Tuesday, October 16, 2007

Majalah Dua - GGROTTW!!

Dulu kecik2 aku suka nengok Majalah Tiga, tapi ni kali nak cerita pasal dua majalah aku baru beli time raya ni.
So kita get the 1st one out of the way 1st k.
GILA-GILA edisi Raya.

Saviour? Penyelamat? Apa the right word to use pun, untuk edisi raya ni ialah lukisan Ujang on the cover page. Dah takde lagi la kemeriahan GG macam time dulu2 ek.. Harga 6rm. Kering je majalah GG edisi raya skarang. Tapi happy ada Atok, Ujang, Aca, Jibam, si kucing tu ngan PST yang Ujang draw. Aku nengok Cabai masih draw, the big boss tu masih ada jungle jokes, minahleter, matt romeo, ada tapi cam bland. Anyway, since I try to put my mouth only when I put my money in (betul ke english ni hehe ), baik aku cakap sikit2 pasal aku dah tak support GG regularly ngan membeli selalu cam dulu. Hopefully Ujang bleh rescue GG ni.

Moving on..to a much brighter, colourful, cheerful, entertaining & informative magazine that I bought during tak salah 2nd day raya hehe.

Majalah yang aku tak pernah nak reti sebut nama dia " ROTTW ". Ganas betul nama sampai bersimpul2 lidah hahaha.
Aku nampak kat kedai mamak terus beli pasal gambo Rusty Blade. 6rm jugak.
Jadi ni aku nak list down bawah ni, sebab2 kenapa edisi ni kena sold out, dah tu siap 5, 10 tahun akan datang orang jual beli kat ebay.
- cover Rusty Blade, semua pages color, high quality paper, lapan ( yes 8 ) full pages of Rusty Blade interviews sampai Holland Village semua kena sebut, on top of that review Rusty Blade yang kat Malaysia nye national day gig tu yang aku tak dapat pegi ( selenger kan? biar betik 1000 orang je datang kat tempat besar gitu kan? Excuse me sir and madam!! this is Rusty Blade weiii!! dont play play ok ),

on top of that ada Rusty Blade centerfold ( cam obscene lak aku guna word centerfold ni kuikuikui ), untuk dinosaur jurassic park nye abang abang lobang, ada pasal Led Zep nye one off show kat London tu, also pasal Jason Bonham, untuk Metalheads ada pasal Megadeth sikitttt je kat editiorial pages ( hopefully dorang review Megadeth 26/10 ni ), Lefthanded gig review, ada poster Dream Theater - review Systematic Chaos dapat 4* ( reviewer tak sebut pasal my fave song ler,- forsaken ). Ada write sikit pasal Simon Philip, dekni yang Toto nye drummer kan? real wa cakap lu aku gi nengok Toto, real real real la dekni. ( kalo Toto datang lagik, korang gi nengok!!) Tapi aku nengok tulisan tu tak sebut lak dia skarang Toto dan dah kat Toto dah quite some time. Maybe aku salah orang kot.
Little things yang orang lain tak perasan tapi ntah aku very particular, macam Revenge nye setlist, biar betik " living after midnite Judas Priest?? ", aku nak gi nengok dorang!!!!!! What I'm trying to say is, little little things macam setlist, or some trivia here and there kat magazines ke mass media ke, can influnce a certain group of people to check the information more for themselves and also make people came back to that source for more, contoh, cam aku nengok ROTTW ni kali best giler kan? so lain kali aku mesti nak cek them out lagik. So aku nak try gi nengok Revenge ni, dorang ngan XPDC/Malex kan kat JB bulan 11? maybe can go see how.
Also pasal Hotel California nye mistik, dan ntah apa lagi aku belum baca abis, ni aku ingat dari apa aku flip2 semalam.
So berbaloi this magazine, korang gi beli. Duit collection korang pun banyak kan? kan?
To be honest, aku once in a blue moon je beli magazine ROTTW ni pasal ye la, macam Metal Hammer jugak, dah campur macam2 genre kat dalam, so banyak bands aku tak minat langsung, tapi ni issue 1st class. Kalo cam tu hari pasal Maiden cover page, aku beli, ok la walaupun info Maiden dia basic. Lain2 tu kalo cam dah naik bas, aku tahu aku boring dalam bas, so beli la, flip2 nengok genre2 rock orang2 muda skarang, abis buang.
Edisi ni, aku taruk kat hall kan, wooo orang baca wooo, orang datang raya baca wooo...
Readers age taruk la 30-40 hahahaha. Relevan kot untuk dorang majalah ni, siap tengok cerita Rock yang tv3 tunjuk tu bleh singalong kuat2...Rock Never Die, Rock Maintain!!
Anyway ntah aku sorang je kot fikir cam ni tapi..., ni majalah susah nak dapat kat Singapura, kalo cover page Rusty Blade, mesti jual cam kueh raya di akhir bulan puasa, laris. Supporters dan sympathisers dorang ramai kat Singapore lagi aku rasa , ni belum termasuk kakak2 makcik2 nenek2 peminat2 Yantzen haha.
Yantzen ada sebut pasal kedai kaset dia kat Joo Chiat Complex kat magazine ni.. Tak pernah aku beli kaset dari kedai dia tu masa zaman aku sekolah dulu. Pasal ada satu kedai apek kat Geylang Bahru tu jam jual lagi murah hahaha.( actually kan, budak2 dulu kalo sebut kedai apek, dorang refer kat satu kedai ni kat Queensway, sampai Rock Opera kat Esplanade Theater pun sebut nama kedai ni, famous giler hoho, tapi ni story for another time ek )



Anyway, ni smalam wa makan soto ayam, sedappp. I like. Korang dah nengok ceta wayang katun Rattattouile ke hapa tu, yang chef tikus tu, ah cam gitu la kot sedap dia ekeke.


Till the next time, selamat makan leftover lauk2 belen raya dalam esbok.

3 comments:

N a d i a said...

bro,
thanks for reading ROTTW - sebut R O T T W...hurup2 seketui-seketui..heheh..kalo di kalangan crew ROTTW is ROTT je..and thanks for your critics and comments. appreciate it very much.

byk gak org bising pasal distribution mag ni, insya-allah, akan disampaikan pada boss kitorang. ;-)

keep on reading & supporting us.
last but not least, keep on rockin'!

from the laki-bini team:
countess & yatt
ROTTW

Anonymous said...

Assalamualaikum bro...

Saja nak luahkan perasaan pasal Majalah GG...
Zaman dulu (80's) memang gua tak pernah ketinggalan memiliki GG (zaman Ujang)...
Bila Ujang kembali ke GG, gua beli balik 2, 3 keluaran untuk support Ujang & GG... tapi rasa TERTIPU, karya terbaru Ujang sebenarnya takde, hanya karya lama-lama di 'Ulang Tayang'... FRUST betul!!! langsung gua tak beli lagi...
:(

deaf-angel said...

aloha Nadia, mesti ah support. terus terang pasaran melayu very limited, kalo kita tak support orang melayu kita sapa lagi kan.
tapi kena make sure ada quality.

hail hylobates syndactylus,
ko dengar band Lost Horizon tak? hah ko cek out this band, tapi nampak cam dah disbanded je. Pasal nama2 members dia pelik2 cam nama ko jugak haha.
Tipah Tertipu kalo betul GG recycle katun Ujang lama. Hopefully tak la. Tapi aku pun dah tak beli GG lagi. Sebagai hardcore buyer yang simpan setiap issue dari tahun2 1987 gitu sampai 1997 gitu, wa keciwa ngan GG skarang.