Sunday, May 25, 2014

Deep Purple Nobody's Perfect - Japanese pressing 2cd remastered SHMCD

Allow me to indulge in a live album originally from 1988 with annoying missing songs on different formats, which was remastered and finally appeared in the full length version Nobody's Perfect double cd version, from Deep Purple, 
a band that I grow up on, a band no matter what mark versions, that I so much like yesterdays, now and forever.
First let me talk cock in Malay Language, then its a short review in English as I knew it haha..




Aku suka album live ni. Selain ni, dalam banyak album live rasmi Deep Purple, lagi satu album live Deep Purple yang aku suka ialah Live In Olympia 1996 pasal tu banyak lagu zaman Steve Morse masa album pertama dia Perpendicular ngan Deep Purple, 
( Secara Peribadi, Sangat Berpengaruh album Live in Olympia Paris tu sampai aku nak backpack ni aku nak pergi teater Olympia nak tengok teater lagenda ni, lagi pun malam Isnin lepas Hellfest tu Joe Satriani nak main kat Olympia, dan kalau korang dah tengok dvd dia yang last tour, dirakam kat Olympia jugak, 
tetapi.......secara kebetulan Extreme main sama malam kat lagi satu teater lagenda iaitu Le Bataclan, so aku decide nak gi tengok Extreme main full show je la haha.)

dan kat Live In Olympia 1996 situ boleh dapat versi Sometimes I Feel Like Screaming yang paling aku suka, aku suka tunggu Jon Lord nye sentuhan sana sini,.. John Lord nye keys kat versi live album Live Olympia untuk lagu Sometimes I Feel Like Screaming adalah membuat aku termenung jauh... Setiap kali aku tengok Deep Purple main live, aku akan tunggu lagu ni, dan bila Steve Morse start intro je, aku cam kat planet lain..dan aku rasa syahdu sangat, mengelamun hokey!,  aku tak tahu apasal aku suka sangat lagu Sometimes I Feel Like Screaming, lagu ni ceritakan pasal aku kot? hish takdelah, haha tapi.. apa pun, nangis takde la, tapi sayu....ada! HAHHAA. kalau tengok live, aku akan senyum sorang2 macam orang giler, macam kerang busuk, aku cam bodoh gitu haha!! Steve Morse nye ending tu dah la eternity gitu kan dia solo! haha, abis tu kalau dengar pulak kat cd ke, youtube ke, Bila lagu abis je, aku tekan replay, abis...aku tekan replay.. Perfect song, best Steve Morse era song!!
Rasanya kat Hellfest ni kalau aku dapat pergi, mungkin kali terakhir la aku dapat tengok Deep Purple main. 
Kali terakhir dengar dan tengok Ian Paice haha. Harap ada FIREBALL!! sua terang Hellfest pe... Aku rasa Fireball la lagu yang paling dahsyat respon nye nanti la kan untuk suasana Hellfest, if you know what I mean? hahaha... OK back to topic...

Rakaman2 lagu yang exciting dan giler-babi menakjubkan permainannya pada aku ngan masih adanya Man In Black si Ritchie Blackmore dan mendiang Jon Lord. Senarai anggota MARK II - Gillan/Blackmore/Glover/Lord/Paice.

Nobody's Perfect ni masa mula keluar 1988 dulu memang cam puaka cara penerbitan dia, kaset tak complete, cd single version tak complete, LP pun tak complete. Semua ada lagu yang antara versi lain takde.

Tahun  1999, then remastered, jadi double cd, dan dapatlah semua 14 lagu dalam satu packaging..bagi dua cd gitu. Tahun 2014, baru aku dapat tangkap Jepun nye pressing, SHM CD. (Super High Material CD gitu nama nya). Ala...aku bukan nye ada equipment canggih untuk bezakan selera bunyi orang2 Jepun ni kan, lagi pun aku rip aje...masa jalan kaki, dalam pengangkutan awam pasang headphone buat kuat2, hah dengar segala bunyik, FOKUS! FOKUS!!carik!!!!! haha..).




Pertama kali aku dengar album ni dulu zaman sekolah dulu, luaskan minda aku dalam seni muzik dan hiburan. Dari album live ni aku mula kenal apa tu Rock Opera/Theater ngan JESUS CHRIST SUPERSTAR, aku mula kenal apa tu BEETHOVENS' FUR ELISE, dan BUDDY HOLLY'S nye EVERYDAY dan THAT WILL BE THE DAY.

Sebelum aku tahu dan tengok Dream Theater ngan Simpsons, dan semua orang punye terkejut beruk bila dorang masuk Metalika's Wherever I May Roam nye ending untuk apa? Peruvian Skies kan dulu dorang bawak kat ending tu...
Deep Purple nye improvisations dan musical genuis dah menawan hati aku.... Belakang Maiden, kalau aku pilih band nombor dua main live dalam hidup aku mungkin Toto, tapi Deep Purple mungkin share la tu spot.

Anyway, Ni album lagu2 nye diambil dari EMPAT SHOW BERLAINAN. Jadi...takde flow macam live album terus menerus satu malam gitu la kan.... TAPI TERBAIK pasal persembahan mereka dahsyat bila bukak kuat2 dengar pakai headphone, segala bunyik semua masuk, masa Ian Gillan cakap, aku bukak kuat2 boleh dengar Ritchie Blackmore kat background...macam aku cakap banyak improvisation, aku rasa ni album tunjukkan Deep Purple tengah ENJOY!! dan GEMBIRA MAIN MUZIK!!, aku rasa kalau korang dengar ni album, korang agree...

Album live, ada lagu Child In Time yang Ian Gillan masih boleh nyanyi lagik zaman tu lagu ni (hehehe), ada lagu semua yang best2 la, Knocking At Your Back Door ada... ditujukan khas buat mereka yang..... (hehehee), SIOT KORANG JANGAN FIKIR BUKAN2 EH!!!! aku nak cakap lagu ni ditujukan buat Sweet Suzie Samurai haha... Giler nye lirik dan makna lagu ni. Dalams.
dan..macam2 la, ooo aku pernah baca, satu lagu kat ending album ni Hush, ialah versi rakaman live di studio yang dorang semua dah mabok, balik studio, sekali main, je dorang rakam Hush version kat album ni...
TERBAIK!!





A Live Album that I liked so much. Finally I got the complete 14 songs version on the Japanese remastered 2 cd version.
Nobodys Perfect, an album from the House Of Blue Light album tour is an album that is so exciting, thrilling musicianship, with lots of improvisations and the MARK II reunion line-up was in top form and I guess this album brings so much happiness, and it shows the band having so much "FUN" I guess.
I realised I learn a lot about the scope of music from this album when I first listen to it. I discover Buddy Holly, I discover Jesus Christ Superstar, and most of all that intro of the greatest double meaning cunning linguist song ever Knocking At Your Back Door, with Jon Lord playing Beethoven's Fur Elise.

I dont care, even how the Deep Purple members think of this album, I dont care how people talk about the edits, I mean the edits is not really that a problem for me, because its from different shows and Ian Gillan can't keep his mouth shut, his talks need to end somewhere.

AND... if you want to listen to the songs, the way its played in studio then listen to the studio versions.
I mean this is Deep Purple live, and their improvisations is like-crazy out of this world genius.


"I' thank you! I thank you!!!! I THANK YOU!!!!!!!!!!!!!....
 I THANK!!!!!YOU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!





4 comments:

Rafi said...

Wah..memang best gile la.versi Japan punya.. Untung betul org2 jepun ni..knocking on your back door lum penah dengo live lagi.. Lagi satu yg wasted sunset live pun tak penah dengo

deaf said...

wasted sunset never played zaman Ritchie Blackmore dan John Lord.

Live cuma Ian Gillan sang as a solo artist, dan DP main lagu ni masa zaman Steve Morse.

Rafi said...

Ooo..baru tau,cd DP yg beteromber bagi pun masih sealed lagi lum bukak..Kalo pemberian org ni Sayang sikit nak bukak..heheh

berteromber said...

yang ni aku belum ada...nak cari jugak nanti....

tapi yg Live in Olympia tu aku tak pernah dengar...zaman Steve Morse ni aku tak follow sangat...mungkin aku patut dengar semula semua album zaman dia...