Saturday, January 7, 2017

A sample problem of backpacking 10,666km alone for rock n roll (Contoh masalah bila kembara sorang2 untuk tengok band rock kegemaran aku)

Happy New Year To Everyone the Whole World.
Yes Sorry Belated...


Coming May, I envision this crazy idea of a tight budget alone backpacking, travelling by buses and trains and travelling across Scotland, England and Wales which is all ten of thousands KM from where I am, to watch Iron Maiden plays different places, experiencing Maiden in different ways people react to Maiden and environment and check out the places too.

Its already a hectic and mind-boggling. I have no idea if I can save up enough funds on time, and if I can take time off work for less than two weeks, provided I still got a job then and all the other serious things and responsibilities of my personal and family life.

Then, Kiss announced a European Tour at the same time.
(I am not deeply affected by the Ace Frehley returning rumour, as I have no problem with Tommy Thayer.
As long as Eric Singer is on drums, I would be very happy
If Ace returns, means scope of songs would be limited to Ace era, I wonder if Ace can play Bruce Kulick and Tommy Thayer years songs and I love Bruce Kulick era a lot).


What is a tight crazy "no sleep" schedule of travelling and checking out different places has now become more crazy. Not only will it be a mad rush, but I need to find a way to Munich after Maiden playing Glasgow, and then to Liverpool for Maiden again.

But life is about Travelling and exploring new things so its a gamble I got to take.
Its going to be a big risk travelling and I am always terrified of backpacking alone in Germany (GERMANY ALWAYS IS A VERY INTIMIDATING COUNTRY TO ME in terms of finding my own way taking public transport and long distance trains, and moving around without knowing their language, I dont know why I felt that way) to catch Maiden and Rainbow before,... but thats rock n roll in choosing to travel this adventurous and cheapest budget way and of course sleeping at airports .


WHEN I BOUGHT THIS TICKET.
I have to personally google myself just to confirm Arena Stehplaltz means STANDING.
haha...

Now I got two options...either
17th May Aberdeen show for Maiden
or
18th May Munich Olympiahalle show for Kiss

In between Maiden plays Glasgow 16th May & after Aberdeen Maiden plays Livepool on 20th May.

Munich means so much risk at IMMIGRATIONS, (UNRELIABLE) CHEAPEST BUDGET FLIGHTS, because surely travelling from Scotland to Munich is not much cheap options in such short time period of travel... ,AND MORE COST though.

My head says dont take risk travelling in such short time to Germany and out again with me intending to see Maiden in Scotland, Wales and England, and my heart will always says I cannot get enough of Maiden LOL!!
but then Kiss has always been a part of my life.

I have to make a decision soon. LOL!!!


Hi Semua,

Aku ingat 2017 ni, kalau ada masa diizinkan buat blog, aku nak cerita selalu la, pasal Makanan, apa aku makan, apa aku makan yang sedap... haha.

tapi harap adaa time la...

ok nari cerita pasal masalah aku...

Pasal, aku kan backpack untuk tengok band2 dan cuba gi festival muzik kegemaran aku sebelum dorang semua dah takde lagi, aku backpack memang secara ikat perut, dengan penuh kesyahduan, PAKAI SELIPAR JEPUN DENGAN BANGGA NYA, 
<
(THIS SENTENCE START SOUNDS SO UNRIGHT SO I DELETE IT HAHA)>yang kembara nak tengok band rock kegemaran dengan budget seciput walau masalah aku ialah aku lapar nasik, menggelupur ok takde nasik sehari dua aku dah menggelupur rindu nasik...
aku tak malu untuk mengaku aku tidur kat airport di mana aku boleh kawal budget seciput aku dan airport ialah tempat paling selamat dan penuh facility nak bersihkan diri dan ada Praying Room dan apa je la,
dan aku suka travel dari satu tempat gi satu tempat naik bas waktu malam, pasal maknanya aku boleh tidur dalam bas, dan jugak masa dalam bas express adalah lagi satu tempat selamat untuk korang kembara satu orang.
Aku suka macam gini malam aku hurray-hurray tengok Iron Maiden, siang aku pergi tengok bagaimana orang hidup, macammana orang pergi kerja, pergi sekolah, naik bas, naik tren, orang beriadah, orang jual-jual,

Korang tahu? Aku suka pergi tengok pasar masa aku backpack..
Aku tak pergi tempat shopping ke hapa ke, aku suka street scenes..
Aku pastikan aku tengok cammana orang beli jual sayur, ikan... aku suka...

Aku spent berjam jam tengok orang kat street dan kat pasar, pasal aku belajar pasal kehidupan.

Aku tak malu, in fact aku suka famili aku pun kalau dorang mengembara macam aku pasal belajar macam2, dan dapat pengetahuan macam2, tapi of course la, dorang semua ada lah proper tempat tidur semua kalau mana pun dorang berada. Aku travel sorang untuk Iron Maiden, tak yah la bazir duit. haha.

Aku suka prinsip pergi tempat lain = Be a Traveller , Explorer and Learn To be a better human being - and never, anything else in mind.

Jadi aku ada angan-angan Mat Jenin, aku nak buat UK Tour merata Scotland, Wales, Northern Ireland, merata England tengok Maiden main dalam satu masa.
Tapi memandangkan ni perlu belanja banyak, dan kerja pun nyawa-nyawa ikan sekarang ni mana ada lagi periuk nasik besi untuk majoriti kita mencarik nafkah, dengan nak ambik leave yang tak seberapa, dengan entah leave approve ke tak, dengan nak mintak tolong kawan kerja tolong cover, dan itu baru fikir pasal kerja dan carik nafkah, belum lagi banyak faktor dalam hidup dan prioriti dalam hidup.,
maka aku tetap dengan tekad aku sokong Iron Maiden dan apa pun band lain yang aku minat yang main secara kebetulan pada waktu yang serentak, 

So aku dah plan la, nak tengok Iron Maiden lima kali tahun ni kat Wales, Scotland, England la jadi aku dah plan aku cuma nak ambil dalam 12 hari atau 13 hari termasuk segala flight pergi dan balik,

tapi, tiba2 KISS umum European Tour.

dan untuk sesuaikan dengan rancangan aku, pasal tu jam pun nak masuk bulan puasa, 
aku dah sambut puasa tahun 2016 dengan buka puasa masa tengok ACDC, BLACK SABBATH, RAINBOW, IRON MAIDEN dengan keliling semua keadaan giler babi huru hara, aku dah standby kurma dalam poket,
jadi aku rasa dah cukup la aku pengalaman tak dilupakan tu semua, 

maka aku tengah konsider KISS main dekat Munich Jerman sebagai tempat aku nak tengok KISS main, tiket dah standby dah hahah...
Tapi macam aku cakap kat atas bahagian omputeh, JERMAN ni mencemaskan aku,
dah dua kali aku backpacking Jerman dua tahun berlainan untuk tengok Maiden main, dan jugak tahun ni Rainbow Ritchie Blackmore wujudkan balik,

tapi tu la, entah aku gi tempat lain aku ok sorang2, kat Jerman aku kejong.. pasal mungkin tulisan Jerman tu semua cemaskan aku kot..
dan dorang memang efficient tersangat jadi aku mudah cemas kalau kata aku lambat atau keliru aku akan ketinggalan keretapi jarak jauh dan sebagainya.
dan aku backpack ni iailah waktu dan masa sangat suntuk dan sikit sangat aku kena lompat satu tempat ke tempat lain,
dan setiap kesilapan aku buat dalam kesuntukkan masa bebrgerak satu tempat ke satu tempat maknanya aku akan keluarkan duit lebih yang aku tak mau keluarkan pasal untuk rock n roll peribadi ni, aku ikat perut tapi tetap nak rock n roll dengan tengok band2 kegemaran aku..

backpacking sorang diri untuk tengok band rock n roll beraksi dengan kesuntukkan masa dengan budget yang ciput adalah sangat menakutkan ok....

dah tu dengan nightmare, kalau sangkut, tak boleh balik, kena buang kerja...

(dan ni la terjadi dilaporkan waktu Iron Maiden beraksi di India, peminat2 Iron Maiden dari NEPAL, turun ke India dari gunung ganang Nepal mereka, dan mereka tahu bila balik ke NEPAL, mereka semua akan dibuang kerja, tapi tu la, kena buat pilihan dalam hidup kadang2 apa kita nak... dan mereka lagi rock n roll dan metal dari orang Melayu ye tak ??)

anyway...

aku punya KISS line up aku paling suka ialah zaman Eric Carr dan Bruce Kulick.

Aku punya anggota Kiss kegemaran aku ialah ERIC CARR.

Tapi Eric Carr dah mati sakit kanser...  


korang tahu tak, aku sampai skarang masuk Youtube tengok video2 Eric Carr beraksi. Aku suka dia ok dari aku masa budak sekolah.

Nasib baik sekarang peganti Eric Singer. Dekni pun dahsyat.
Gitaris aku ok je Tommy Thayer. Dia ni ialah DISIPLIN. Biasalah, carik makan kan.

Aku nak sangat tengok dorang main lagu the Oath.

Sejarah tahun 2013, telah buktikan bahawa, lagu ni KISS boleh bawak live. Kenapa ni bukan lagu carik makan aku pun tak tahu.
Pasal album Elder ialah album yang tenggelam sangat. Album yang terbaik tapi ramai orang tak paham.

NI KISS, bawak lagu The Oath masa tahun 2013 kat KissKruise.

Dengar apa Paul Stanley cakap masa start lagu ni..


liirik dia.. Audience kena support part masuk korus lagu ni kalau live ye, mati siak Paul Stanley lagu ni haha...
tapi ni tunjukkan lagu ni Kiss boleh bawak live dengan Tommy Thayer dan Eric Singer. Dahsyat Eric Singer lagu ni... aku suka sangat.



"The Oath"

Like a blade of a sword I am forged in flame
Fiery hot
Tempered steel fire-bright to the night I take
I fear not
Now compelled by something I cannot see
I go forth surrendering to history

Your glory, I swear I ride for thee
Your power, I trust it rides with me
Your servant, I am and ever shall I be

Through a dream
I have a come to an ancient door
Lost in the mist
I have been there a hundred times or more
Pounding my fists
Now inside, the fire of the ancient burns
A boy goes in and suddenly a man returns

I gave my word and gained a key
I gave my heart and set it free
There's no turning back from this odyssey
Because I feel so alive suddenly
And I wonder, is this really me?




OK lepas ni aku nak cerita pasal kesinambungan "masjid2 yang ada ceritanya sendiri"

korang tengok baru nak plan cerita pasal masjid, badan aku dah panas, cammana mati nanti masuk oven pun aku tak tahu.


seriously.



7 comments:

D'arsil said...

perghh!! 5 kali nak tgk maiden tu.. ada satu video aku tgk kat utube yg banyak negara cakap bahasa dorang tu sebut apa ntah, german nye bahasa nampak sangat brutal sedangkan yg disebut tu benda ntah lupa aku, nak tegelak juga tgk video tu. haha. apapun memang respek ah ngan bro deaf dapat mengembara tgk band pujaan hati beraksi tu. bab pekerja nepal tu perghh baru tahu betapa maniaknya mereka sampaikan sanggup kena buang kerja demi melihat band pujaan hati dorang respek...

berteromber said...

untunglah dapat tengok KISS...

yusrina said...

syabas dan tahniah buat bro deaf.. teruskan usaha kembara backpacking anda tu bro.. gua sokong dari jauh jer..hehe

Rafi said...

Mcm biasa aku tggi review je la..nak pegi mmg tak mampu..

dilabangiWORLD said...

dep hang nak kembara lagi ke?
wah hebat kawan aku nih
aku pun nak ucap syabbas lah jugak na

Kaboi Tanduk said...

We salute you Deaf.. Itu hari aku ada tgk 1 siri rancangan kat tv, Haramain Backpacker, sorang mat saleh yg boleh ckp melayu pelat terengganu travel dgn kwn dia lalu ikut trans siberian kemudian buat umrah.. Kalaulah kembara bro deaf ni dirakam dan tayang kat tv syok ni.. Hehe

cLina BeLedZa said...

ko mmg seorang traveller ar deaf.
nnt ko buat la citer pasal tempat2 sejarah eg. masjid kat serbia tu. aku suke baca tu.