Thursday, October 2, 2014

Makanan dan Pasar Bajloni Market di Belgrade (my Maiden Europe 2014 backpacking to Serbia, France, & Hellfest 2014 PART 15)

Masa aku merayau2 sorang2 kat BELGRADE tu terutama masa nak carik masjid berumur 400 tahun, Masjid Bajrakli yang aku dah cerita in full kat sini -
http://deaf-angel.blogspot.sg/2014/08/masjid-bajrakli-mosque-belgrade-serbia.html

aku jumpa kedai ikan.. kedai kecik je tapi semua jual ikan yang dah dimasak gitu...
So aku tak was-was... dua hari berturut2 aku gi kedai tu beli ikan, makan gitu2 je.... Takdelah aku nak makan roti kosong je kan... Jauh siot kedai ni...tapi ok la, jalan je explore tak rasa penat, cam aku cakap kat Belgrade, aku merayau dari pagi sampai malam non stop... main redah je segala lurah..

Murah la kota Belgrade gerai2 kecik tepi jalan gitu... Macam2 ikan ada, cuma Salmon je mahal sikit tapi still murah la.. Ntah mana aku letak namecard kedai tu aku ambik...



Makan la dalam berdiri tepi jalan, hujan renyai2 gerimis, SEJUK GILER!!...







Lepas tu aku suka pergi explore tengok keadaan sebenar orang2 sana hidup kat Belgrade SERBIA... So aku gi carik Pasar Basah ni nama dia BAJLONI MARKET.

Jumpa ok!!
Aku lak lupa bawak shaver so beli la sini, murah....

Blue berries tu kalau kata la korang gi Hero or mana2 supermarket , satu bungkus is dalam 10RM gitu betul tak? sikit je...

Sana, kata la, TIGA KALI GANDA jumlah blue berries tu.... Dalam...ermmm 6RM je....

Kalau korang beli kat Singapore sikit lebih kurang price Malaysia RM la lepas tukar S$4 gitu kat NTUC...




Aku datang dah lambat sikit...so aku rasa banyak gerai jugak dah tutup kot....aku nak tengok dorang jual ikan fresh macammana....

Tapi... aku pun tak tahu la budaya dorang, so aku tak ambik gambo openly la, aku ambik foto discreetly la...HORMAT ye tak...







Menarik la kan...

Aku suka backpack sorang2 cam gini la tempat2 aku pergi merayau......

Best... tapi macam kat Belgrade Serbia ni,

cuma kat pasar ni je aku rasa orang semua tengok2 aku, budak2 kecik semua lari2 ketawa belakang aku..

pasal aku lain sikit dari korang kot? kat tempat lain semua takde rasa kekok..sini je rasa kekok sikit..

tapi aku jalan gi tempat2 gini, aku rasa selamat.. Belgrade aku rasa selamat sangat walaupun aku jalan lorong2 belakang dia kat rumah2 orang gitu, mahupun waktu malam....

Disiplin orang dorang...nanti cerita musium perang, aku belum kumpul gambo lagi...








BAJLONI MARKET BELGRADE is a nice place to explore and wander into, it gives a bit of glimpse of the real beauty of the real people of Belgrade and Serbia... 


Tapi selalu nya perut lapar aku makan2 gini je kat Belgrade....
beli2 kat kedai2 tepi jalan je...
Dorang suka eskrem kot? jalan sikit orang jual eskrem..jalan sikit orang jual eskrem...






ok la tak kebulur sangat untuk menengok......Ghost dan Maiden main...





Pengsi je eh lighting rigs Iron Maiden semua dah sedia tu...
once Ghost abis main je.... , terus ubah jadi the greatest stage for the greatest show on earth... ceh.....

ni lak gambar arah belakang...untuk tiket harga kedua...

Tiket front semua awal dah sold out dah..... Serbia dan negara2 bekas Yugoslavia, orang dorang suka Iron Maiden, ni tak dinafikan...



HAPPY EID-ADHA to all MUSLIMS Worldwide...

12 comments:

D'arsil said...

lagi..sok2 baca last2 trus abis hahaha...

selamat menyambut hari raya qurban..

Rafi said...

Cantik n bersih je pasar dia..tengok gambo roti tu lapar aku..heheh..
Selamat hari raya aidiladha Abg deaf

Rafi said...

Cantik n bersih je pasar dia..tengok gambo roti tu lapar aku..heheh..
Selamat hari raya aidiladha Abg deaf

Ijau D. Koceng said...

buah tu... biasalah, barang import kat tempat kita jadi mahal

kat tempat diorang rasanya kalau buah2an tropika mesti mahal semacam kan?

MOHD SHAFID BIN RAHMAT said...

wow dah episod 15.dah level-level drama swasta

berteromber said...

pasar dia tu lebih kurang macam tempat kita juga ek...tapi dia punya bersih la...

MOHD SHAFID BIN RAHMAT said...

Aku kalau melancong pun akan cari chance untuk merayau sorang-sorang. Masyarakat tempatan tak layan macam pelancong sangat. Tu yg best.

dilabangiWORLD said...

seriusly nice tempat ni dep
pasar tu cool jer...nampak berseh
Budak2 tu dok gelak hang maybe depa TERpegON!
handsomenya uncle aku niiiiiii hahhaha
sorry lah aku lama tak singgah hang
blog aku pun lama tak berupdate
selamat hari raya dep...

PC kOKak™ said...

betul punye IDEA la itu kedai jual mentol lampu, lock, bateri, gas lighter/dapur dan jam! apa lagi dia jual? tak penah aku tegok. thanks beb.

lieyalatif said...

terliur gak tgk menu2 ikan tu...sesuai tul kalo buat diet nie heheeheh....agak2 baper kg ko turun deaf mase kat sane....rase2 mcm byk ni klao dah tu jek rupe mknnye....roti die menarik gak tu....mujur senang nak dpt rotikan...ye laaa perut kite tak dpt nasi dpt roti pun at least leh laa bertahan...kang camne nak layan konsert kan heheheehe...

buah2 berries tu fresh nyeeee....serius teliur tgk....

selamat hari raya aidiladha bro~

speedrider said...

nice one deaf. nice food and of course, nice pics. The best is, the experiences that I think will not ever to have.

Saudagar Mimpi said...

Nestea limun...aku terbaca timun tadi...apa da. ahahha