Friday, April 17, 2015

Heretic - Alive Under SA#AN cd

Salam sejahtera semua, cam biasa aku cakap omputeh kejap then aku cakap melayu panjang lebar bersimpang siur melalut asyik keluar topik k.



I remember I had highlighted clearly on my own personal timetable the time and location for URFAUST, a band I am keen to check out at Hellfest, and I got a surprise when I can see the Heretic logo on stage. I guess its a very last minute arrangement. Never mind, what I understand is that one of the two Heretic bassists plays for Urfaust too. (the slim one)

They are from the Netherlands. Heretic used to be black metal in their early days, but seems they had transformed into Black n Roll. They are also currently described as Metal Sleaze Punk. It don't really matter to me what the description is used, as long as the music is something I enjoy and like, and I have a good time, thats all that matters.

Their latest lineup in Hellfest features two bassist which excites me once they are on stage. I think this is the same lineup that records this CD. It has one new song and the other 7 songs are from a few years ago in an album called Gods Over Humans, Slaves Under Satan.
I really like what I saw and hear, so I am slowly checking out their releases thru the years.

Backcover of this album shows Heretic with THE 666 lightning rig of the Hellfest Temple Stage for 2014 where a brilliant fantastic mix of different style of bands plays. Yes, there are other great bands playing at the Altar Stage, and of course the other 4 stages including the main stages but the Temple Stage was may the one I spend the biggest amount of time and I even sleep at the side on the grass patch when I am tired LOL!!



Foto2 kat bungkusan album 8 lagu ni ialah dari Hellfest tahun lepas.

Bawah Ni ialah foto band Heretic yang aku snap dari tempat aku berdiri. Dua bassist ok dorang dengan lineup terbaru ni. Kum.pu.lan. Be.lan.da. Mula2 aku ingat dorang Jerman.

Sebenarnye aku masa buat jadual waktu persembahan2 aku nak tengok, aku dah pilih nak menengok Urfaust, tiba2 dah tiba time dan pentas dijanjikan rupanya Heretic. Dorang kalau buat pengumuman tukar band last minit pun aku bukan paham kan? haha.

Aku kat sana semua sign language je la..sesama peminat2 sana senyum je la kan...
. Nak berbual Bahasa Inggeris aku rasa aku bastard la kan? . So beli air pun sign language ngan cakap 
bonjour, merci beaucorp , merci beaucorp madeimoiselli kalau pompuan gitu. ahha...Asas sangat bahasa yang aku gunakan..

Bruce Dickinson masa Iron Maiden tengah main pun seluruh show berbual bahasa Peranchis. Aku tak paham tapi aku rasa dia banyak buat kelakar pasal orang semua ketawa2...
Antara lagu, Bruce Kasi laporan  bolasepak France Versus Switzerland nye World Cup kat Brazil pun dia cakap French, happy giler siot orang France, maklum dorang bantai Ze Swiszz teruk kan hari tu 5 - 1 ke hapa ntah...
 so aku rasa lain kali aku dapat gi sana aku nak hentam kromo je la tulis kat kertas berbual French then aku main sembur je la...


kalau dorang tak paham French aku sebut, Aku rasa might as well aku cakap melayu la, dari aku cakap omputeh Inggeris. 
 Sombong dorang ngan English language..


ABOVE PHOTO IS BY YOURS TRULY...



Memang paling cantik design pentas Temple. Ada sejumlah 6 pentas semuanya. Ada 2 pentas utama untuk isi 40,000 peminat. Ada pentas jauh sikit untuk band2 yang jenis peminat2 buat "Wall Of Death"gitu. Aku masih teringat kawan aku kat Pasir Ris tengok Dragonforce kamera dah hilang, 
tu baru Dragonforce kat Pasir Ris tempat berlangsung konsert Pop Yeah yeah dan Flybaits tu hari,, apa lagi wall Of Death kat Hellfest hahaha, 

so lupakan, tengok dari jauhhhhhhhh haha Macam Temple Stage & Altar Stage ni sebumbung bawah satu khemah besar. Nanti video kat bawah ni aku link boleh korang imaginasi kan cammana bawah khemah raksaksa tu.

Selain Heretic ni, antara band2 lain yang bermacam2 ragam aku sempat tengok beraksi kat pentas Temple ni yang ada "lightning rig 666"tu ialah seperti Impaled Nazarene, Equilibrium, Impiety, Skyclad, Destroyer 666, Tsjuder yang tersangat terserlah pro dorang atas stage ngan movement dorang dan stage presence sangat mengujakan aku, Gorgoroth, dan Vried Sognametal dan sebagainya kat pentas Temple ni...Seronok pasal macam2 variety. Errr.... JANJI ROCK gitu. hehe.

Seronok.. aku rasa aku paling banyak masa aku luangkan kat Temple dan Altar stages ni la dalam khemah gergasi ni.
Aku korbankan banyak band2 lain yang beraksi kat pentas2 lain untuk saksikan band2 yang kena main kat ni dua pentas. Menyumpah la apasal banyak sangat band aku nak tengok semua clash aje. Tapi yang ada aku memang miss pasal aku bangun lambat. Skid Row contohnye...baru nak menengok Skid Row main live I Remember You. HAHA. Korang jganan gelak ok, tu lagu aku suka sangat...semua l a first album Skid Row pertama. Tapi aku bangun lambat burn wei... Skid Row lak pagi2 buta dah main. KONGAJAR!! Organiser. OK OK melalut.

Ni youtube salah satu lagu yang jugak ada dalam album ni. Sebenarnya 7 lagu rakam semula ngan lineup terbaru dua bassist ni. Satu lagu baru...
Boleh nampak kat belakang tu Altar nye pentas. So selang seli. Satu band sini, satu band sana, so tengok la cammana.




Aku pernah sekali, abis je band apa ntah main kat pentas Temple. Aku terus  baring dan tidur kat atas rumput kat tepi tu, tidur sampai band apa ntah kat Altar abis, then aku lekas2 ambik tempat tengok balik band yang aku nak tengok kat Temple Stage. Penat ok, tapi syok tidur atas rumput kat tepi2 tu, kat tengah2 tu semua memang dah jahanam dah tanah semua.. Berdebu teruk dalam khemah ni, tak elok untuk kesihatan.
Festival gini dorang, I mean semua orang tak kacau kalau kau kepenatan tidur tapi kadang2 ada sama2 peminat  datang tunjuk concern cek kau ok ke tak, ialah mungkin takut terlampau mabuk ke, pengsan ke, mati ke... paham2 la tempat gini haha.

Giler babi la jadual waktu, contohnye - bayangkan Paradise Lost kena main Altar Stage, dalam masa yang sama Soundgarden main Main Stage. Best nye ialah, berpuluh puluh puluh ribu orang layan Soundgarden kat pentas utama, padalah Paradise Lost tengah main kat pentas kecik gitu depan peminat2 dorang je. Baguslah jugak... Aku boleh rapat sikit ngan Paradise Lost.

Masalah Hellfest ni, confirm banyak band tak dapat tengok. Contoh... Masa Iron Maiden main Main stage, Watain tengah main Altar Stage. Ni belum campur pentas2 lain band2 lain yang tentunya sama hebat sama menarik.
Abis je ni dua beraksi malam pertama, Slayer main pentas kedua, Death (to all) main pentas Altar.
Kau boleh tengok fans yang menegok Iron Maiden main terus macam parting of the Red Sea, ada pergi arah pentas Slayer, ada arah Death.
Giler kan nak pilih?



OK la, nanti aku sambung cerita pasal Heretic ni.
Ni band jangan terkonfius ngan band Thrash Metal Amerika dulu2 tu. Heretic negara Holland ni memula memang lagu2 dorang Black Metal gitu. Tapi cam aku cakap kat atas, peredaran zaman dan muzik dorang pun bertukar...

Aku suka lagu ni...  ni versi kat album Alive Under Satan.



OK kat album ni,
dapat CD, dapat liriks dan belakang liriks ialah poster gitu...
foto2 kat album ni semua memang dari Hellfest la. OK la, buat kenangan gitu untuk aku. haha.



akhir kata, Belinda Carlisle Rules!!


3 comments:

berteromber said...

cekidot lagu 18 & life Skid Row dengan vokalist barunya Tony Harnell...tak sabar pulak aku nak tunggu album baru dorang...aku memang minat vokal Tony Harnell sejak zaman dia dengan TNT...

Rafi said...

Kira pentas temple ngan Altar mmg band extreme metal je la yg kongker yek.heretic ni selalu dengar nama je tak penah dengar stail muzik nya

D'arsil said...

best juga lagunya rock n roll gitu.. aku pun kalu aku ada ditempat kejadian kan, pastu band yang aku minat keluar album live apa sajalah kan, aku rasa mau sambar, cam cd sabbat live hari tu.. kenangan.