Thursday, December 1, 2016

Phil Collins - The Singles (3cd version) - dan mengapa aku rasa dia ni hebat sangat karier muzik dia.

Salam & Greetings.
A bit in Malay and then in English.

Recently released Phil Collins The Singles. This is the 3cd version. (There is a 2cd version also.)





Mungkin untuk sesetengah orang Phil Collins ni ialah seorang penyanyi popular dengan lagu2 nya dimainkan di radio.
Tapi, aku suka Phil Collins ni bukan sahaja lagu2 dia banyak yang gerek2...

tapi.. sikit lebih kurang macam gini la ye...

Masa dia muda2, dia mula2 di ambil jadi pemain drum kumpulan GENESIS. Tapi dia bukan ahli original.
Dan GENESIS ni, masa zaman STEVE HARRIS muda2, dia akan pergi tengok GENESIS main "live". Jadi, memang IRON MAIDEN ni pengaruh progressif dan "time changes" dorang banyak pengaruh dari band2 macam GENESIS dan JETHRO TULL.

Dan Phil Collins ni, selepas dari zaman Genesis, walau jadi artis solo, penyanyi solo, tapi dia tetap bermain drum, 
dan bila LED ZEPPELIN bergabung untuk Live Aid, dan selepas kematian JOHN BONHAM, tak lain tak bukan, drummer yang dipilih Led Zeppelin untuk main bersama dorang ialah Phil Collins.
dan jugak Phil Collins juga ialah pemain drum untuk ERIC CLAPTON.
Dan memang dorang banyak bekerjasama dan kalau korang dengar kat radio lagu "I Wish It Would Rain Down", lagu sayu sangat romantik tu, semua guitar solo ialah Eric Clapton nye kerja dan lagu juga melahirkan Music Video yang antara aku paling terbaik dan terhebat dalam sejarah aku tengok mana2 muzik video.
Dan jugak, bila kumpulan QUEEN yang tinggal dan aktif iaitu Brian May & Roger Taylor main dan perlukan Roger Taylor tampil ke depan nyanyi pasal FREDDIE MERCURY DAH MATI KAN??, maka bangku drums akan diisi oleh Phil Collins.

Jadi.... memang DAHSYAT la dekni. TERDAHSYAT DARI LADANG.

Muzik2 dia kan, memang tak tahu nak fokus mana satu, ini serupa macam kalau aku dengar TOTO. Dan macam aku pernah cakap, kalau aku tak tahu kewujudan Iron Maiden, maka TOTO adalah band terbaik dan paling aku kagumi dan antara band paling menakjubkan aku pernah tengok main.

Anyway, kalau perasan, pemain bass bagi Phil Collins seperti Gandalf (ala... yang famous macam Gandalf tu, dan jugak Nathan East, kedua2 bermain bagi Phil Collins dan jugak bermain untuk TOTO.
Jadi ni bukan satu kebetulan je kan?

Aku tak pernah tengok Phil Collins main live, aku pun tak tahu cammana kalau gi tengok dia main live nak tengok sapa.. haha.
Dahsyat segala pemuzik2 dan penyanyi2 latar Phil Collins.

Drumset dan percussion set je sekurang2 nye ada tiga set complete atas pentas.


GILER!



Ni contoh dia main live... drum solo, lepas tu dah mengah2 terus nyanyi lagu SOMETHING HAPPENED ON THE WAY TO HEAVEN.




Dia termengah2 tu ok, tapi suara maintain giler sedap... Dan tengok dia punya band kalau main live, tak giler babi tu band pemuzik dan penyanyi latar dia...
AMAZING la cakap kan...

Dan ni ialah video klip aku minat sangat... JALAN CERITA VIODE MUZIK DIA SANGAT SEDIH.

Aku kalau sedih2, nanti aku tengok video lagu ni, lagi aku sedih...
video ni 8 minit,
pasal permulaan pemain drum dia yang kulit hitam tu cuma jadi pencuci pentas. Tengah mop lantai...
Sedih giler ok, siot nye tuan Producer. 




Ni kira loser nye song la. HAHAHAHAHAHA


Kalau korang tengok video clip ni menampilkan personaliti dan pemuzik yang mungkin korang tahu.










Phil Collins...

What can be said that has not been said??

I think he is one of the best ever musician, songwriter, singer, entertainer...

I have always like him, and his music will continue...

I hope one day to explore more his time with GENESIS, and also his less known songs on all his solo albums...

Unfortunately I have never seen him or his wonderful band (irregardless who is the musicians he choose) play live.

Maybe one day. I am sure I dont know who to look out for on stage. Just like watching TOTO. LOL!!!








12 comments:

Rafi said...

Baca jugak pasal album dia ni kat intenet.dulu phil collins ni yg aku tau cuma lagu another day in paradise dengan against all odd je.umur dah 60 lebih pun gagah lagi main drum

Portdy said...

Gandalf tu Leland Skylar ke?
YG ada main dengan TOTO kan,?

deaf-angel said...

Ahhaha.. aku tak tahu nama dia , panggil dia gandalf je la haha
Thanks Portdy

Ijau D. Koceng said...

lagu tarzan ada?

deaf said...

of course ada, tapi versi 3cd

berteromber said...

"Sussudio"... budak-budak dulu aku suka ooo..."Don't Lose My Number", "One More Night" pun sedap...tu yang duet ngan Philip Bailey tu..."Easy Lover" pun sedap giler....dia ni memang banyak arr lagu sedap2...

Saudagar Mimpi said...

Skrg anak dia pulak jadi drummer backup dia atas pentas sbb dia dah hilang upaya main.

Kena cari jugak la CD ni...

Kaboi Tanduk said...

2 3 hari ni kerap jugak dengar lagu Supper's Ready dlm album Steve Hackett, Genesis Revisited II, memang sempoi walaupun dia cover balik.. Ada guest vocalist dari Mikael (Opeth), anak Phil Collins dll.. Yg best anak dia nyanyi part yg paling klimaks, "666 is no longer alone!"

deaf-angel said...

Steve Hackett aku tengok kat youtube solo show dia... dhasyat band dia.

yusrina said...

phill collins bersama dengan lagu 'take a look at me now' (lagu soundtrack dari filem against all odds)memang mengujakan aku, tambahan lagi dengan aksi klip video nya yang begitu mengghairahkan.. woww

D'arsil said...

tak kenal dia ni, lepas baca ni baru tahu sikit2.. hehe

NEKROBANGER said...

aku kenal phil collins melalui filem animasi tarzan tahun 1999(lagu you'll be my heart) dan juga kaset kompilasi lagu2 pop yg kakak aku beli (lagu true colour kalau x silap aku)...