Thursday, May 15, 2014

BATU

Tu hari ada peluang dapatkan piring hitam LP kumpulan Sweet Charity album "BATU".
Elokkk sangat. ntah2 mint? haha. So aku grab la.
Walaupun sebenarnya, aku cuma nak carik satu aje LP Melayu, Black Dog Bone "Diskorama", serious berbual aku nak cukupkan korum piring hitam kumpulan Black Dog Bone pressing EMI tu. EMI kan dorang except first album? aku ni taip je dah lupa fakta. haha.

BDB versus Sweet? Korang rasa sapa menang masa dua2 ni zaman glory dorang starting mula2 dulu2?? haha. Aku cuma boleh dengar cerita2 legend2 orang tengok ni dua band main kat National Theater zaman dulu je la. What I heard was before BDB release their first album, they were bloody awesome!! Cerita orang, aku ye kan je la ye tak??

ok Batu, nak cerita pasal album ni, lain kali je la. Lets talk about the song BATU itself Live version.


sudah menjadi..resmi manusia
ingin hidup seribu tahun lagi..
seperti batu2 setulus puteh hati
melihat...kurniaan Tuhan...

Lihat batu2 diringan jalan...

cehhhh

Aku rasa, versi dorang main kat Esplanade untuk 40 Tahun anniversary adalah terbaik dalam sejarah. Just because intro tu, ada Nasik tambah, segala tempat2, kampung2, merata2, yang hanya wujud sekarang, dalam fikiran kita (pasal dulu mana ada kemudahan berkamera macam sekarang), dan tempat2, kampung2, yang hanya kita dengar dari mulut orang.

Serious berbual, malam tu bila dorang main ni lagu Batu, and "that intro", aku was like "sebutlah, kampong aku membesar!! sebutlah kampong yang aku tahu!!!"...hahaha.... of course ada la kan..... haha. Walau ada tempat yang disebut cam pada aku, siak ah!! ni semua nama2 tempat2 legend orang2 zaman World War II je tahu cerita!! haha...



Versi malam tu diabadikan dalam DVD dan Double CD yang ada kat dalam buku Hardcover 40 tahun kumpulan Sweet Charity. Aku ada cerita la ni semua, kat blog ni, belakang2 sapa minat boleh gi carik, siap gi ambik time launching so mintak autograph semua orang lagik dalam buku tu hahaha.

OK,

Cuci Mata..... Vinyl LP album BATU kumpulan Sweet Charity.

The Depans... LP2 Sweet Charity ni susah nak dapat, aku nak IKRARKU PADA ROZANA ORIGINAL VINYL!!!!!!!!!!!!! mana aku nak carik!!!!!!!
feberet song aku tu.....



the belakangs....



kasih...usah merintih..
kau buat ku bersedih...
manja...usah berhiba...
kau buat ku berduka...

GILER BEST KAN!!! Aku nak original Ikrarku Pada Rozana versi vinyl WEA rekods!!!!





the dalams...

Check out penghargaan tu....





Nanti aku ingat aku nak upload versi bootlegs aku tape untuk show 40 tahun Anniversary tu...

Aku dengar yang official version tu double cd kat buku anniversary Sweet Charity tu sekali je, tapi aku tak feeling la...

Anyway, versi rasmi pun tak complete ye tak...?

Sweet Charity encore ngan Deep Purple nye Black Night, yang of course, satu Esplanade tu, tak kira tua, muda, semua orang tahu dan abis la GAMAT LA tempat tu..."woo wooo wwoo wwoo wowo wo wo WO WO!!!", Black Night nye melodi singalong tu la!!!! hahaha.


Cam start of show, singer Sweet Charity dah cakap " NAK BUAT APA BUAT, ASAL JANGAN ADA RUSUHAN SUDAH ", or something to that effect. WHAT AN INTRO!!!!

It was a fun night and happening night.., and I still keep that Yellow T-Shirt...  One of the best rock melayu punya tshirt ever!! hhaha. Ooo and I remember the ticket that I bought entitled me to a fully autographed double cd or whatever of the previous year KL show which I also attended.

And then, aku ada suruh dorang satu band sign kan kat cd cover Pelarian tau masa kat KL nye show, following year pulak, apabila dorang sambut 40 tahun show kat Singapore, aku bawak sama kertas tu tau, dorang kena sign page sebelah la...

aku siap tunjuk, ni singnature tahun lepas kat dorang satu satu haha, kira cam Detroit Rock City la gitu kan??? hahaha.

TETAPI...selang setahun tu.....Makin kurang signature...because...

Tu la, kehidupan........tak tahu bila masanya tamat.....tak macam BATU ye tak??



10 comments:

berteromber said...

pergh!!!...aku serender la bila kau dah tampal LP2 ni semua....

btw...lagu Batu memang best...siapa sangka Othman Hamzah yang cipta...giler best punya sound 70s psychedelic rock lagu ni...

Takilala said...

betul Deaf, intro Batu yg 40tahun annv tu mmg best. thanks sharing gambar2 LP ni. aku ada tgk kat campbell LP SC ni, tp lupa yg mana satu, tp dia punya harga ...wow! 500 ooo.

D'arsil said...

WOW....

PC kOKak™ said...

baru2 ni aku ada belek2 lp Diskorama kat joe mac.

deaf-angel said...

500RM for a Sweet LP?
That is expensive, tapi mungkin tengok album mana ye tak?

Sweet Charity nye LPs plus lirik sheets kat dalam below 100RM boleh dapat, tapi kalau kualiti baik, naik la, tapi 500RM, waw!!

deaf-angel said...

ooo Diskorama ada eh??

aku nak complete BDB aku la....

thank you.

Kaboi Tanduk said...

tadi cari kat youtube versi live Esplanade memang sempoi la.. Rosli Mohalim goreng menusuk kalbu pulak..

dilabangiWORLD said...

lagu sweet charity memang aku suka dep
Bunga bunga Cinta Fuyyyoooo

Rafi said...

Riak lp wi dah kembali?heheh..ini lp aku penah nampak kat jln raja bot memang mahal gila..lagu batu memang bestest!
Btw,Kalo nak Cari BDB lp weekend kat amcorp ada bro..ada 2 stall yg jual satu melayu n cina.kat diskorama pun ada

Iaryylr said...

Terbaik! sememangnya ku di halaman rindu!