Wednesday, July 6, 2011

REAL - Sifu


(This is sort of a tribute cd but with two original songs, sung in the Malay language.)
Lama kot aku tak cakap pasal cd melayu, So sambil aku nak tunggu satu dua cd band2 rock dan musicians Melayu release dorang nye new albums ngan lagu2 baru, dan aku tahu tak lama lagi keluar kompilasi berapa bands rock buat album raya ngan semua lagu2 original baru hari raya dorang so kita flashback lagi satu cd lama dulu aku belum taruk kat sini lagi.

(Aku tambah line ni lepas abis buat blog ni pasal aku rasa -> Banyak merapek merhaban ni post, so watch out haha.)

Antara cd cd band2 rock melayu yang buat tribute atau cover version album , aku nak highlight kumpulan May nye cd ‘Keras’ sebagai satu contoh yang aku suka. Lagu pertama ’Lagu Penyamun’ dah Metalika abis, dan sampai paling best lagu terakhir ada lagu original ciptaan May kat album tu “ begegar segunung rindu “ ( ini versi original Oney nyanyi ) yang pada aku antara lagu2 kumpulan May paling best giler aku suka dari zaman kaset Juara2 Rock sampai tukar2 penyanyi sampai la skarang dah. What a song , memang bergegar..,

..tapi with all due respect, sebahagian kita gunakan youtube sebagai sampler untuk lagu2, tapi lagu2 rock melayu kalo dah kat youtube dah tak memberi full justice ka lagu tersebut. Kualiti kurenggg. Timakase la yang upload dan share, tetapi… Sebagai sampler ok la,saje buat lepaskan gian, buat stim kering, tapi the real deal? I don’t think so.
Support local bands korang ngan beli ori TERUTAMA kalo local bands korang buat cd lagu2 baru ciptaan sendiri dan pakai duit sendiri / self-financed. Anyway cakap pasal youtube, Aku nak upload bootlegs audio rock concert Melayu yang aku dapat rekod sana sini pun aku rasa tak payah sua, Cuma kalo cam Lovehunters tu hari tak yah banyak soal, tu memang Bourne Ultimatum punye personal rekoding at least untuk koleksi peribadi aku sendiri la. All the planets aligned together nye rekoding. I read some of your youtube comments on songs like Blues Untuk Rakyat. I am happy you guys love it. And I am deeply disappointed that the song is not included in the official live dvd for what I think are music/ record companies /labels issues.

Oppps out of topic.



Seperti album ‘keras’ Sama jugak ngan cd ‘REAL – Sifu’ ni, dua lagu paling best ialah lagu2 original iaitu “ Jangan Tak Nampak “ dan “ Disini “. Satu a slow song, lagi satu a laju song. Dua2 sedap - aku suka. Anyway ni cd dah lama..lebih sepuluh tahun dah kot.

Lagi sepuluh lagu ialah semua lagu2 Kembara. Takde lagu M Nasir zaman solo, so nak panggil pilihan lagu2 kat cd ni sebagai Real – Kembara pun boleh kot.
Cammana nak describe eh?
Keroncong Untuk Ana versi Real ni kalo aku dengar, aku akan teringat Harvester Of Sorrow. Tak tahu apsal. Apa?! Harvester Of Sorrow siak aku dah teringat? Tak agak2. Tapi bila aku mengelamun, khayal2, berangan mat jenin, kalo kat kepala ada lagu Metalika, mesti HOS atau Sad But True…
kena slow la dan reflect kepathetickan diri . Bayekk nye word kan? ‘Kepathetickan diri’. Konfem mintak nak Mampos kalo jawab gini kalo time sekolah dulu2.



Ok ok…membebel susah nak stop lak - HEY!! kersani mengalirlah dikau… !!!
Gerhana, Hati Emas, Duit are the more popular songs by Kembara covered here. I like them all. Fabulous remakes of already great songs. The song’ Duit ‘ has never been more relevant than now with the lyrics – Jangan Sampai Makan Rasuah Nanti Bangsa Jadi Musnah. Well… aku tahu besok kita mati lobang kubur sendiri2 dan masing2 nak lepas seksa kubur pandai2 la jawab sendiri2, tapi ku Cuma nak komen sikit je la - kalo under table masyukk bayekk punye, lepas tu balik kasi anak bini dan sesapa je la makan. Weak ah beb. Jadi Darah daging.



Malam – Aku nye paling memori bila dengar lagu ni ialah masa pergi tengok kumpulan Search main kat Larkin zaman drummer Lola..dalam ribut2 berasak2 tu, ada satu mamat ni, asyik pekik je tau between tiap2 lagu. Dia akan pekik “ MALAM!!!... MALAM!!!! ..MALAM!!“. Betul2 nye suka agaknye lagu ni, versi Seach cover lagu ni. So I guess lagu Malam ni, memang special sama macam lagu Suatu Masa, lagu jenis ramai peminat suka. Tapi aku lagu Suatu Masa ni aku suka skip, pasal lembab sangat. Sorry jangan marah.

Lagu2 lain – Empat Penjuru, Perjuangan , Lagu Untuk Seorang Ibu, Bunga Bakawali , Balada Osman Tikus. Semua dah dirock kan, much much more heavier tapi aku tetap suka Cuma like I say some original version songs are a bit lembap la tapi bukan aku cakap lagu tak sedap, lagu tu sedap…cuma kena ikut mood la, kalo tengah mood jiwang2 sedih2 mestilah best dengar , tapi cakaplah kalo kata aku tengah mood hurray2 misalnya , terus lagu2 slow Kembara jadi lembab. Again, sorry jangan marah.
tapi nasib baik Real ni dah mengrockkan lagu2 ni ke tahap aku bleh dengar kat public sambil senyum2 sendiri, jari kaki lak pelan2 turun naik ikut beat. Aku takde problem langsung menikmati lagu2 ni. In fact, aku rasa Bunga Bakawali versi Real ni gerekkk sangat. Tiap kali masuk Korus… aku singalong tak ingat kiri kanan haha. Tapi let me stress, REAL pada aku tidak mengaibkan lagu2 Kembara ni. Cuma purist mesti tak suka kot. Apa? Purist!!??… cam betul je aku pakai words2 gini haha.



Actually kalo Real ni ada bawak satu lagu pasal public transport either kat Singapore atau KL dari Kembara ni pun best, bas no 13 or Express Rakyat or the Puduraya song or whatever.
REAL on this cd is listed as Joekunza Obe, Boyima Onawa, Bonniekama, Adiqimata.

Apsal aku teringat BROKENCOP MACHINEBLASTER!
Dan apsal aku tetiba rajin nak berblogging haha...

6 comments:

darkshahrulez said...

masa album ni keluar,satu Malaysia dok ingat band jepun cover lagu M.Nasir..walhal orang melayu kita yang main....M.Nasir sendiri memuji album ni antara album rock plg stylo dalam masa yang sama tak cacat kan originaliti lagu....semua line up band ni dah x seaktif dulu..kalau ada pun hanya guitarist dia je yang still maintain main music rock..yg lain dah hanyut dah!!

berteromber said...

May "keras" tu aku ada cdnya...nanti terajin aku buat entri...lagu "hoi hoi ya hoi" tu memang riff thrash abis...boleh banging sampai sakit tengkuk..heheh..

tapi real sifu ni aku tak pernah dengar la...

Iaryylr said...

Wah, best juga entri rock tempatan ini... hangat!

AHP Pie@Mohamad bin Wahid said...

satu zaman je kita nampaknya bro...
tapi aku tau dgrnya, tak reti sgt psl muzik. tapi semua asal slow2 dulu sebelum makin heavy.

pastu org skang kata antara pelopor rock 60an ialah xpdc tapi mungkin dia org xpernah dgr psl kingdom in rock.
ini band singapore yg mula2 bwk lagu 60an versi rock.

deaf-angel said...

fuh Kingdom In Rock, legend ni HIV positif hehe

hi darkshahrulez

Unknown said...

Tq pada yg sudi melayan dan mendengar lagu2x dlm album ini
-Boyima onawa (Boy Mercury)