Saturday, March 28, 2015

(updated 0930hrs) AHAD aku pakai hitam. (THIS SUNDAY - I WILL WEAR BLACK)


Kadang2, Jarang2, aku akan buat blog yang aku cuba serius kalau aku rasa aku perlu serious. Seumpama iras kata Bucky Katt "Serious, Serious macam kucing mandi".
Kita hidup ni tak lari dari dipengaruhi sekeliling kita. Of course kita nye best contoh is Rasul kita, Nabi Muhammad s.a.w.

Tu hari, I mean few days back, sistem keretapi gerak cepat Singapura semua berjalan 24 jam tanpa henti kerana untuk kemudahan sapa nak melawat kematiaannye LKY. Pukul 2 pagi, pukul 2 pagi ok, aku naik train la, dalam hati cakap.. Hari kerja, hari sekolah, train mesti kosong pasal semua orang tengah tidur pe....
'
Bayangkan aku masuk je train, tak penuh berhimpit cam sardin,  la tapi bahagian kerusi semua memang penuh jugak,
Macam semua orang, tua muda, lelaki pompuan, berbagai lapisan, majoriti in black.
Macam ramai2 nak pergi tengok Metallica main, Tapi aku tahu, ni lebih dari tu.
Sanggup ok 10 jam beratur tengah panas buta untuk tunggi giliran... Aku?? ok la aku sanggup untuk Iron Maiden aku sanggup. 

- Azan berkumandang 5 kali sehari kat radio nasional. Program2 agama Islam kat radio nasional, untuk sebuah negara yang hanya 15% sahaja penganut Islam, bukan sesuatu yang kita boleh anggap remeh-temeh dan taken for granted.

Apa aku tahu, ini adalah idea dia, kalau salah tolong betulkan. Terimakaseh kerana memahami.

- Potongan gaji setiap pekerja Islam terus menerus untuk pastikan pembinaan masjid2 yang modern dan canggih penuh kemudahan ialah sesuatu yang membanggakan.
Bayangkan selagi kau Islam, KAU LAGI DAJJAL DARI SETAN PUN PERANGAI, tapi memang build-in pahala, pasal sedari atau tak sedari, janji kau kerja dan tak opt out, tak kira gomen atau swasta, gaji kena potong automatik untuk buat masjid baik sekarang ataupun masjid2 akan datang. Dan masjid2 tu boleh dicakap dibuat titik peluh semua orang Islam yang kais pagi makan pagi kais petang makan petang... dan kau chief setan, doesnt matter. Kau tetap ada dalam share buat suatu amal dalam hidup walau sekecil2nya habuk. So there is still hope, dan aku tujukan ayat ni untuk aku sendiri.

Apa aku tahu, ini adalah idea dia, kalau salah tolong betulkan. Terimakaseh kerana privilege ini.

- Korupsi. Corruption. 5 sen pun takut ok nak masuk poket.
Kita tahu ni semua agama Islam dah emphasis pasal rasuah dari dulu. So nothing new.
THANK YOU SO MUCH.

- Air. Aku tahu, setakat kena ejekan Minum Air Kencing, Minum Air Tahik, Minum Air Longkang... Well... tapi of course aku tengok sapa/nickname apa yang cakap...  So again.. well.
Please learn about molecule air, please learn about modern technology penyulingan air dan please learn apa tu suci dan tak suci dalam Islam.
I mean, its ok tu ejek atau Menghina just because you think you are superior in all sense, but remember, kita menghina dan mengkeji sesuatu yang dah suci lagi mensuci kan. Please be very careful when it comes to this.
Again THANK YOU.
Or else, aku tak tahu betapa bernilai nye air. Air sangat berharga. Sapa masih ambik wuduk ngan bukak paip macam mengalirnya Niagara Falls, maybe one day you will realise.
Korang bayangkan lautan berapa besar, sampai sekarang MH370 pun masih tak boleh jumpa, kalau kau ambik air semayang kat lautan besar gitu pun tetap maximum tiga kali kan setiap step? so its something to ponder and think about pembaziran dan penjimatan.

- Fair and square.
Adil baik sekolah dan baik pekerjaan.
Religous obligations sebagai umat Islam?
That is the beauty, kau tak payah nak pastikan semua orang tahu pasal kau pandai2 sendiri buat obligation kau waktu tiba masanya. Setiap masalah ada jalan keluar.

The key words, Find Alternative ways and find a solution yourself or in consultation. Insyallah.

Thats the key word. Fikir sendiri. No sugar daddy overlord protection or unfair privileges please. I want to stand on my two own feet. Because its an achievement when you realise you can compete fair and square and backs against the wall.
For that THANK YOU.

Cleanliness, Kebersihan, Kehijauan, Greenery.

EQUALITY, I dont have to kneel and sembah to anyone.

Mungkin aku ni ialah orang cepat happy, duduk rumah kecik, jalan kaki sana sini, pakai selipar jepun, Aku bahagia. Tapi tentulah love ones aku, aku nak terbaik.,
Tapi untuk aku sendiri, aku gembira dengan the simple pleasures in life.
Aku tak perlukan Gedung Neon Indah,
Aku happy apa aku ada.... asal aku tak malas, aku kerja, apa kerja pun aku buat, untuk love ones aku of course, dan belen2... untuk Iron Maiden aku....
So basically my mentality tak sama ngan orang lain...
So for that thank you...

Aku tahu rezeki tangan Allah, tapi ngan pemimpin yang jujur dan  bersih dan takde banyak colok, takde banyak songeh. Adalah hidup mudah sikit.

Last sekali...

Sebagai manusia yang harus banyak belajar kehidupan sopan , aku sanjung perangai, contoh terutama betapa rendah diri, kesederhanaannya Nik Aziz dan seterusnya Sultan Muhammad V.

Sebagai seorang neutral dari segi Ideologi,  aku rasa ni dua ialah contoh yang kita boleh ikuti, walau siapapun kita.

OK, Nik Aziz aku tahu ada good relationship ngan LKY. LKY pun pergi visiting Arwah masa dia hidup, all the way gi kat Kelantan.
I find it something incredible, masa isteri LKY mati, Nik Aziz pergi Singapore ok, melawat menziarahi gitu kematian isterinya LKY a few years back. Amazing info la pada aku, I think aku still ada foto hari tu....

So ni masa LKY mati lak, Sultan Muhammad V pergi Singapore menziarahi hari pertama tak silap aku.

So it makes me start thinking about these two things..

and makes me try to wonder more about these three humans.... thats all they are three humans just like you and me.

and betapa dalam hidup ni, kita kena fikir sendiri, nilai sendiri, pasal hidup ni kadang2 perlu tolak ansur, give and take, dan apa pun terjadi, tentu ada sebab nya.

Janji, nawaitu, kalau niat tu elok... itu yang penting.

And its something I can learn in life.







Thank you sir for everything. The good and the excellent and if any not so good. As long as the intention is good, its ok.




So hari Ahad , aku pakai baju hitam.

Bukan nak pergi tengok Metallica main, tapi pasal lebih lebih dari itu.


p.s - personally untuk diri aku sendiri, waktu zaman full time National Service dulu, waktu tiap2 tahun kena sumpit panggil balik Reservist, ada tu la dua tiga kali buat duty ada kena mengena ngan dekni.
Aura dia kuat ok... walaupun dari jauh...... walaupun dari sejauh mungkin yang aku boleh..if you get what I mean... oppss...



5 comments:

Rafi said...

Salam takziah untuk warga singapura.aku tekedu baca pos ni di waktu pagi yg hening mcm ni..buat aku temenung dan befikir.i learn something today.thank u.

Jainijay said...

-yang penting x korups-5 sen pun takot masok poket-class ayat ni

deaf-angel said...

Hi Jaini Jay, welcome

berteromber said...

tak ramai pemimpin yang handal berpolitik...tapi LKY adalah salah seorang darinya...

D'arsil said...

mendalam penulisan kali ni. kena baca semula ni...