, dah awesome giler, belum start main, baru je tolak drum set in position set...Aku was like, "oooo Dave Lombardoooooo",
ok ok out of topic..haha
tapi tu la aku cakap, this is a Breathe Of Fresh Air listening to these songs after listening to other types of music.

Lyrics, senikata, liriks The Queens kat album ni...
Sebahagian je la...

Perasaanku ( yang terpendam)

Diri bagaikan terlena, mendengar
Bisik suaramu

Ketika berbual oh di telefon di
Kala malam sunyi sepi
Engkau pandai bercerita
Membuat aku tergoda
Tapi aku malu, untuk curahkan
Hasratku yang lama terpendam

Kau bagai cahaya
Yang menyuluh hidupku
Ku rasa bahgia
Jika kau menjadi kasihku


Entah bilakah masanya
Dapatku curah rahsia
Perasan hati yang ku pendamkan
Cinta untukmu oh sayang


Aku Jangan Digoda

Aku janganlah engkau goda
Tak mahu diriku terpedaya
Biar aku bebas
Tiada Cinta


Bukan ku takut pada cinta
Tetapi bagiku belum masa
Aku masih muda
Ingin hidup gembira


Jika aku mula jatuh cinta
Tentu jiwa tidak bebas
Andai kata putus kasih
Merana diri


Walau kawanku sungguh ramai
Asalkan namaku tak tercemar
Jangan engkau marah
Aku jangan digoda


Semuga Aku BerjayaSusah Payah ayah dan Ibu
Menyuruh aku bersekolah
Agar jadi orang berguna
Untuk bangsa dan negara


Dengan semangat suci
Belajar tiap hari
Demi memburu cita
Hari muka

Doa restu ayah dan ibu
tunjuk ajar guru-guru
Dorongan teman-teman semua
semuga aku berjaya
Dalam pelajaran




http://www.youtube.com/user/tempehasuka666/videos

http://www.youtube.com/user/tempehasuka666/videos




NEXT ROUND
album yang best giler, tapi jugak kasi aku rasa cam panas nak terbakar2 gitu bila dengar hehehe.

kumpulan HIDAYAH - DOA SEORANG INSAN full album.

12 comments:

Adi Herman said...

the queens ni eurasian ker? They look like one

Adi Herman said...
This comment has been removed by the author.
Rafi said...

Lagu Tak Mengapa diorang pun ada cover balik eh.

Skudal said...

bolah layan dah ni

berteromber said...

Thanks deaf...ingat2 lupa dah lagu dorang ni...

lieyalatif said...

alamak...tgk piring itam tingat jaman dulu...dulu bersusun kat umah piring itam nie....almaklum laaa my abah pengumpul tegar piring itam ni...

lizz said...

waa best gak layan lagu2 jaman 80an ni... klasik cover album dierang tu...

Aisya Redd Rohim said...

Salam Deaf!
Ko ader lagu "Kembang Larangan" Ideal Sisters tak?

yg arwah isteri M. Nasir, twin dia... & auntie dia?

puas aku cari online, tak jumpa...

PC kOKak™ said...

rare lp

WanBeruas said...

..Salah saorang nih pernah kawin dengan Aman Shah..untung manyak laa itu mamat deeee...

Khairi said...

Bro, boleh tolong upload album the queens yang lagi satu tu tak? Ada satu lagu tu best sangat. Tajuk tak tahu tapi liriknya lebih kurangnya ''Umurnya masih muda, Dah pandai berasmara, bila pulang sekolah, dia ke taman bunga...

deaf-angel said...

maaf, ni saja aku ada...

kalau ada peluang dapat lp Queens lain, I will do so ok.