Friday, June 16, 2017

Photos galore - Birmingham UK flea/outdoor market, lots of photos of Birmingham, Islamic Relief HQ and more Iron Maiden live photos of UK 2017 taken by me me me (continuation of my Maiden UK 2017 backpack)

Over 20 days has passed in Ramadan. How time flies quickly.
First in English then in Bahasa Melayu. .




For my backpacking travels alone to watch Iron Maiden plays their very successful UK Tour and amazing performance in both their live shows and the fans attendance at every show, in 5 places/cities in Scotland, England and Wales, I try to explore as much as I can the cities and places during the daytime especially I went to NOT where the outsiders visit but I go to where the locals go.
So means I explore the lonely backlanes, the markets, and see how the locals buy and sell vegetables, meat, even secondhand goods.
So this time I want to blog about the Birmingham City Centre Flea/Secondhand/car boot/market /sale or whatever you want to call it. Its across the road from Bullring shopping area and St Martin Church(above are both of them the Church and Bullring Mall, I guess thats the name).
Its near the vicinity of the Islamic Relief Building.
So enjoy the photos of this huge flea/car boot/secondhand dealer market of Birmingham City and the area of the Islamic Relief Building near Birmingham City area.

Iron Maiden plays Birmingham Barclaycard Arena on Sunday 21st May so I arrived there at Sunday Noon by bus travelling from LIVERPOOL where Maiden plays the night before.
And this is how the Birmingham Barclaycard Arena looks like, way before Maiden starts their show. And I was not even near the front. Such a vast huge place and the standing section Floor level was like a football field size. LOL!!


Atas tu dua foto tu ialah apa korang nampak kalau korang sampai Birmingham naik bas ekpress dari mana2.
So keluar dari bas terminal nampak ni dua, satu gereja satu shopping mall.
atas foto ketiga tu tujuan aku gi Birmingham dan tempat lain bulan lepas, backpacking sorang sorang tengok Iron Maiden untuk Book Of Soul Tour 2017 yang akan jadi penutup.
Lepas dorang pusing Amerika lagi satu round. Bulan 7 ni pentas Iron Maiden guna akan dibubarkan. Aku rasa konfem gossip peminat tahun depan ada tour berlandaskan History Tour part 4 atau mungkin berlandaskan greatest hits dengan pentas baru dan semua baru untuk masa depan nya usage.

Bawah. ISLAMIC RELIEF HEADQUARTERS BUILDING sedunia. kalau tak silap aku.
Aku ingat nak carik tapi sebenarnya senang nak jumpa kalau korang jalan kaki kat kawasan tu tapi aku tak gi la bangunan tu. Beg dah berat giler, aku gi pasar karat dia kat kasawan situ.

Dan Royalty paling aku hormat dan suka dalam dunia ialah keluarga Queen Elizabeth.
Bila aku dengar cerita dari orang Melayu kita yang pernah kerja sama Islamic Relief di Birmingham pasal Queen Elizabeth. Aku sangat terkejut.
Jadi bila aku baca reaksi orang terkejut gembira pasal Prince Harry berbuka puasa bulan Ramadhan dengan orang2 Islam di Singapore, dan act macam orang biasa je kat Singapore, lagipun memang pun, lantak la kau diraja tempat lain , ada tempat kau tetap dilayan sama rata dengan semua orang.

(mulut manusia tak boleh ditutup, ada "keturunan" bila kat Singapore cam cam perangai.)

aku tak heran sangat, sudah tentu Queen Elizabeth dah ajar cucu2 dia tentang agama kita dan semoga sokongan Permaisuri menguatkan ummah kita di UK.
(dan serious berbual ramai giler orang melayu kat UK ok,- aku pernah cerita kan, first aku sampai stesen keretapi kat Piccadilys, aku backpack nak tengok Iron Maiden main kat Donington 2013 dulu, aku dah tak boleh jumpa train aku nak naik dah aku sorang2 dah lambat pasal aku nak rush gi Birmingham nak tengok Bon Jovi main kat stadium Aston Villa, so kelakarnya, kat tempat sendiri kena speaking omputeh tanya arah, tapi kat England berbual melayu pasal aku nampak muka melayu so aku gi la kat dorang..., aku first cakap eh dah sampai England, aku cakap Melayu pasal ada budak Melayu lelaki pompuan so aku berbual melayu langsung tak yah nak belit lidah speaking omputeh - 
terus terang aku cakap ramai giler dalam context "ramai giler" melayu di Eropah la, dari Portsmouth - ni tempat memang budak Melayu ramai tak yah khuatir.. - paling bawah UK tu, sampai naik atas UTARA ke Glasgow..(cuma kat Aberdeen aku tak nampak Melayu atau dengar orang cakap Melayu haha)..  aku tahu pasal aku dah sampai Glasgow pun dan aku jalan kat kawasan ada U ke kolej sekolah tinggi la gitu,.. orang2 Melayu ok ngan pompuan baju kurung., nanti aku cerita pasal aku semayang jemaat kat masjid Liverpool... Kecohhh berbual melayu.. aku siap tanya "ingat lagi cakap melayu tak? haha, ada dah duk sana orang melayu kita, dari tahun 1960an, zaman beatles ok, sila jangan berbual pasal Iron Maiden la kan aku... diam dah.. ni semua old timers legend.. zaman Beatles dorang dah kat Liverpool.. takde fight la kan....).
Serious berbual la, Melayu ni kan.... jangan cakap dari negeri mana , negara mana la kan..
Melayu ni kan...boleh cam la pattern melayu kalau gi mana2... hahaha....
lagi Melayu tu nak berlagak mat salleh, lagi terserlah kekampongan nya.

ok sambung balik pasal Birmingham... Lagipun pada aku, Birmingham ni ialah bukan sahaja jantung Heavy Rock dan Heavy Metal dari segi sejarah dan hingga hari ini, 
tapi jantung umat Islam seluruh Eropah pada aku kerana jumlah umat Islam di Birmingham sangat ramai.

Ok Lepas Islamic Relief tu, ialah pasar karat, pasar jual beli barang yang dah digunakan, . Kira macam Sungei Road skala besar giler.
Macam2 ada... sila tengok sendiri... kasut boots caterpillar, doc mart, barang mainan, rekod piring hitam dan cd, barang2 ayat suci untuk hiasan rumah, pakaian memang banyak dan macam2 dari untuk musim sejuk ke biasa, peti sejuk dan mesin basuh juga dijual di pasar ni, nampak ada baru ada dah 2ndhand, alat pembinaan, bantal, tilam, perkakas barang dapur dan sebagainya.
Ramai dari penjual dan pembeli ialah umat Islam kita.
Langsung tak nampak dari foto foto ni aku ada kat Birmingham UK.

OK la aku sumbat semua cakap Melayu kat sini, jadi bawah tu lagi, sebahagian bangunan2 lama yang sangat cantik di bandar Birmingham ni, dan sikit2 foto tempat ada bahagian beli belah dan shopping di Birmingham..

Dan bawah lagi tu jalan menuju ke Barclaycard Arena Birmingham..
aku ikut je laluan air tu (water canal) terus sampai...
jalan ikut laluan tu aman, terus sampai kecoh giler...

dan ada satu bahagian mall tu kat Bullring, bercahaya giler siot...

dan bawah lepas tu foto foto aku snap sikit2 masa tengok Iron Maiden merata tempat untuk 2017 UK Tour ni...
tu je kot.... nanti lain aku cerita2 la, tempat2 lain dan macam2 je la...makan2 tu semua...

OK tu je kot. Selamat terus berpuasa dan apa2 je la korang buat di bulan Ramadhan yang mulia ini.











Besides this I took some photos of the buildings which are old, historical and very beautiful.
Also some photos of their shopping districts and pink colour trams...
also,
I was looking for the Barclaycard Arena, so the locals just tell me to follow a Water Canal.

Amazing, its peaceful, tranquil, you even have ducks on the canal.
And once you reach the arena you got the 16,000 fans? or less? Maiden hardcores of Birmingham.
Amazing show as usual, amazing audience too.
So these are the photos to the end.

I will end it with some more Maiden live photos I took..








But these photos below are the prettiest... hahaha








Ronnie James Dio hand salute will always always be there ..

\m/   \m/



and while Bruce is talking away, Steve and Janick will wipe their sweat their perspiration,
tuning their bass and guitar, and will have a little fun and joke among them two..
and these are precious things to see..
I got some photos.. next time.. LOL!!
I need to look for them in the memory.





More next post, to be continued...

till then...


this is Aberdeen.. a great city, very cold, and Iron Maiden again played another blinder in this city. a very intimate place for an Iron Maiden show as it fits about 7000 people only in the indoor hall.

I took this photo, I think this is the first photo of an Aberdeen street I took once I arrive by bus in Aberdeen from Glasgow.

About a 4 hour ride of full of the ocean on one side, and lots of beautiful nature of cows and fields, and flowers and sheeps and beautiful old homes.









9 comments:

Ijau D. Koceng said...

"lagi Melayu tu nak berlagak mat salleh, lagi terserlah kekampongan nya"

ayat paling win!~

lieyalatif said...

bestnye...bile laa nak ade can ke sane plak nie.... tapi dlm byk2 gambar ..gambar kat flea market tu yg menarik...dah name nye perempuan kan....tetapppp soping2 jugak yg di sukaaaaa hahaahahaha

Rafi said...

Rambang mata tgk rekod2 kt flea market tu.aku kompem harga dia jauh lagi murah dari harga seken kapitalis malaysia..haha

berteromber said...

Kagum dengan senibina klasik dorang ni...lawa2 bangunannya...

dilabangiWORLD said...

selamat hari raya dep
Untungnya asyik gi Obercea jek hang ni, murah rezeki
bila nak datang ausie? hahaha aku bukan migrate lah
gi jalan je baru hari keompek, senin balik lah aku kat malaysia dep

Adi Herman said...

seronok tengok koleksi gambar tuan. terasa macam berada di sana saja. paling saya suka ialah gambar piring hitam tu. fuhh menarik.

Anonymous said...

mana abg deaf?? lama tak posting

MOHD SHAFID BIN RAHMAT said...

hAI KURT ANGLE

obat aborsi said...

Thank you very much for sharing information that will be much helpful for making coursework my effective.