Thursday, December 5, 2013

Putu Piring dan Hellfest 2014

ini putu piring -  This is Putu Piring, a traditional Malay ethnic cake famous in Singapore and Malaysia. Its made from coconut and palm sugar. That green leaves is I believed called Pandanus in English term.



Putu Piring ni boleh dikira variasi makanan tempatan berlainan bangsa, cuma orang melayu lebih kepada guna Gula Melaka.
Tak tahu apasal, tapi kalau korang kat Singapore, kalau korang tanya 5 orang mana nak carik Putu Piring sedap? Jawab nya semua sama, pegi Haig Road.
Tapi kalau maksud yang Haig Road kopitiam lama tu dah tutup, so jadilah sekarang dua gerai si empunya Putu Piring yang famous terkenal tu.
Satu cawangan kat Mr Teh Tarik Coffeeshop - ni yang kalau korang pergi Geylang Serai dia diagonal seberang jalan dari Pasar Basah Geylang Serai, dan jugak seberang jalan dari Joo Chiat Complex.

Atau korang boleh gi lagi satu gerai dia kat Pusat Penjaja Haig Road, jalan sikit 100 meter gitu dari gerai dia yang lagi satu kat atas tu aku sebut...

ok dah tu je pasal makan2...sekian terimakasih...haha.

6666666666666666666666666666666666666666666666666666666.....

Ini pulak line-up HELLFEST 2014,
festival tiga hari kat satu pekan nama Clisson,
pekan ni ialah 20km dari dan paling berdekatan Bandar Nantes,
bandari ni ialah dua jam perjalanan naik keretapi laju dari kota Paris, Peranchis.
 

Rasa2 la, ni adalah line up antara paling hebat la pada aku dalam sejarah festival2 rock/metal gitu...Nak nangis pun ada sey tengok line-up cam gini...

Aku rasa aku pergi tempat gini, aku boleh jadi apa aku nak, aku suka dengar muzik rock/metal...
Aku tak paham nak ada genre genre sampai terlampau detail, nak kena ada rumpun rumpun...
mungkin aku cuma nak berselipar jepun aje?
kalau muzik tu best, muzik tu bising, muzik tu rancak, muzik tu laju, muzik tu sedap, muzik tu slow, muzik tu pasal apa segala tok nenek topic, cinta ke, giler2 ke apa ke, aku suka la...

aku suka muzik, tapi aku tak suka muzik tu dipuak-puak kan...
Lagi baik aku cakap aku tak suka dengar rock, aku tak suka dengar metal, aku suka Air Supply ngan Chicago aje haha.



Vendredi 20 juin HARI PERTAMA


Mainstage 1 : Iron Maiden, Rob Zombie, Queensryche, Therapy!, Satan, Crossfaith, Nightmare

Mainstage2 : Slayer, Trivium, Sepultura, Death Angel, MOD, Toxic Holocaust, Fueled by fire, Angelus Apatrida

The Altar : Death, Kataklysm, Pungent Stench, Nocturnus AD, Loudblast, Blockheads

The Temple : Watain, Enslaved, Turisas, Impaled Nazarene, Destroyer 666

The Valley : Electric Wizard, Godflesh, Kylesa, Kadavar, Royal Thunder, Downfall of Gaiia, Caspian, Conan, Mars Red Sky

The Warzone : Walls Of Jericho, Pro Pain, Downset, Slapshot, Defeater, First Blood, Brutality Will Prevail, Stick Your Guns

Samedi 21 juin HARI KEDUA

Mainstage 1 : Aerosmith, Deep Purple, Status Quo, Skid Row, Buckcherry, Walking Papers, Lez Zeppelin, Killers

Mainstage 2 : Avenged Sevenfold, Soulfly, Hatebreed, Dagoba, We Came as Romans, While She Sleeps, Of Mice and Men, Darkness Dynamite

The Altar : Carcass, Nile, Gorguts, Hail Of Bullets, Incantation, Supuration, Weekend Nacho's, Benighted

The Temple: Gorgoroth, Eluveitie, Tsjuder, Shining, MGLA, Gehenna, Trollfest, Temple of Baal

The Valley : Monster Magnet, Clutch, Acid King, Witch Mountain, Subrosa, Saviours, Herder, Hark

The Warzone: Millencollin, 7 seconds, Bl'ast !, Misconduct, Burning heads, Ays 

Dimanche 22 juin HARI KETIGA

Mainstage 1 : Black Sabbath, Soundgarden, Megadeth, Alter Bridge, Seether, Crowbar, Lofofora, Blue Pills

Mainstage 2 : Emperor, Iced Earth, Behemoth, Annihilator, Angra, Powerwolf, In Solitude, Scorpion Child, Year Of The Goat

The Altar : Opeth, Paradise Lost, Soilwork, The Black Dalhia Murder, Unleashed, Repulsion, Ulcerate, Obliteration

The Temple : Vreid Sognametal, 1349, Solstafir, Equilibrium, Urfaust, Dordeduh, The Ruins Of Beverast

The Valley: Unida, Spirit Caravan, Dozer, House Of Broken Promises, Lowrider, Zodiac, Satan's Satyrs, Watertank

The Warzone : Turbonegro, Floggin Molly, Misfits, Mad Sin, Last Resort, The Bones, Tagada Jones, Crushing Caspars.

Angan2 mat jenin dulu... sekali pintas tengok list aku dah highlights big letters and fonts band apa aku nak tengok main.
ngan aku dah taruk syarat diri aku sendiri..

AKU TAK KUASA SIANG2 DAH NAK GI TENGOK, aku nak suka pergi jalan2 tengok Bandar Nantes atau pekan Clisson dulu sebelum tengok band2 ni main..
Jadi sorry sapa main awal sangat...aku skip...
SAXON, EUROPE semua aku pernah skip kat Soundwave dan Download Festival, tapi tu la sapa suruh main awal sangat haha... Aku rasa seumur hidup sekali gi tempat ni, so lagi baik aku nak gi jalan2 ambik peluang tengok tempat orang...

Hari Pertama... korang tengok line up hari pertama...DAHSYAT!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hellfest setahu aku Main Stage 1 and 2 sebelah2, so senang la, cuma Iron Maiden tu aku dah get ready siang2 satu dua jam sebelum dorang main kot? hahaha...
So Slayer aku dengar sound je la... dan Death To All & Watain tu baik jangan clash ngan Maiden....

Rasanya tak la, cuma nak kena ambik spot baik untuk Maiden aje...

Tapi aku nak tengok Walls Of Jericho....kecoh beb penyanyi pompuan dia, kasi instruction kat audience dahsyat2 hahaha.
 
Hari kedua...
Santai untuk main stage, hurray hurray "love in the elevator" ler apa lagi, apa pun ada Deep Purple...!!! tapi stage Altar ngan Temple power la kan...

Hari ketiga   ok confirm clash giler giler punye.. pasal Paradise Lost ngan 1349 ngan Solstafir main kat stage tiga dan empat, aku rasa banyak lari2 la...kecoh ni....


So......................  aku ngah pening sikit ni....haha... kepala tengah carikkk jalan....apa2 pun tiket dulu.

Takpelah, tengok cammana satu dua hari ni.....Hellfest ni rasanya satu hari attendance dia max 40,000? atau mungkin 45,000 aje...? kira kecik la berbanding ngan Donington Park...
Ni cam Soundwave la gitu..

Tapi advantage dorang, main stage 1 and 2 sebelah2...cuma nak gi tu Altar ngan Temple kena gerak sikit kot...


Nota untuk korang jugak yang tengah fikir, hari raya puasa tahun depan 28 Julai, jadi puasa start paling awal pun...27 June...

5 comments:

Ijau D. Koceng said...

skali buat fest, tu dia!

tapi ikut logik, secara tak langsung dapat meningkatkan income negara drp aktiviti pelancongan

berteromber said...

kalau la aku jalan2 tetiba tersepak duit ribu2...tu jam jugak aku roger ko nak ikut...hahaha...

dilabangiWORLD said...

aku sangat suka dep..
kat bangi tiap tiap ari sabtu aku mesti beli sattuh ko...
bila tengok putu piring ni lagi lah tak sabar aku nak gi nih

Rafi said...

Putu piring aku suka yg kaler kuning tu..
Hellfest..tunggu review abg deaf je la..heheh

Adi Herman said...

Hellfest ni kalo x silap originate di USA jugak kan? Tapi famous pulak di France...nice...pics putu piring sungguh menggugat keimanan haha