Friday, August 7, 2015

Powerwolf : Blessed & Possessed (limited 500 copies Earbook 2-cd edition)

Apa Khabar Semua?,

kita tinggalkan pasal isu2 serious penyembelihan halal dan Special Olympics untuk mereka yang Istimewa daya Intelek mereka yang baru lepas tu ke isu tentang rock. hehe.

.
.
.

This is the latest and 6th studio album from Powerwolf.
Its the EARBOOK 2-CD EDITION which I understand is limited to 500 copies.
The first cd in the packaging is the Blessed & Possessed album itself while the 2nd cd which is not available on the normal versions of this new album is called Metallum Nostrum. More of this later.

As usual I will intro a bit in my bastardized Malay language and then review a bit about the new album in my Broken English.
Along the way some photos from some pages of the 48 pages THICK Earbook.








Aku rasa la kan, kumpulan Rock dari Jerman yang dah jadi paling kegemaran aku sejak berapa tahun lepas ialah Powerwolf.
Paling kegemaran ok. Tu hari Helloween baru keluar kan? My God-Given Right. Aku dengar lagu pertama, lagu kedua, lagu ketiga...  Sedap tu sedap tapi takde tinggalkan apa2 keseronokkan sangat.
Buat sementara ini, aku takde motivasi nak dengar lain2 lagu kat Helloween terbaru tu. 

Hairan jugak, pasal album mereka sebelum ni STRAIGHT OUT OF HELL ialah pada aku secara peribadi MUNGKIN ANTARA ALBUM TERBAIK DALAM SEJARAH HELLOWEEN.
Tu la kan, cita rasa masing2, halwa telinga masing2.

OK Powerwolf. Band yang kadang2 lirik2 mereka sangat nakal tapi tersangat sedap kebanyakkan lagu mereka, persembahan live yang gerek dan sangat menghiburkan.
Dalam masa yang sama mereka ada gimik yang menjadi dan berjaya tarik perhatian.
Untung mereka dapat penyanyi handalan dari Romania yang classical opera-trained dan pandai berinteraksi masa main live.

Untuk aku, album studio Powerwolf sebelum ni Preachers Of The Night memang baik tapi tak sebagus album2 sebelum nye.
Jadi aku memang berharap sangat la album terbaru ni Blessed & Possessed pukul abis. Memang menjadi ni album. 
Anyway, lagi sekali lukisan dan design cover album pun Matthew Greywolf guitarist dorang jadi tukang lukis selain jadi tukang tulis lagu. Mereka memang berbakat.



Album ni Lagu kebanyakkan nye gerek abis. Aku dah dengar berulang kali tak jemu.
Kali pertama aku dapat bungkusan ni, aku dengar aku kat dalam MRT, pasang headphones, terus masuk lagu pertama.. Wahh drums dia best giler la pada telinga aku, si botak tu memang terbaik la huhu, dan lagu pun gerek, laju..., rancak, melodik, semua best. Dah tu lagu kedua pun gerek, lagu ketiga LAGI GEREK... terus la semua memuaskan hati.

Album rock terbaik bagi tahun ini untuk aku tak lain tak bukan Book of Souls, tapi nombor dua tak tahu lagi haha.
Tapi dvd live band rock tahun ni sempat ke yang Savatage Wacken show tu keluar? hah ni confirm terbaik dalam sejarah rock la kan.
korang tahu cerita pasal Savatage Reunion tu hari kat Wacken?
Ala.... aku macam rasa.. dahsyat giler.
Savatage main 2nd main stage 40 minit lepas tu stop.
Terus TSO main 1st main stage 40minit.
Terus dua dua stage hidup dan dorang main sama2 lagi satu jam.
Kira dua band main sama2 satu kat dua stage, kan stage dorang kan kembar.
Al Pitrelli lari sana sini la kira.
Dahsyat.

Aku rasa peminat2 Savatage satu dunia tentu happy.
Band ni dah evolve dan evolve dan evlove dah jadi satu Monster besar gile ngan bermacam band bercabang semua mula dari idea2 Savatage dan producer si O'neil tu.

Walau Criss Oliva dah mati dah lebih 20 tahun..


Balik kat pendapat aku album Powerwolf baru ni, Lagu yang mula2 aku rasa paling aku kureng, lagu nombor 7 pun sebenarnye sedap tapi tu la takkan semua sedap giler kan? mesti ada cacat cela sikit. Walau lepas tu dengar ulang kali sebenarnye sedap pun, cuma aku tak suka korus dia je haha.
Tapi aku konfiden BOOK OF SOUL nanti adalah perfection. HAHA. Memang dalam kepala hotak ok tak sabar!!!!!!!!!!

Korang semua dah dengar sample teaser 28 Saat kan? Speku satu dunia ialah tentu itu lagi Speed Of Light. Adrian Smith nye penghabisan solo terus masuk melodi instrumental... DAHSYAT!!!!
Bayangkan 28 saat ni dah kasi peminat semua happy giler????

OK balik kepada Powerwolf, jadi album ni ada 11 lagu,Boleh kata takde lagu meleleh cuma lagu terakhir Let There Be Night ada sikit MAJESTIC gitu, dan dah macam lazim pulak, Powerwolf akan persembahkan lagu terakhir ngan ada bunyik Angin, bunyik loceng gereja, bunyik guruh... very Black Sabbath gitu...Mungkin ini a nod to Black Sabbath setiap album kot?
tapi memang Powerwolf ni apa aku tahu dorang memang KIPAS SUSAH MATI Black Sabbath dan Mercyful Fate.

Lagu2 aku suka kat album ni kira semua la, Blessed & Possessed, Dead Until Dark, Army Of The Night, Armata Strigoi, We Are The Wild, Sanctus Dominis, Harder Than Heaven, Sacramental Sister, All You Can Bleed, dan lagu terakhir Let There Be Night tu..
Yang aku rasa makin dengar makin terbaik lak Let There Be Night tu...
Aku seriously tak tahu apa lirik lagu ni bahagian Latin tu...(Aku speku je bahagian aku tak paham tu semua nyanyi LATIN la kot? haha) tapi lagu ni sangat mengujakan...

Aku speku lagu Let There Be Night ialah lagu Werewolves manusia serigala la kan.
Tak pun Vampires/Draculas dan sebagainya.


"Let There Be Night...
And Damn The Sun"

Dorang ni kan, suka hentam kromo Latin, ni apa aku tahu la, betul semua latin2 tu semua tapi bila dorang buat lirik, jadi ayat tunggang langgang gitu.. ni apa aku baca dari komen peminat2 la yang paham apa tu Latin. kalau salah sorry. 

Anyway, ARMATA STRIGOI tu Army of The Undead dalam bahasa orang ROMANIA. 

 Contoh dua lagu dari album terbaru yang terdapat dalam youtube.



OK, CD kedua kat album yang ada dalam versi 2cd ni bernama METALLUM NOSTROM.

Ada 10 lagu.
Semua lagu2 cover version, kebanyakkan nye lagu2 Rock yang popular dari zaman pertengahan 80an hingga awal 90an dulu.

Dari band2 Rock TERKENAL gitu la - Judas Priest ada dua lagu (dua2 dari  album Painkiller, satu album Judas Priest yang dahsyat kalau difikirkan), Ozzy Osbourne solo, Running Wild, Gary Moore/Phil Lynott , Iron Maiden, Black Sabbath zaman Tony Martin dan memang mengujakan ok cover version HEADLESS CROSS mereka...., dan ni lagi buat aku suka Powerwolf, dorang ada great taste pasal dorang cover lagu Savatage jugak..... Cuma ada satu lagu terkeluar ring sikit pasal dari zaman 2000 ke atas. Lagu dari Amon Amarth.



Memang seronok la dengar interpretasi mereka. Tambahan dorang  Powerwolf ada keyboards player si cengkung tu yang juga suka lari sini lari sana tu tak tahu diri diam sambil interaksi ngan audience.

Terbaik la cd kedua ni. 
ni sample Black Sabbath Headless Cross versi Powerwolf.
Aku suka cover version lagu ni yang kat dalam album Metallum Nostrum.



Macam aku cakap kat blog baru2 ini, harap Toni Iommi remix Forbidden cepat2, dia panggil balik semua yang ada kena mengena zaman Headless Cross - TYR, Forbidden..

ok ok Cozy Powell dah takde, tapi panggil Bill Wards la, Vinnie Appice, Bobbi Rodinelli dan tentu happening... rotate2 kan ikut zaman masing2... WAAHHHH!!!!! IMEJIN!! IMEJIN!!!!!

ni Out In The Fields lak...
ok la dorang did lagu anti-perang dan keganasan terhebat dari Phil Lynott and Gary Moore justice haha.



Tapi lain semua gerek la jugak, Shot In The Dark...wahhh hebat, lagu2 Judas Priest si Attila boleh bawak la takde hal, tapi satu je kat telinga aku ada sikit nak adjust, lagu Edge Of Thorns... tu lagu istimewa. SAVATAGE. Istimewa band Savatage ni. Tak kira dari era zaman apa pun..
Edge Of Thorns , lagu Jon Oliva dah cerita, dia tulis lagu ni tapi cuma satu orang je boleh nyanyi, Zachary Stevens. HAHA.



KESIMPULANNYE - Untuk aku, ni album yang versi ada 2 keping cd adalah sangat2 mengujakan dan sangat mengsyok-sendirikan aku sesyok2nye.


Bentuk EARBOOK tu kalau sapa2 tak tahu, dia contoh seperti ini, saiz Piring Hitam LP, dan selalunye dalam bentuk buku kulit luar yang keras, dan banyak muka surat penuh macam2.







WHAT CAN I SAY ABOUT THE NEW ALBUM BY POWERWOLF??

IT REALLY GIVES ME A THRILL AND THE CHILLS AND MAKES ME SMILE FROM EAR TO EAR WHILE LISTENING TO THESE 2 CDS WITH MY HEADPHONES ON THE SUBWAY.


Its exciting, I got extra excited by the drums, Its Entertaining, Its Fun, Its Majestic, Great Songs, Great Melodies, Great Singing,

The album Blessed & Possessed is just 45 minutes long for the 11 songs.
As usual Powerwolf is not a band who try to squeezed as much music into a CD length album but more to the traditional LP sized album length. Maybe thats why the album sounds nice as only the best parts are in.

If you are into Powerwolf you will love this Blessed & Possessed album.

Meanwhile for the 2nd cd, the bonus METALLUM NOSTRUM, except for the unknown to me Chroming Rose which they covered the song Power & Glory, the rest are essentially a greatest hits from the famous rock bands from the mid 80s to early 90s.

Judas Priest is represented twice from Painkiller album - touch of evil and night crawler, phil lynott gary moore Out in the fields, Maiden's evil that men do, Savatage's wonderful song Edge Of Thorns, Sabbath Tony Martin's Headless Cross, Running Wild's Conquestadores, Amon Amarth post 2000 Gods Of War Arises among others. 

The time length is more for just 10 songs, its total 52 minutes.



Anyway, the previous Powerwolf stuffs, like both the HERESY BOXSETS which are simply glorious and superb packagings, the other albums, photos of Powerwolf that I took myself when seeing them play live... and others...

I had blogged and not actually really reviewing them, but more in talking cock , writting only good things and showing photos

http://www.deaf-angel.blogspot.sg/search/label/powerwolf


In conclusion if you're a Powerwolf fan I think its attractive and worth it to get the double disc version and the packaging for this version is very nice... 

HERE ARE A FEW MORE EXAMPLE PHOTOS OF THE 48 pages earbook.






I ALWAYS ALWAYS GET CONFUSE WHEN IT COMES TO MATTHEW GREYWOLF AND CHARLES GREYWOLF lol!!

the rest of Attila Dorn, Folk Maria Schlegel and Roel Van Helden is no confusion on their looks lol!!


















Thats about it...

This is some live photos of Powerwolf that I managed to capture myself , really dream came true to see them play live......

Live they sounds amazing, and their live performance is SUPERB and exhilarating.






WOOO HOOOOO!!!
This is the kiss of the cobra king...


WOOO HOOOO!!!!
This is the kiss of the coooobraaaa......


Goodbye.


Next Posting.. Pisang Salai -

BANANA COOKED OVER FIRE!!!



5 comments:

Rafi said...

tekejut aku,sroll punya scroll last skali gambo pisang salai ingatkan apa..hahah..
oo..no wonder la diorang pun besolek ala2 KD fan Mercyful Fate rupanya.sambil dengar lagu sambil belek2 semua tu memang syiok..
btw,aku pun dah start menabung untuk 'Book Of Souls'..heheh

D'arsil said...

KABAR BAIK Bro deaf..

pergh dia punya cerita tu sangat mengujakan aku. memang best baca.
haha album terbaik tahun ni belum rilis lagi tu dah ckp terbaik.. memang maniak betul lah... haha..

tanjat aku.. pisang ke tu..?

berteromber said...

aku tak sabar nak tunggu Savatage Reunion tu...Book of Souls apatah lagi...tapi Powerwolf ni memamg best2 la dia punya limited edition...

PC kOKak™ said...

Nuclear Blast pelopor earbook ehh

deaf-angel said...

I think so.
Tapi Belinda Carlisle untuk 5 Disc Anthology dia pun packaging macam gini..

tapi dia tak panggil Earbook