Wednesday, May 6, 2015

Blaze : Silicon Messiah - 15 Years Anniversary Edition Double Gatefold Vinyl & CD

Got these marvelous items two days back.

I will talk a bit in my broken English, and then rambled on in my BASTARDIZED Malay Language.




This is the `15 Years Anniversary Edition of BLAZE Silicon Messiah for both the double disc gatefold vinyl LP and cd versions.


It was worth the long wait. Blaze Bayley as usual is a marvel. Realising that he could get a cheaper price for each vinyl after pressing them, those who pre-ordered now gets a voucher. Thanks a lot.
Also as usual the packaging of both vinyls and cd are great, and all these comes with a personal touch from Blaze Bayley. I found my name in the list. LOL!!!

I wish him the best wishes always in his career and his personal life.

Anyway this is not exactly a review of the very first Blaze album, more of some photos to show how beautiful the packaging is. 


As usual the best parts are always his own notes, stories and memories. It makes great reading.


On my part, i try my best, to get his special editions and the Soundtrack Of My Life double cds and also dvd special editions are simply amazing with that special book that comes with the dvd or the double cd. I forgot. I think its like 500 copies of that book in the world or something? 


Silicon Messiah is a wonderful album. There are some good songs but the rest of the majority are excellent songs that I really like and enjoy.


I just wish that more people get to listen to him and his musical efforts.









Blaze Bailey ni sekarang kan dah independent, I mean sejak berapa tahun dah kot.
So dia dah takde terikat kat mana2 syarikat.
So dia dah beli balik semua (aku tak rasa semua la tapi setiap album dan lagu2 dalam album2 Blaze nye band dan Blaze Bayley solo albums) karya2 dia dan jadi hakcipta dia.
Jadi apa dia dapat jual semua keuntungan semua pergi balik kat dia.

Tapi pasal dia ni pun bukan besar mana (WALAUPUN EX-IRON MAIDEN tapi tu tak janjikan kehidupan akan senang), jadi aku rasalah, dia harapkan sokongan peminat dia..
Contoh macam dia nak buat live dvd tu hari... peminat2 semua pre-order, jadi ngan duit2 pre-order tu la dia boleh sewa crew video rakam... dan korang yang tengok latest dvd dia Live In Prague pun tahu la apa aku cakap....
Harapkan peminat2 kasi dia dan musicians kat band dia Stokin, sarung kaki ok. Pasal musim sejuk dorang perlu banyak stokin pasal kejap2 basah dan berbau kot.

JADI LAIN KALI BLAZE BAYLEY NYANYI BAWAH KOLONG FLET RUMAH KORANG ATAU KAT BALAI RAKYAT/CLUB MASYARAKAT DEKAT RUMAH KORANG SILA BAWAH STOKIN/SARUNG KAKI UNTUK DIA DAN BAND DIA.
Siot je kan aku... ok la ok la, Indoor Stadium.

Lagi satu cam dia nak gi tour je kan, dah tak boleh order tshirt la apa la kat webstore dia pasal dia angkut semua nak jual masa on the road.
Dan... personal touch ok, Aku pernah cerita masa Soundtrack Of My Life ke hapa, aku bayaran sangkut ke ada apa issue la kat Paypal aku, aku email, sapa la jawab bini dia ke sapa ntah, cakap takpe takpe, dorang tunggu... haha. Seronok la kalau artis cam gini kan layan peminat PERSONAL TOUCH.

Dan sama jugak ngan album sambut 15 tahun ni pun, pakai pre-orders jugak.... Jadi sapa pre-order tu nama Blaze masukkan la kat dalam album ni ngan tulisan " TANPA KORANG, TAK MUNGKIN TERJADI NI EDISI 15 TAHUN ALBUM NI" ke hapa la... tak sangka lak... walau mungkin dia nak beli jiwa je.

Dia rolling duit advance pre-order tu untuk sambung projek2 dia ni la kira...
So memang tunggu lama...
cam DVD live Prague tu tentulah dia umum dia nak buat dvd kat Prague, so peminat2 semua start pre-order, baru lepas tu dia pergi sana rakam..

kan ada satu part dia marah2 band dia, band2 dia buat lawak bodoh kat tepi jalan, dia cakap "eh peminat2 yang bayar ok rakaman video ni buat dvd, korang buat lawak bodoh pulak " 

fun la kan...

OK la cam aku cakap ada personal touch selain dari dia sign2 semua...


Tapi sapa yang ikut perkembangan Blaze Bayley ni tahu la nasib dia, sebagai seorang penghibur dan jugak manusia.
Sama macam kita semua, hidup macam roda. Tapi memang tersentuh jugak la kan??
Dia ni penyanyi Iron Maiden untuk dua album ok........  the Ultimate la kan!!

Jadi bila tahu betapa dia mengharungi hidup dia, makin aku rasa dia ni "Underdog", dan makin aku sokong dia dan nak tengok dia berjaya...

dan paling penting, banyak lagu2 dia pun aku suka dengar dan terhibur (sangat). 


Anyway, sapa belum tengok cammana bungkusan dia untuk album ni, ni ialah bungkusan untuk sambut 15 tahun.
Seriously memang cantik, dan ngan benda2 tulis kecik2 Albert Einstein/SOCRATES dan jugak lain2 nye bijak nye KATA2 PUJANGGA la semua....

Ada satu tu Pythagoras yang Pythagoras Theorem tu kot belajar matematiks tu.

lepas tu tambah pulak ni kali ngan cerita2 segala2 dia ingat pasal zaman tu...






Lagu2 yang aku betul2 suka kat album ni ialah contoh - Born As A Stranger, Ghost In The Machine, Brave, The Launch, Stare At The Sun, dan tiga2 lagu bonus tu...


lagu2 lain ok la, tapi yang atas ni aku suka sangattttssss...

Kalau fikirkan kalau Blaze masih sama Iron Maiden, tentu ada berapa lagu dalam album ni akan berada dalam album Iron Maiden yang seterusnya...

Sama jugak dengan album Iron Maiden yang Brave New World tu, walaupun Adrian Smith dan Bruce Dickinson dah datang balik, tapi ada berapa lagu yang ditulis waktu zaman Blaze Bailey bersama Iron Maiden.


Sound wise album ni?

Well ni album ANDY SNEAP yang terbitkan.

dan Blaze Bayley sendiri mengaku ni album ialah vokal terbaik dia hasilkan dalam dunia seni dia.

Packaging ni, dia jugak cerita pasal cammana dia buat rakaman, pakai studio mana, cammana dorang nak bunyi gitar untuk album ni semua, menarik sangat.

Dan dia jugak cerita2 pasal setiap lagu... hah ni paling best...

Sampai kat lagu "The Day I Fell To Earth".
Cerita pasal kena buang kerja ngan Iron Maiden pasal si Bruce nak masuk balik...

"My Hopes Come To Nothing. I Was Fired. Bruce Came Back".

ok la tu, dia penyelamat Iron Maiden untuk dua album...
Waktu dunia pun tak mau dengar muzik macam Iron Maiden.. 

Terus terang cakap, zaman Blaze jadi penyanyi Maiden berapa kerat je dengar lagu2 Maiden zaman tu. Tapi dia hero...

walaupun aku ada sakit hati sikit, ada satu bootleg aku dengar zaman tu...
Kat Scotland nye show,
lagu Fortunes OF War..
Siot betul, ni lagu dia ok!! ni bukan lagu Bruce atau Paul!!
Ni lagu dia sendiri untuk X Factor.

Tak ingat lirik kau!! dan of course peminat2 semua tentu ingat lirik dan nyanyi sama2 kan...

Kena ejek....hahahahahhahaha....  Nyanyi untuk Iron Maiden, tapi lirik tunggang langgang. 
Aku pun ketawa besar siot dengar bootleg tu..

Tapi tu la, Blaze ni pun manusia biasa..











OK dah tu je....


SOME OF THE PREVIOUS SPECIAL EDITION BLAZE BAYLEY RELEASES I THINK I HAVE SHARED on ths blog ARE HERE...
http://deaf-angel.blogspot.com/search/label/blazebayley




 As I live... So I die....


I wonder how it would be if Iron Maiden had recorded Stare At The Sun especially...

8 comments:

Ijau D. Koceng said...

silicon messiah aku cuma ada versi biasa (pressing SPV/steamhammer) je, beli drp rock at large (kedai CD dr. ben) skali dgn blood & belief

bab stokin tu memang biasa dia umumkan kat FB

deaf-angel said...

eh? haha..
aku tak tahu lak kat FB

tapi yang kat dokumentari tu dia borak pasal stokin basah ada kot dia cakap tu aku ingat dari situ.

NEKROBANGER said...

aku bukan diehard maiden..tp lagu maiden zaman blaze mmg aku xde masalah nk hadam...harap2 next dpt collect album solonya..

D'arsil said...

klu dia kekal sampai skg dgn iron maiden musti dia berjaya..

berteromber said...

sampai sekarang aku belum ada apa2 rilisan solo dia...cadang nak cari zaman wolfsbane..

Rafi said...

Sejak dia kena tendang dari Maiden nasib dia mcm ibarat roda eh..tapi ego dia takda la besar mcm rock star england yg lain.still down to earth.
Lawa packaging dia,and lagu "fortunes of war" pun aku suka.heheh..

Kaboi Tanduk said...

pergh.. sempoi! sorates, pythagoras pun ada ya..

itu hari saya baca pasal pythagoras, dia punya influence bukan setakat math saja tapi mistik sekali..

lieyalatif said...

kire band yg gigih gak ni deaf sebab semua buat sendiri.... byk kerja nie.... ye laa untung rugi ke semua atas depa kan.....

tapi tang stokin tu mmg something funny ekekkeek....