Thursday, January 11, 2007

bas express


korang, korang smua mesti at one time or another mesti pernah naik bas express kan?
bas jarak jauh dari kampung korang gi bandaraya ke, atau korang melancong dari satu tempat ke satu tempat ke, gi rumah kawan ke..

Aku saje je ceta, pasal tu hari aku dalam situasi lain sikit, aku duk kat seat dua orang punye. Aku suka duk sorang nye kat belah kiri tu, freedom of space. Kalo seat dua orang tu kita kenal ke hapa ke ok la, kalo tak kenal, then jenis kerenah nye, slamat la.. , ni kira cam kita nengok wayang kat pawagam, kalo dapat orang belah kita cam kita tak berkenan, buat spoil je kan. Tapi most of the time, aku memang selalu dapat seat single mungkin aku beli lagi cepat dari orang lain la kot.

Teringat lak aku kes ni satu tau, dari Larkin nak gi puduraya, so aku dah duk dalam bas nak tunggu time jalan, sekali tu tak salah aku lagi satu seat kosong je tau, then ada la satu orang india ni naik ngan beg laptop dia, yayapapaya nye orang la aku nengok tapi lantak la, terus dia gi kat seat belakang aku, ( ada satu budak pompuan cam pelajar gitu ) dia speaking london " This is My seat ", boleh? memang boleh la tapi terang2 masa aku naik bas tu, driver dah cakap free seating. Budak tu tak gerak. Dekni insist " Move, this is my seat " sambil tunjuk2 tiket bas dia pegang, ntah dari mamat mana dia beli , kadang2 memang ada seat ditulis tapi kena nengok situasi, bas driver kadang2 suruh duduk sebarang atau dia sengaja alih2 kan tempat duduk penumpang, contoh cam kalo ada orang pompuan travelling sorang ke, orang tua ke, preknen ladies ke, priority goes to them to get the more suitable seats la kan.

So kadang2 bus driver suruh yang lelaki ngan lelaki duk sama2 la, biar kasi orang pompuan or what duk seat single. Tak salah pe, setakat travel 5 jam ke hapa tu ko duk double seat, size seat takde beza pun.
Terus dekni boring, bas dah nak jalan ni, dia cakap kat drebar dia nak refund. Tak bleh tahan dia masih speaking london rudely. Oh Please dont let this fellow be my fellow countrymen. Buat malu kompeni je.
Tapi... driver bus je boleh ajar dia...
Driver bus speaking balik " you dont want to take this bus, you get out" then dektu cakap " i want refund ", drebar bus cakap " go look for the person who sell you this ticket la " Terus si dektu turun...bas jalan.
Siot, aku tak tahan orang cam gini tau... aku tak la setiap dua tiga hari naik bas gini tapi kira ada tu ada la jugak. Naik bas express gini, smua orang kena kerjasama, basic discipline and cooperation mesti ada, kadang2 ada orang sakit perut, suruh driver berhenti kat mana2, kadang2 bas berhenti makan, then lepas 30minit, driver nak jalan ngah kira2 kurang satu pax, nanti pax lain siap cakap "ooo yang orang tu saya nampak dia kat surau" so driver tau la orang tu lambat sikit tak hilang or what..
Tapi kalo dapat pax from hell, atau rude atau nak things goes his way, tunjuk samseng ngan budak pompuan, yang terang2 budak pompuan tu ngah travelling sorang2...ah ni dah tak best la.

Anyway, skarang aku ngah berangan nak naik bas pelancong yang double deck tu..geram betul la aku nengok bas tu..stylo mylo. Maybe nak gi Hatyai baru dapat naik.

No comments: