Thursday, October 6, 2016

GHOST Opus Eponymous - (Japanese Pressing including "Here Comes The Sun")


Aloha EVERYONE. Firstly this posting is in Broken English, then in Market Street style Malay Language.As usual I try to make the English and Malay languages contents different
With the packaging photos scattered till the end.

Lets start with something lovely and wholesome. (LOL!!!)
Ghost, a wonderful POP band that would makes ABBA proud of continuing beautiful music from Sweden.
Sweden has always come out with some great bands like Roxette, Abba, and the most that I will never get enough of - Lost Horizon. A very good band playing metal that I was fortunate to hear to all my life. I wish they will reform one day. With the same singer of course.

This is Ghost first album "Opus Eponymous" Japan Edition,
which contains that sweet sweet track from the Beatles called "Here Comes The Sun".
On other versions I guess this cd ends at Genesis song number 9. But the Japanese one has this extra track.
A song by George Harrison (yes.. for those who never knows who and what are the Beatles LOL!!, he is the guitar solo guy on Belinda Carlisle's  Leave A Light On the unedited album version) and he wrote this song call "Here Comes The Sun" that rivals anything Paul McCartney/John Lennon writes for the Beatles.



Little Darling.. Its been a long cold lonely winter..."
Little Darling... It feels like years since its been here"

A very very pretty cover version of a Beatles song. So unfortunate its hard to own a physical copy of this song on a Ghost official release, but here it is found on the Japanese pressing of the CD.
I hunt it high and low and I finally got hold of this pressing.


OK lets start..



This is a very good band.
But for whatever reasons,

The lyrics are blatantly in favour of Satan, especially their earlier songs are straight forward Satan-Crazy Groupies songs. LOL!! 

I saw Ghost Opening for Iron Maiden in Belgrade, Serbia a few years back, and its not easy task opening for a restless audience who just wants Iron Maiden to play.
And Ghost I believe won most people over. Definitely I become a fan after watching them play and start to explore more of their music.

Yes, There are a music fans who find Ghost annoying but its ok, everyone has a different taste. But I hope to see Ghost opening for Maiden again. A lot of fun definitely.

My favourite songs on this album are - Con Clavi Con DIO,  Ritual (what a pretty chorus), Elizabeth, Satan Prayer, Prime Mover, GENESIS (I WISH IRON MAIDEN HAD DONE THIS INSTRUMENTAL INSTEAD lol!!) and of course the Beatles cover.
OK, that makes it nearly the whole album? LOL!!

I dont know what to expect of Ghost then when I first saw them play,, so I recorded the video of their entrance and first song.
YEAR ZERO.
What a lyrics!!! LOL!!!

Belial, Behemoth, Beelzebub, Asmodeus, Satanas, Lucifer
Belial, Behemoth, Beelzebub, Asmodeus, Satanas, Lucifer

Since dawn of time the fate of man is that of lice
Equal as parasites and moving without eyes
A day of reckoning when penance is to burn
Count down together now and say the words that you will learn

Hell Satan — archangelo
Hell Satan — welcome year zero
Hell Satan — archangelo
Hell Satan — welcome year zero

Belial, Behemoth, Beelzebub, Asmodeus, Satanas, Lucifer

Crestfallen kings and queens comforting in their faith
Unbeknownst to them is the presence of the wraith
Since fate of man is equal to the fate of lice
As new dawn rises you shalt recognize now behold the Lord Of Flies

Hell Satan — archangelo
Hell Satan — welcome year zero
Hell Satan — archangelo
Hell Satan — welcome year zero
Hell Satan

[Guitar solo]

He will tremble the nations.
Kingdoms to fall one by one
Victim to fall for temptations
A daughter to fall for a son
The ancient serpent deceiver
To masses standing in awe
He will ascend to the heavens
Above the stars of god.

Hell Satan — archangelo
Hell Satan — welcome year zero
Hell Satan — archangelo
Hell Satan — welcome year zero.




I try to complete a GHOST TRILOGY POSTING OF ALL THREE STUDIO ALBUMS (inclusive of the EPs) in the next few post...
.
.
.
.






.
.
.
Hai Semua, Apa Khabar? Sudahkan anda memberi sedikit prihatian kepada Kucing-Kucing Longkang di sekitar kawasan rumah atau di tempat kerja anda? Cehhh

Kumpulan Ghost ni aku pun tak tahu macam mana nak mula kat blog ni.

Kalau Puji kumpulan ni nanti orang cakap aku sembah Setan pulak, 

tu hari aku tunjuk kad hari Krismas yang kumpulan Iron Maiden hantar kat semua ahli fan club 
dah ada sorang bro ni cakap aku ni Kristian ke hapa.

HAHA.

- OK, Kumpulan Ghost dari Sweden. Dorang main jenis lagu pop, lagu rock 70an, lagu style Black Sabbath, dan of course memang ada lagu terserlah heavy metal mereka.

- Kumpulan ni takde nama, cuma Penyanyi ada gelaran, dan pemuzik mereka nameless, tapi ada gelaran jugak la.
- (Walau dah ada kantoi yang tunjuk kumpulan ni dengan muka masing2, tapi pada aku biarkan je la dorang takde nama dan takde sapa tahu mereka sapa, untuk aku ni semua hiburan je jadi biarkan je la, tak payah nak serious, atau nak sungguh2 carik sapa mereka sebenarnya).
- Liriks kebanyakkan Inggeris, ada campur aduk LATIN, dan jugak alih-alih bahasa dari zaman purba dan sastera Eropah.
- Suara vokalis sangat lembut dan merdu. Ini antara punca Ghost tidak diminati ialah cara penyampaian penyanyi mereka mungkin tak serock yang diharapkan.
- Jangan kesah pasal setiap album Ghost tukar penyanyi dari Pendita Paderi I ke II ke III atau apa je la, pasal sama je, cuma gimik je tu.
- Harus diingat jangan terpedaya dengan lagu2 mereka... contoh macam lagu "HE IS", tu lagu sampai menang anugerah2 di merata tempat, tapi paham2 je la kan, HE IS tu ditujukan pada sapa... HAHA.
- Tapi tu la, ni untuk aku hiburan je la... tak mau fikir banyak2 nanti sakit kepala.

Jadi lagu2 dalam album pertama,
lagu pertama macam church organ gitu kita dengar waktu tengok filem2 Hollywood suasana Gereja gitu..
lagu kedua, lirik dah bermula dengan
"Lucifer
We Are Here
For Your Praise
Evil One"
Jadi paham2 je la. Kalau ni zaman dulu Ghost ni ada, KALAU ZAMAN DULU ZAMAN KASET DULU, zaman korang budak2 reamaja2 dulu, dengan kaset Ghost terselit dengan kaset Search dan Kaset Rusty Blade korang, mesti ada korang punye kaset Ghost kena BAKAR!!

HAHAHAHAHHAHAA.

Aku paling lawak ni band kan, dorang punye second album sampai takde syarikat cetakan kat Amerika nak cetak sampul liriks dalam bungkusan cd mereka pasal mereka punye drawing entah hapa hapa.. Kontroversi la kan, nanti aku tunjuk lain kali..

Kalau album pertama, mesti nak ada gambo kambing hitam terselit satu kat dalam. Entahapa-hapa Ghost ni. Kelakar.

tapi kalau perasan kan, lagu ni jugak rentak ada macam lagu Italian yang dinyanyikan happy happy gitu macam hari Perkahwinan. HAHA. Giler ok ni band.


Aku sangat2 paling suka lagu Ritual, lagu Elizabeth yang kalau band rock ni suka la cerita pasal Elizabeth Bathrory ni semua kan, lagu Genesis sebuah instrumental, dan of course kalau cetakan Jepun ni ada lagu dari kumpulan BEATLES.
Macam aku cerita kat atas.

Apa pun semua lagu pun gerek, cuma kalau satu lagu aku kurang minat ialah Death Kneel.

Apa pun ni zaman Ghost permulaan. Ketara ialah cara liriks dorang mula2 memang terus terang sangat la.
Zaman ni, dah berselindung.

Untuk aku, kalau satu hari nanti bila DEPECHE MODE dah berhenti berkarya, aku tahu sapa peganti bila aku rindu DEPECHE MODE, aku tahu itu ialah kumpulan GHOST.

Aku harap satu hari aku berpeluang tengok dorang beraksi lagi sekali.

Aku nak tengok dorang main show sendiri dan bukan sebagai warm up, seperti apa aku letak satu youtube kat atas aku rakam masa dorang menjadi band pembukaan Iron Maiden di negara Serbia depan peminat2 SERB.

nah full album nak dengar tapi takde lagu Beatles tu kot.





OK THE REST OF THE PACKAGING...








TO BE CONTINUED ON ALL THINGS GHOST>

I try to complete all in a few of the next postings...

10 comments:

D'arsil said...

selama ni aku ingat band ni black metal muzik stail hutan tu, tak perna pula tergerak hati mau dgr di utube, tadi baru dgr dan baca posting ni baru kutahu... jgn lupa tunjukan tu drawing teruja pula nak tgknya..

Rafi said...

Ghost tak penah dengar full album tapi ada satu ep dia yg dave grohl jadi producer tu aku dengo kat youtube pun best jugak

Mohd Hanif said...

bro deaf, meliora redux tu hari beli kat mana ek?ebay pun tak byk seller and harga keras sgt

berteromber said...

tu hari aku dah pegang2 lp Ghost ni...tapi kenangkan bajet dah lari ke lp Keadilan...terus letak balik...heheh...tapi memang syiok la dengar Ghost ni...

NEKROBANGER said...

klu ghost sy mmg dah terbiasa dgn lagu elizabeth...dulu masa mula2 kemunculan org samakan mereka dengan merciful fate. tp bila sendiri dah dengar lagu2 mereka mmg jauh bezanya muzik dorg dgn merciful fate... tobias mary goore(repugnant) ada contribute dalam penulisan lirik lagu Ghost dan mengunakan nama samaran A ghoul writer..

yusrina said...

ghost ni sememangnya hantu.. dan hantu pula sememangnyalah ghost..

hahahah.. jangan marah deaf, itu jer komen aku utk hari ni

myownmind said...

Aku avoid dulu kot band ni wahaha sbb ada byk band semcm diorang ni ekceli.. aku mungkin ingatkn diorg ni gimmick je lebih dan akan bygkan bila diorg da bertahan lama kat US mungkin akan jadi glam mcm Cooper...Marilyn Manson... Ozzy.. hohoho

deaf-angel said...

Hanif aku beli kat ebay.
Anyway harga lompat2 la sama benda harga kadang2 memang lain2, dan postage lain2 jugak lain2 seller.
Ghost masalahnya kena cepat, aku nak Meliora Best Buy USA tapi dah tak boleh dapat harga murah.

My Ownmind, hehe.. Celine Dion pun gimik bila perform live. So susah nak cakap pasal gimik ni.
Tsjuder bila aku tengok live, bila everytime swap microfon, pada aku tu pun gimik. hehe

gayour said...

hetfield, anselmo dan duff rose mckagen adalah antara elit yang memuja band Ghost ni!

myownmind said...

Gayourock tak sokong Ghost? eheheh..

kalau Mic gimmick tue Mas Idayu la wahaha..