Monday, September 16, 2013

sentuhan & kesilapan (touch & mistake)

Semua orang buat silap. Kadang2 dua2 pihak silap, yang menuduh dan yang dituduh.

Apa pun cerita pasal makan dulu, tu hari aku makan kat gerai ni, bukan gerai la, kedai. So kedai tu bukak radio, so dengar je la sambil makan, so dj bual bual "bla bla bla bla bla, masuk waktu zohor untuk Kota Bahru bla bla bla " so aku was like, ooo ni siaran radio pantai timur kot?, aku pun mana la dengar radio kan baik radio siaran Malaysia atau Singapore.
So lepas tu korang tahu dj main lagu apa? Sentuhan la wei!!.. Ala...lagu Desire tu. "pilu...menyentuh hati, aku dikejutkan...oleh sentuhan..." see? aku bleh ingat complete lagu ni dari zaman aku sekolah jadi budak2 selenger dulu.
Aku dari mula2 dulu tahu ni Desire ni band those Terengganu/Kelantan nye zone la gitu haha. Ada weiii kaset2 dorang. Tapi tu la, lain zone, so tak tahu ngan lebih pasal dorang, zaman tu mana ada tenet ni semua.
Sentuhan...dari album plus minus times divide nye kaset kan?,  Tak salah aku mama juwie nye lagu tau ni, see? I know that and I remember because I freakin love this song.
Dah takde dah kaset2 Desire tu semua...cd mesti takde, cuma mesti those campur2 best of, tak minat la aku beli cd2 campur2 , rasa tak best gitu, cam tak complete, cam separuh masak gitu. Takpelah ingat2 lupa dalam kepala je la.
Tu saje nak bilang....Aku minat Desire dulu, cuma dorang kira cam luar zone kan gitu. So minat dari jauh je la.

OK OK Next story,, ni aku ni cam nak suarakan sikit pasal salah sangka, dan kena maintain cool dalam apa keadaan pun,
pasal....mula2 aku baca la tulisan2 peminat2 yang pergi tengok Iron Maiden kat Las Vegas berapa hari lepas. Biar betik Maiden sekarang tengah hot giler siak, 14,000 ok kat Las Vegas tengok dorang main.
So mula2 cerita nya, ada problem la kat bahagian depan, biasalah kan... Cerita2 Bruce Dickinson marah2 mengamuk2 masa berapa lagu awal gitu pasal ada peminat dah teover giler babi.
So Bruce sendiri yang pinpoint sapa dalam keadaan huru hara tu dia nak " eject " la, jadi selalunya pegawai keselamatan akan keluar orang tu dari keadaan gila babi dahsyat la gitu.
Kalau kita baca sekali harung dengar laporan kadang2 kita cakap " PADAN MUKA KAU! MAMPOS TAKNAK!! " pasal memang kadang2 puaka, nak2 dah mabok, dah apa bijik ke dorang telan memang terover kadang2.
Terus ada satu laporan dari mamat yang sebenarnya kena "buang padang" tu. Rupanya dia dah memang paling depan memang berapa jam dia beratur berdiri nak dapat baiknye spot,
tapi ada satu kumpulan (ngan satu pompuan) rempuh rempuh REMPUH REMPUH dah siku kira main bastard rabak2 nye la. So satu orang dah kena eject pasal security dah nampak.
Dan Security Nampak semua apa terjadi... Ni cam aku cerita la pengalaman aku kat Frankfurt malam pertama aku mula2 kat depan beratur berjam2 awal dah tu ngan mat salleh tu semua kuat2 giler rempuh aku sampai kaki tak pijak lantai kena rempuh terus terpelanting belakang haha.
So, pompuan tu yang geram ngan mamat ni pasal mungkin pasal mamat ni pertahankan kedudukan dia samai member dia seekor tadi kena eject security lagu2 sebelum tu, pompuan tu dah gigit dia, pompuan tu yang carik pasal dulu, so mamat ni cuma nak pertahankan kedudukan dia kehapa ke, mungkin tolak balik ke hapa ke, 
Tu la Bruce nampak kat situ.... Dia salah sangka.
Orang yang ribut2 keliling tu tahu sapa salah sapa betul.
Orang security semua tahu apa jadi tapi dah nak buat apa kan?
Dan apa aku rasa orang yang kena 'eject' tu bukan orang tempatan sana...
Bayangkan kalau dia dari negara2 lain, tak pun sama Amerika tapi kawasan jauh, tak tahu dia dah belanja berapa banyak, dia dah korbankan masa, duit, tenaga, untuk tengok band kesayangan dia lepas tu dia kena eject.
Tu ah, kadang2 kita kena kawal perasaan kita, walau pun nak carik pasal, tapi kadang2 kita kena mengalah, dan rendah diri... Walaupun......
Tapi tu la nasik dah jadi bubur...
Tapi apa aku tahu ramai dah tahu pasal kejadian sebenar...

Mari tengok video tu...


http://www.youtube.com/watch?v=6bkjW38U1Gs


So korang perasan waktu minit - 1min 40second dah nampak kan huru hara dahsyat ribut kat depan tu dah jadi cam ombak kan?
So korang tengok...minit 2min, Bruce dah nampak, dia berhenti nyanyi korus verse kedua 23:58hrs terus dia start melenting kan?
Satu minit tak henti siak dia lepaskan geram, pasal apa dia nampak mamat tu tengah carik pasal ngan satu peminat pompuan.
Band members lain takde benda ah, tak miss apa2 sey main terus tanpa tiba2 penyanyi giler babi kasi ceramah haha.
Lepas tu lagu abis 5min 40sec,  Bruce sambung lagi menceceh..

sometimes, things are not what we think it is, and we don't know the full story.

Tapi Iron Maiden ntah apasal ni kali kedua dorang bawak Maiden England show gi Amerika, tahun lepas dah sekali pusingan, tahun ni pusing lagi sekali. Penuhhhh je laporan semua cakap. Laporan suratkhabar USA merata tempat semua puji persembahan dorang padahal yang tulis tu tak semestinya tahu pun lagu2 dorang. Dah la Maiden ni bukan mainstream. Happy la untuk dorang. 

4 comments:

Rafi said...

album Desire dulu aku ada kaset "sumpitan senja" dengan album "-+x%" album -+ memang heavy siap aada lagu intrumental tajuk dia 'otak ular' yang sound ala thrash dulu..

kesian mamat tu eh,dah beratur berjam2 nak dok depan tgk maiden sekali kena reject lak..chingey punya pasal la ni..heheh

berteromber said...

hampir2 terlupa lagu "Sentuhan" ni...nasib sekarang kat rumah...bukak youtube dan geledah gobok kaset...baru ingat...betul ni lagu dari album tolak campur kali bahagi tu...lirik Juwie...aku selalu ingat "Bias Cinta" ajer...pasal lagu ni selalu gak keluar radio...

Adi Herman said...

Oh man, lagu Desire tu memang best la...evergreen tu...no doubt about it...aku yg bukan daro zaman rock 80'an ni dulu pun suka lagu mcm ni

Portdy said...

https://www.youtube.com/watch?v=-3ak5ytUz0Y



layan sikit lagu ni .....my feveret gak ni