Tuesday, June 28, 2016

Iron Maiden closes Download Festival 2016 Donington Park 12th June 2016. Photos & Review & all the mud and everything else. (my 11 days backpacking alone Rocking Europe 2016 reports continues on and on). - SAMBUNGAN CERITA2 PENGEMBARAAN 11 HARI AKU KE EROPAH JUNE 2016

(First two photos Especially for Tuan Tanah blog Apa Ada Dengan Ijau?,)

Adrian Smith with his San Dimas Lime / Green colour.

(I just take a few photos as I got a bit mental for this show.
i had took over 60 pretty photos of Maiden for 2016 shows in Perth Australia. Over-indulgence, I know LOL. The link is on the right of this blog. Click Steve Harris 2016, you will find it.)



more dramatic photos below... lol

As usual in market bazaar Malay language first and then in Broken English.

Penulisan yang baru lepas, tentang suasana Ramadhan aku waktu backpacking Europe untuk tengok band2 rock kegemaran aku, tentang pasal kejutan kata2 mutiara tentang Agama Islam sewaktu Iron Maiden tengah beraksi oleh orang sebelah aku masa kita tengah berhurray-hurray....
Post kali ni aku cerita pasal 
-kapalterbang Ed Force One Iron Maiden betul2 mendarat di lapangan terbang betul2 sebelah kawasan Donington Park yang memang luas giler, seluas-luas mata memandang semuanya ialah kawasan Donington Park.

********
- Ratu Elizabeth II untuk Great Britain sambut hari lahir ke 90 jadi memang rakyat Britain pun tentu suasana seronok raikan bersama,
Bruce Dickinson penyanyi Iron Maiden turut sama, waktu permulaan lagu The Trooper dia pekik ###"Happy Birthday Your Majesty!!!!".###
iron Maiden ialah band British, Steve Harris pernah cakap nak jadi ahli Iron Maiden mesti orang British.
tu pasal Michael Kiske dan Andre Matos takkan jadi penganti Bruce Dickinson suatu masa dahulu walau ceritanya Andre Matos (Angra) nye tape yang dia hantar untuk apply kerja dengan Iron Maiden ialah top 3.

Seperti apa umum tahu, Steve Harris punya top 2 ialah Blaze Bailey dan Doogie White, dan Steve nsk lari dari suara Bruce sebab tu Blaze dapat kerja jadi penyanyi Iron maiden,
dan Dougie White kemudian nyanyi untuk Rainbow Ritchie Blackmore dan sekarang Michael Schenker nye band antaranya.
dan Andre Matos dia keluar Angra (band yang Megadeth gitaris Kiko sebelum ni jugak) dan buat band Shaman yang terbit lagu Fairytale yang popular satu dunia sampai jadi tema cerita drama Korea kalau tak silap aku.

dorang memqng bangga sebagai kumpulan British , jadi sesuai sesuai sangat, kumpulan British, di tempat keramat heavy metal dan hard rock iaitu Donington Park, dengan depan 85000 majoriti British, lagu Trooper cerita kegemilangan sejarah tentera berkuda British, dengan kibaran Union Jack, dan Hari Jadi Ratu Permaisuri Elizabeth II mereka.
Ini antara sebab aku suka tengok Iron Maiden di Donington, seperti kalau  ak tengok Kumpulan Search, sila tengok dorang main di JB.
lain dia semacam...  thrill dia lain, suasana band dan sekitaran lain, cara peminat sambut pun lain, macam sambut home heroes gitu, macam ada sense of urgency, macam Ribut gitu persembahan.
dan sangat istimewa persembahan. Boleh rasa band atas stage main untuk sesuatu sangat isitimewa..

- Aku tunjuk sikit demi sedikit keadaan lumpur, hujan, dan memang seluruh tempat festival ni dah jadi BANJIR AIR LUMPUR yang membantut pergerakkan. Aku paling nervous ialah jatuh sakit dengan segala macam kuman dan bakteria dan segala NAJIS dan kotoran Manusia dan segala jenis makanan yang dibuang seberangan kat merata tempat di kaki masing2 pasal ni memang tempat DAHSYAT suasana nya dan hujan non stop memang tahap tempat ni bukan untuk semua orang. 
Paling kasihan, bebrapa kawasan perkhemahan 5 hari hancur ranap oleh hujan dan air lumpur naik melimpah, dan mereka yang datang untuk Hari Ahad beribu2 orang untuk saksikan band2 hari Ahad dan Iron Maiden tak dapat teruskan perjalanan dengan kenderaan masing2 dan terpaksa pulang dengan hampa kerana jam teruk dari jalanraya menuju ke Donington.
Aku naik bas awam khas jadi memang ada jalanraya semua ditutup kecuali untuk bas awam yang bawa beribu2 peminat sahaja,
Memang banyak komplen dalam internet, TAPI KORANG BUKAN NAK GI TENGOK KONSERT RAIHAN ATAU JAMAL ABDILLAH OK. 

- 85000  orang, Bruce atas pentas umumkan ada 85 Ribu orang yang hadir dan tentunya, antara hari Jumaat, hari Sabtu dan hari Ahad, tentunya hari yang Iron Maiden menjadi headliner tentunya adalah hari yang paling ramai orang yang hadir dengan tiket Sehari.
Macam aku, aku ada tiket untuk masuk ketiga2 hari.
Festival kali ini memang sangat dikutuk oleh ramai, kerana untuk ramai, festival Download kali ni seperti condong kepada "METAL ELITIST".

- Tidak seperti Black Sabbath, persembahan Maiden tak ditutup dengan pertunjukkan bunga-api. Cuma dendangan lagu "Always Look On The Bright Side Of Life" yang berkumandang di speakers.
- Iron Maiden, seperti aku cakap tu hari, Iron Maiden kali ini sound memang lagi baik dari tahun 2013 yang aku jugak hadir di Donington, tapi 2013 bukan salah sound-man tapi kerana angin kencang dan hujan turun waktu Maiden beraksi.
Kali ini sound memang ok, tapi takde PUNCH sebagaimana sound Black Sabbath pada hari Sabtu. Black Sabbath punya sound hari Sabtu... AKU KAGUM!!!!. Mungkin di posisi aku berdiri memang aku dapat sound terbaik, pasal ni semua nasib.. 70 ribu, 80 ribu orang kat padang terbuka dengan angin kencang, hujan lebat, dan Black Sabbath dari lagu keempat Into The Void memang hujan turun sampai abis... tapi aku boleh rasa sangat ketara perbezaan sound Black Sabbath dengan Iron Maiden untuk tahun 2016 di Donington. Walau satu band headline hari Sabtu dan satu band headline hari Ahad.

*******
MEMANG PERTEMBUNGAN GERGASI antara headliner hari Sabtu dan Ahad..
Sebab tu, bila mula2 festival 2016 nye senarai band diumumkan, ada tiga gergasi - Iron Maiden, Black Sabbath dan Motorhead (sebelum kematian Lemmy),
terus Judas Priest punya penyanyi terus cakap dia nak Judas Priest pun ambil bahagian pasal semua GERGASI ROCK Inggeris beraksi untuk Donington 2016 dan dia nak Judas Priest ambil bahagian jugak.

Semestinya, dari tahun 1980, sejak Monsters Of Rock pertama beraksi... 
dan sememangnye, segala band rock dan heavy metal beraksi di Donington, dan seperti Metallica, cita2 mereka ialah untuk beraksi di Donington, dan pertama kali berjaya dapat tempat ialah tahun 1985, dan segala rakaman2 video yang mengujakan, dan aku paling tak boleh lupa video2 Sepultura beraksi di Donington tahun 1994 yang sangat mengujakan...

Maka tu pasal, walaupun tak ramai orang suka Donington, dengan keadaan boleh sampai 90,000-100,000 orang, yang camping lain, yang datang harian lain, tapi tempat ni sangat positif vibe dia, pasal aku rasa semua orang satu kepala, baik yang muda, atau yang tua.

Dan nanti aku akan kongsi pelan2... aku suka kemudahan untuk orang2 OKU , orang cacat berkerusi roda, orang buta, orang tua perlukan pertolongan, dan sebagainya cuma kalau hujan lebat, hujan ribut, lumpur teruk, banjir air lumpur terus melumpuhkan segala fasiliti yang disiapkan.
Dan sini makanan macam2, nanti aku tunjuk kedai2 makan jugak lain kali. HAHA.

Ok, design event tshirt untuk Iron Maiden Download Festival Donington Park dan Paris kedua2 nye kongsi satu tshirt, 
penuh bermakna TAHUN 1815 DAHULU , PERANCHIS DAN INGGERIS BERPERANG DI WATERLOO, DENGAN GENERAL MASING2 IALAH NAPOLEON DAN WELLINGTON, DAN SEKARANG IRON MAIDEN DAN DOWNLOAD FESTIVAL SATUKAN MEREKA KEMBALI DUA DUA GENERAL DAN NEGARA DAH DAMAI KERANA IRON MAIDEN HEADLINE FESTIVAL INI UNTUK KEDUA2 NEGARA.
dan ACDC nye event tshirt untuk Manchester 2016 yang juga sangat detailed design dia. ok dah tu je cakap Melayu.. sambung gambar... untuk Iron Maiden dulu la, lain lain kali.

Apa pun, persembahan Iron Maiden memang dahsyat. Tv di England dah tunjuk proshot 2 lagu iaitu Book of Souls dan Blood Brothers,
dan dari segi persembahan  dari suara dan permainan dan on stage punye pergerakkan semua terbaik.
ada satu HD quality video dah masuk kat youtube, lepas beberapa jam, terus kena katup. Haha.
mungkin rakaman2 dari kamera2 Donington akan digunakan untuk live dvd rasmi.





About 30 mins before Maiden plays..

85,000 fans..
 as announced by Bruce on stage.
This is the front direction view, back direction view, and in unholy mudwater flood of Donington which sinks your shoes buried deep.



But.., the downside.. or as Bruce says on stage, Downpour Festival..
By SUNDAY EVENING, CONTINUOUS RAIN AND SERIOUSLY HORRIBLE HORRIBLE CONDITIONS HAD TRANSFORMED DONINGTON'S DOWNLOAD FESTIVAL ENVIRONMENT INTO THIS TYPE OF SITUATION.
 ITS NOT really ROCK N ROLL if everyone cannot enjoy it fully isnt it? AS I LOVE DONINGTON download AND HELLFEST festivals due to I ENJOY SEEiNG EVERYONE, 
THOSE WITH WHEELCHAIRS 
AND SUPPORTS FOR ALL KINDS OF DISABILITIES,
 the Blind, 
the old, the young kids,
the less mobile needed to be assisted by love ones,
 HAVING A GREAT TIME AS MUCH AS EVERYONE ELSE AND THEY GOT THE BEST VIEWS ALWAYS. BUT THIS YEAR WAS NOT WHAT I HAD ENCOUNTERED BEFORE. The weather was horrible and I think the organisers are overwhelmed. 
But they make their money for sure. LoL.


first a view of the 2016 version of the Ed Force One used by Iron Maiden for their travels.

If you take the special buses that leads to Donington Park, the area for alighting and boarding of buses is at a huge carpark besides the Midland Airport.
And there was Ed Force One.
I took this photo on Saturday when they arrived at about noon as Maiden headline and closes the festival on Sunday.


Ok, just took some pics for Remembrance sake..

Two photos summarise Bruce, Dave, Adrian, Janick , Steve and lastly Nicko I think buried somewhere under that drumkit.



BRUCE WAS EXCELLENT.

******
anyone seen the BBC or whatever British TV channel footage that shows the PRO-SHOT of Book Of Souls and Blood Brothers in Download Donington 2016?

Book of Soul was amazing, especially after it kicks in to the fast section of the song. The solos, and This is wwhen the Walk On Eddie will appear on stage,
and lots of nice Nicko drumming footage from at least two different close up cameras.

I WOULD VOTE THIS FOR A LIVE DVD FROM 2016 TOUR. LOL.******

Bruce greets "HAPPY BIRTHDAY YOUR MAJESTY!!  " at the start of The Troooper.
Bruce talks a lot, love his "if the world is run, the way Iron Maiden is run, the world would be a better place" speech before Blood Brothers and he talked about La Bataclan attack and the recent Florida attack.

He got a new costume accessrories.

A monkey doll with long arms wrapped around his neck for Death Or Glory. Seems a fan throw it on stage.

The Iron Maiden event tshirt, and since now Download Festival has a new franchise in Paris, so its a shared tshirt for both dates.
both dates and locations are on the back, and do take note the one with dates are the event tshirts that are only available on the event itself.

Buying this tshirt on the official website do not have the dates, locations printed.

Napoleon and Wellington since the Waterloo battle between the French and British Armies are now friends, thats to Iron Maiden, Eddie, and the Download Festivsl Mascot.
very nice pretty beautiful colourful tshirt.

The tshirt design front and back, with a close up details of French famous General Bonaparte Napoleon and General Wellington I believe.

With famous landmarks. Very complicated and fanciful.
eiffel tower,
and is that the R101 from Empire of the Clouds.




This is something I had forgotten,
this is for ACDC Manchester 2016 event tshirt as I had forgotten to show earlier
and again a close up showing the detailed Eithad Stadium and the ACDC cannon.
with a tiny print We Salute You.




Next when I got time, I will blog about more of Download Festival, also the 11 days Rocking Euope Alone Backpacking trip is not only for some heavy metal and hard rock happiness, but include some bequtiful moments like the amazing small towns and villages along the Rhine River.



And also more bands.., and all the muddy fields..

Nightwish...



Sharon Osbourne's Black Sabbath


But I must say I like her drummer. LOL.
but it would be nice the final time get Bill Wards just for one song one more time.
it would make the world very happy.

To be continued and continued...

LONG LIVE BELINDA CARLISLE!!!






9 comments:

D'arsil said...

fuh mengujakan membacanya.. klu dibukukan perjalanan kamu ni aku akan beli haha..

Ijau D. Koceng said...

ah~ H dengan kelibat jackson DK greenburst-nya~

berteromber said...

double thumbs up!!!

oii bila nak backpack tengok Belinda Carlisle pulak...haha..

Rafi said...

Wah best..lawa event shirt dia.puas hati la walau pun bemandi lumpur.btw,scorpions ada main kt sgpore nanti eh

Beruk Kongkang Limited Edition said...

cuaca pun nk turut menge"rock" kan pengunjung jgk nmpknya kali ni.. agknye nk tgk festival ni nk kene tggu dvd la dlu ni.. aisey

PC kOKak™ said...

terbaik bro

yusrina said...

tahniah deaf kerana berjaya kau menghabiskan masa 11 hari kat sana dengan penuh bergaya dan gemilang gitu..

terhibur dan cukup puas bila aku dapat baca entry yang kau publish saban minggu ni..

keep it up & keep in touch bro.. huhu

cLina said...

selamat berpuasa deaf!

deaf-angel said...

Same to you. Selamat Hari Raya juga.