Sunday, January 18, 2015

Terminal Bersepadu Selatan makin meriah dengan kehadiran bas2 dan penumpang Pantai Timur - cehhhhh tajuk

Ni posting luahan hati..

So judul posting pun ada sikit hormat sikit haha.


cerita panjang, gambar2 semua kat bawah.

Sebenarnya cerita ni dah basi,
tapi aku tak cerita dulu, AKU PERAM DULU, terutama pasal Pantai Timur tu hari dilanda banjir yang sangat teruk yang memang aku takde words nak cakap perasaan aku.

OK, aku ni kan, TBS ni dah kira macam regular la kan... HAHAHA. Syok la kan tempat ni aircond, ok la tapi aku kureng sikit toilets dia very the lecak bila ramai orang pakai..., and its like so "uncool" la toilets dia gitu haha... tapi still more than enough toilet facilities...

Tempat ni facilities semua cukup, makan2 semua KFC, Subway, Kenny Rogers, Mamaksss, kedai2 runcit 24 jam dalam TBS, KK, 7-11, so... setakat kalau sampai malam, then lepas tu korang tak mau naik teksi ke apa ke tunggu LRT pertama ke, tak jadi hal... kalau kata korang nak perlukan solat facilities pun its comfy la cuma kalau ada orang make use of surau untuk main game atau tidur , then waktu peak hr then a bit simpang siuh sikit, kalau korang nak private sikit, hotel pun ada. hehe. MPH pun ada complete la... Guardian semua.

Kalau kata korang carik tiket, contoh eve public holiday semua dah habis, kul 12 malam bas semua pun dah takde,  bertenang, korang boleh relak2 kat tempat ni sambil tunggu bas paling pagi launch...

OK, lagi sekali, TBS sebelah stesen Bandar Tasik Selatan, memang terbaik la kan, semua sistem pengangkutan ada kat sini, LRT, Kommuter, bas awam, KLIA high speed train, bas express....

The designers got it right la kan, sistem Interchange segala tok nenek pengangkutan awam, yang quite efficient untuk rakyat marhaen yang perlukan pengangkutan awam untuk bergerak dan bersambung2 antara pergerakkan dari satu tempat ke satu tempat ke satu tempat...


Dulu Puduraya regular la, tapi Puduraya tinggal kenangan. Bagus jugak la kan dah tak pakai Puduraya untuk bas2 Selatan. Nak masuk kawasan bandar kat situ je traffic jam dah boleh makan 1 jam ok.

OK OK. TBS - Terminal Bersepadu Selatan. Dulu2 cuma untuk pengangkutan bas ekpress ke Selatan je kan.. JB, lain2 parts of Johor, Singapore, Melaka..

tapi then dorang bukak untuk Pantai Timur sekarang.  Dari PUTRA nye la kan....  

Satu tak bagus nye, dulu tempat ni kosong, so aku suka la kan kosong, 
Sekarang dah penuh...kira ramai orang, nak cakap sesak takdelah, tempat ni besar macam airport.

Tapi aku happy la untuk pekedai2 kat situ, terutama kedai2 makan kat tingkat atas, pasal ramai orang tentu ramai customers la kan.

ABIS LA... FUEL SHACK KAT TBS MAKIN PENUH SESAK SEKARANG!! hehehe.

OK, 

tengok foto ni, ni la bas2 dari rantau pantai timur nye routes semua dah set-up dorang nye kaunter kat TBS.

First 4 kaunters dari kiri je la, yang sebelah sana dari Zenwan kuda tu semua dari dulu memang bas2 gi Selatan.

Ni semua pada aku dorang REBEL!!!...   Degil!!! haha. Pada pendapat aku je la... 

Dan aku akan support dan sokong kat mana2 la syarikat2 yang degil yang kat row ini..

Nanti aku cerita...



Syarikat bas Adik Beradik tu... tu paling legend ok...

Aku naik bas gi Kuala Terengganu dulu, bas berenti kat masjid mana ntah along the way...

DRIVER KEJUT OK - Kira Driver Suruh
..
..
...

Sembayang Subuh.

haha...

OK, so aku turun bas la kan driver dah cakap gitu..... turun bas je? Eh??? 

kikikikikiki... Those were the days... eh? Bak kata Judas Priest - Wild Nights, Hot & Crazy Days.

Cehhhhh.....


OK korang tengok gambar atas tu....... Sebenarnya dari syarikat Darul Naim to syarikat Adik Beradik tu counter or kaunter tiket dorang semua sebelum dorang masuk semua ialah bekas kaunter syarikat2 bas yang pergi Selatan , masuk Larkin dan atau sampai masuk Singapura terus.


Tapi pelan2 makin banyak syarikat bas yang sekarang dah suruh Terminal Bersepadu Selatan nye staff jualkan tiket untuk dorang.

Dulu, Transnasional pun tiket jual sendiri kat TBS, pun sekarang dah suruh TBS jualkan kat TBS nye ticket bas counters macam gambar gini...

Ni semua kat depan la kan, so ramai tak perasan kat belakang tu ada the kaunter2 syarikat yang jual tiket mereka sendiri yang terasing dari syarikat2 lain yang TBS jualkan tiket....




Nak beli tiket bas apa, Masing2 la kan?? Macam aku, aku cerewet ok, ADA SYARIKAT BAS YANG AKU TAK MAU SUPPORT!!
Kecuali kalau terpaksa la... bila bas lain dahbis, atau timing waktu tu dorang je ada...


Tapi jugak, bila nak naik bas kat TBS , aku tetap secara peribadi akan sokong syarikat2 REBEL yang masih jual tiket sendiri kat belakang tu.
Walau aku suka naik bas Konsortium, tapi dari TBS ke Larkin atau masuk Singapore terus, aku tetap akan SOKONG bas yang syarikat dorang jual tiket sendiri.

Pasal...ok, beli kat syarikat2 jual sendiri ni kat TBS, kita dapat customer touch, pasal dorang jual tiket bas dorang sendiri.
Pekerja2 TBS dorang jual tiket, dorang takde apa feeling pun kat syarikat bas tiket yang dorang jual tu?

BETUL???

Dah tu, aku nak tanya apa2 soalan, atau katalah bas lambat ke hapa ke, Korang rasa TBS nye staff boleh kasi korang "perincian" dan berita yang tepat??

Kalau korang beli kata la tiket bas Syarikat2 yang jual sendiri tu contoh City Express ke, Sri Maju ke, KKKL ( BAS GAGAP... KKKKK...KKKKK , hahaha), atau Adik Beradik ke,

hah, korang dengar sendiri dari staff kaunter, ooo bas ni ada masalah ada jam kat jalan ni, ada tengah tukar driver, lagi 10 minit sampai...

Pasal tu semua staff dorang sendiri....

Korang paham kan apa aku cakap???

Ni masing2 la kan....

Of course la nanti ada cakap OOO beli kat kaunter TBS banyak bas,  Ye la...tentu banyak bas, berlambak2 bas kau boleh pilih atau suruh TBS staff pilihkan..

tapi ni masing2 la kan...

Anyway,  ni kul 6.45 pagi gitu aku snap foto ni... Korang bayangkan, kalau satu kaunter je bukak, abis tu korang dah lambat dah...nak naik bas kul 7 pagi...
kalau tak sempat cammana???




So jangan lupa pergi belakang tempat jual tiket Rebel tu hahaha......

Aku harap, syarikat2 rebel ni yang masih jual tiket sendiri akan terus begini,

mungkin pasal dorang ada computerised ticketing system sendiri, atau dorang sayang kat pekerja2 dorang, pasal nanti kalau TBS dah start jual tiket dorang, macammana ngan staff dorang kan??

OK dah...nanti sambung..




13 comments:

Portdy said...

Kaunter bas rebel haha... mvm kat Larkin tu eh...
Lama beb x naik bas

deaf said...

Larkin, cam setiap kaunter jual bas dorang sendiri nye tiket kau..

tapi kan, Larkin masih kuat pertahankan jualan style ulat.
So kena hati2...tapi kalau dah desperate terpaksa la..

tapi aku kan Portdy kalau Larkin, aku sekarang support Konsortium (merah), Causeway Link (kuning), dah ni dua je, kalau Larkin la...

lain tak la...

Rafi said...

Kalo balik jb aku suka guna mayang sari..kalo nak balik kl selalu je aku dpt bas gagap (kkkl tu)..heheh.
Baru tau bas pantai timur pun dah join sini jugak.

MOHD SHAFID BIN RAHMAT said...

Aku first time aje beli kaunter. Pastu beli kat mesin tepi tu aje. Tak pyh tanya byk Kounter. Semua kompeni dia tunjuk untuk kita pilih.

deaf-angel said...

Tak semua la engkau.
Yang rebels takde

berteromber said...

aku tak pernah lagi sampai sini...sure jakun kalau pergi...hahaha...

D'arsil said...

belum perna lagi naik bas jalan jauh ni, paling jauh pun PD, kat sabah dulu masa kanak2 perna lah naik bas dari sdkn ke kk, memang jauh juga perjalanananny.

cerita pasal stesen dan bas ni, aku perna jadi hero pada suatu masa lalu. sebetulnya aku nak cerita kat entri dalam blog aku tapi segan lah pula kan, alang2 aku komen sajalah sini,.

ceritanya pada suatu hari aku g kl naik motor, nak beli stuff ni g kedai nebiula, habis saja aku shoping aku balik lalu, center market tu, skg dah ada hotel depan tu. tiba2 kan ada awek ni berlari kejar bas kasut tumit dia dah pegang, ingatkan kena ragut ke apa kan, aku pun berenti lah, ngam2 kat bawah rel ktm pasar seni tu, aweks tu suruh aku kejar bas tu yang tengah jalan. tampa ada hel met kan aku suruh naik kejar bas tu jauhlah juga, nasib depan ada jem sikit.. mungkin aweks ni g tandas kali, ohya bas ni g johor..

lepas tukan masuk saja jalan higway dalam hati aku memang tak sempat, nasib lah jalan masih banyak kereta, aku merempit masa ni, sampailah aku kat tepi bas aku honhon.. dan aweks ni lambai2 kat pemamdu bas ni, akhirnya bas tu berenti tepi jalan aku pun trus lah berenti, aweks tu ucap terima kasih banyak2 kat aku, kalau orng putih dah lama dia bagi kiss kat aku. tapi memang cantik aweks tu. masih aku ingat sampai skg.. tamat

deaf-angel said...

Cerita la kat glog kau...
Ni memang cerita best giler. Boleh buat drama tv3. Aku tahu kalau sapa2 pun mintak tolong senario tu kau cuba bantu, bukan awek cun je

PC kOKak™ said...

D'arsil; aku yakin awek tu pun tak bole lupakan kau jugak hahaha

MOHD SHAFID BIN RAHMAT said...

Oooo. Mana aku tau. Aku balik Pontian aje. Semua ada list kat komputer. Lagipun last aku pakai TBS geng rebels kurang lagi.

Rafi said...

Ya aku setuju ngan pc kokak..mesti awek tu tak lupa kat ko jugak bro.heheh..

A.I said...

berzaman dah aku tak naik bas..

lieyalatif said...

TBS mmg selesa kan...dulu zaman belajar uitm dulu aku biase naik bas kat pudu jek..tempat teruk giler...dgn black areanyer.... kalosorang2 tu takut jek kene samun sebab member pernah kene ....tapi skrang pudu pun dah upgrade dah...dah selesa....