Thursday, May 14, 2015

GESSLE : OVER EUROPE - (cd + dvd)

Dari Lemang kita cerita pasal Sweden pulak...

I really really love this release.

The cd-ripped is still a hot favourite in my mp3 player on my daily 4-5 hours travel to work. LOL!!

Helena Josefsson's voice is simply magical...

As usual allow me to speak a bit in my Bastardized Malay Language and then a bit of my broken English in the end.






Masa Marie (1/2 dari Roxette) kena tumbuhan or barah otak, yang dia sembuh, tapi mata dia buta sebelah kanan, Yes, mata dia dah buta sebelah tapi tetap Roxette live tetap dahsyat (aku tape ok live dorang tu hari dorang main kat Indoor Stadium, bootleg tu aku ada taruk kat youtube channel aku sapa berminat, ok la sound tak hancur sangat )... Aku harap dorang datang sini main lagi sekali. Main la kat KL jugak so boleh tengok dua kali next tour ye tak?..
Terbaik la, pukul abis la Roxette main live kalau banding ngan band2 lain. Setiap lagu ok!! Setiap lagu adalah singalong.... Tersangat HAPPENING persembahan dan sound dorang. Rock abis.
Aku rasa dorang mesti stress giler nak pilih setlist.

Anyway, Per nye solo band musicians pun ada yang main untuk band Roxette jugak.

OK, so masa Marie sakit kat otak, Per Gessle main solo buat album solo, dan lepas Marie sembuh, Marie pun buat album solo tapi aku tak follow Marie nye solo,
tapi Per Gessle nye solo apa yang aku dapat follow, memang terbaik...  Champion abis.

Per Gessle sebenarnye ada keluar satu boxset banyak giler cd kat dalam boxset tu, siap banyak Demo Roxette tak silap aku. MAHAL giler boxset ni, untuk pasaran Sweden ke hapa ntah.
Aku tengok je kat tenet boxset ni haha.

Jadi waktu Per Gessle jadi artis solo, dia kalau main live, selain bawak lagu2 solo albums dia, dia jugak bawak lagu Roxette, terutama lagu2 Roxette yang Marie nyanyi, dinyanyikan oleh Per jadi memang seronok la kan. Dan Per pun memang songwriter dan lyrics kebanyakkan semua Per jugak, dan suara dia pun sedap... Actually kan, kadang2 lagu2 Marie ni kan, sebenarnye lagi sesuai untuk Per nyanyi.....
Contoh Queen Of Rain, Per nyanyi lagi sesuai dari Marie la pada aku.

Hantu ok lagu Queen Of Rain ni bila Per nyanyi... there are 50 rooms one of them lead to your heart, there are 50 beds one of them lead to your soul... DREAM ABOUT THE SUN -YOU QUEEN OF RAIN!! cehhh HAFAL! haahaha.

Listen To The Heart, ermmmm, aku rasa Marie la, tapi Per version ada backing vokals pompuan yang best...



 Sedap kan suara si Helena Josefsson tu kat belakang tu? suara hantu kat tiga2 lagu ni...

Actually, kalau sapa korang dengar bootlegs live Roxette, ada satu bootleg famous dari brand lagend Bootlegs zaman factory pressed dulu KTS LABEL dari Italy, dari soundboard, zaman Roxette nye tour untuk album Joyride tak silap aku kalau aku ingat betul la, London nye show...
Ada soundboard Switzerland nye show yang full show famous tu kan, tapi KTS label yang Roxette live in London tu sound dia dah macam Live After Death haha. Bootleg tu, tapi memang terbaik. Mana entah lanun Italy tu dapat soundboard dia...

Kat show tu, aku rasa versi IT MUST HAVE BEEN LOVE terbaik dalam sejarah aku dengar Roxette la, pasal sususan lagu tu untuk tour tersebut memang hebat ada Per nasik tambah "but its over now"aku suka sangat...
lain2 tour, sususan lagu tu ada lain2 sikit, so dah takde that part prominent sangat......

OK, ermmmm... aku ada sikit2 la Roxette Freak ok? hahahaha....

Mungkin kalau aku boleh pilih satu je band Sweden aku pilih Roxette.

Walau of course Sweden banyak band rock lain yang sama best sama handal, contoh macam LOST HORIZON. Aku kadang2 rasa janggal gitu bila internet panggil LOST HORIZON band Power Metal. Pada aku Lost Horizon lebih2 sangat dari Power Metal. Dorang main music inter-galaxy inter-stellar cosmic  power Krypton Millenium Progressive Full Battle Gear AT-AT Falcon Boba Fett gitu haha.. Aku harap dorang reunited si Daniel Heiman tu sila kembali ke LH. Cuma suara kamu je sesuia untuk band ini.

(Aku nak tanya kejap... sapa antara korang ada rasa sedikit terkedu bila tengok trailer #2 episode 7, yang dorang premiere masa ada stage event kat Amerika tu hari?", yang last part "CHEWIE! We're home. Cepat sapa rasa terkedu? SAPA NANGIS????", sapa tetiba kejap berapa saat gitu, jadi budak kecik balik? berangan jadi Vic Morrow main combat2 meniarap dalam longkang?.. Aku confirm ada meleleh air-mata sikit tengok trailer #2 Star Wars Episode 7 kan? Giler la STAR DESTROYER crash kat padang pasir, then millenium falcon main kejar2 ngan Tie Fighter kat exhaust enjin Star Destroyer tu...!!!") ok ok aku stop..

ni boleh buat topik lain... haha... just hanya trailer nombor 2 tu sahaja... NANGIS OK TENGOK TRAILER TU!! trailer #1 takde apa...trailer #2. Memang out of this world.

SAMBUNG balik..


OK, tapi apa pun, lagu2 solo Per Gessle pun seperti aku cakap gerek2...
Dulu kat tenet ada full upload dvd ni, dah kena katup kot.

tapi aku strongly cakap kalau korang minat Roxette, ni memang good buy.,




"hey Mr DJ would you play another love song...
No more talking if you please ".


HAHAHA. Zaman dulu kan, dengar radio, siap kaset kosong... lagu best je kan, ke program permintaan tujukan lagu je kan, standby nak tekan rekod.

Nanti wahhh dapat tekan rekod sebelum lagu start, tapi nanti lagu dah start DJ sambung berbual.

KONGAJAR!!!  dah lain kali pasang balik kaset tu dengar lagu2 pujaan, ada suara DJ menyibuk!!





So what can I say about this album?

BUY IT. 
Seriously great stuff this album.
21 songs for the CD version
and of course on DVD you got a full show of 24 songs, and plus extra videos and others.
Just slightly more than half are Roxette songs, and with an opportunity to enjoy Per singing Marie songs...
The rest are his solo works, and his singing partner Helena is amazing on this release.

THE BEST THING IS -
The CD versions are from different countries and cities in Europe
and the DVD version is from a single show in Sweden.

So basically you have different versions for each song for both the disc.
Its really nice...




9 comments:

berteromber said...

iskh...ko sebut Sweden tak sebut Europe mana aci weii...hahaha...

btw...aku suka Roxette...tapi follow takat Crash! Boom! Bang! ajer la...yang lepas tu semua aku tak tau...

D'arsil said...

lagu listen to your heart ada kat mp3 henpon aku. time buat 5s nak balik selalu dgr sambil sapu2 lantai. hehe

Rafi said...

Sama mcm berteromber.folow sampai crash boom bang je.tapi per ni main gitar n cipta lagu pun boleh tahan hebat jugak eh.
Part trailer star wars tu mmg betul la..teringat masa zaman bebdk dulu.mkn coklat star wars gambo storm trooper

Saudagar Mimpi said...

Aku kalau bab Roxette ni lemah lutut. Sbbnya aku beli semua album diorg termasuk bluray live diorg yg ada dokumentari tu. Sedih siot tgk bila part cerita Marie tu.

Cuma album Gesslle aku ada DVD cap ayam jer. Apa pun mmg best dengar Per nyanyi lagu solo dia + lagu Roxette yg selalu Marie nyanyi. Janggal tapi best!

Portdy said...

banyak yang aku suka Roxette ni
tapi aku nk fokus yg aku taksuka je..

Aku tak suka bila live versi Fading Like Flower ..solo yang guitaris yang digelar professor tu tak follow original melody.

Aku faham konsep live show ...tapi pada aku Solo lagu tu solo iconic. ramai orang boleh ingat melodi dia siap boleh mimick guna mulut lagi.

Just imagine solo Gadisku Search diubah masa live show... agak kangkung kan?

mcm tu la perasaan aku.
sekian terimakasih

cLina said...
This comment has been removed by the author.
cLina BeLedZa said...

haha.. aku pon lalui zaman kaset tu wehh..asal lagu best je mesti nak rekod.
btw, aku nak pegi jepun nanti.
naper ntah aku btau kau. mebi sbb ko salah satu sumber inspirasi aku utk pegi jalan2 ni. weeee

Kaboi Tanduk said...

Roxxete Freak.. hihi

deaf-angel said...

wahhh Jepun...

Sayonara.. cehhhwah