Tuesday, February 4, 2014

when Banglas & Malays and Muslims from all ethnic groups, nationalities and races Unite for SEMBAHYANG JUMAAT

cerita hal gini tak basi la ye, relevan sentiasa.

Melimpah ruah....As far as the eyes can see..



But first a belated wish to all those who are from the Chinese ethnic group, 
Gong Xi Fa Chai! 
Xin Nian Kuai Le!
.
.
Untuk sebahagian kita, musim Tahun Baru Cina (CNY) ni ialah peluang untuk carik rezeki lebih.

Tentu ada yang buat memacam kerja part-time dalam masa tiga-empat hari long weekend ni - contoh - aku tengok memang alrite gaji part time security for those few days,
dan mereka yang dah memang kerja shift ke hapa ke mungkin ada peluang buat overtime cover budak2 Cina ambik cuti, dan ada yang tempat kerja nye memang dapat gaji extra musim CNY ni.

TETAPI, Untuk majoriti memang cuti long-weekend. Termasuk ramai "guest workers" macam kaum Bangladesh dan Asia Selatan lain. 
Rata2 sembahyang Jumaat lepas, masjid2 di kawasan kejiranan tentu semua penuh terutama pasal para pekerja dan para pelajar semua kat rumah pe.

Tu jam, Aku kat Singapura, kerja malam hari tu. So siang aku pilih nak sembahyang Jumaat kat Yishun, Masjid Darul Makmur.

Aku turun bas terus "makdatok",



ramai nye orang dah kat kawasan entrance belah depan, sampai dah kena cordon off, gate semua dah kena tutup, budak2 sukarelawan Usher semua tolong handle crowd baru sampai. Good job.
Aku rasa salah satu sebab ialah -...masjid ni tiga tingkat dan istimewa design dia kat lereng bukit gitu... Jadi kira dewan utama tempat Imam ialah kat tingkat dua, jadi kalau jemaah masuk dari pagar depan, lereng slope dari bawah, dan sembahyang kat tingkat bawah tu...takut jemaah berdiri lebih depan dari garisan Imam yang kat tingkat dua. Walau ada signage, papan tanda gitu taruk mana limit solah jemaah tapi kalau dah ramai sangat takut ada sapa tak perasan kan.

Ni boleh terjadi terutama kalau dah penuh sesak tambah lagi beribu2 orang dari yang sedia ada. Masjid ni aku rasa kapasiti dia 4000 tak jadi hal dalam bangunan la tapi kadang2 memang gini la kalau musim semua orang cuti, pasal kat estet kejiranan perumahan kan. Mau overflow giler-giler nye.

So aku gi belakang la naik slope tu naik bukit,

lagi sekali "makkau". Over ramai la limpahan dia keluar dari masjid. Aku tengok kolong blok rumah pangsa yang sebelah masjid dah penuh.. Penuh satu bawah kolong...ni baru kul berapa sey..bang lambat kan sekarang. (bang=azan=masuk waktu)


Penuh siot bawah blok ni...aku baru ingat nak semayang bawah blok ni.

So masa aku naik atas hah kau!, penuh giler dah dia punye melimpah kat luar semua, dah sampai slope bukit naik atas lagik..cam photo paling atas tu...dan photo bawah ni la...



aku personally feel a bit touched gitu.. masa kita ramai2 mengadap Allah, jemaah semayang jemaat...
korang datang mesjid jalan kaki ke, naik bas ke, naik MRT/LRT ke, naik basikal ke, bawak kereta ke, motor ke,  naik kerusi roda wheel chair ke, ada orang papah korang bertongkat pelan2 ke, semua sama...
sapa datang lambat, semayang la korang atas rumput, atas pavement, atas tar jalan raya panas.

dan bila gi masjid semayang jemaat, time ramai2 sujud kat Tuhan tu kan, aku rasa  sapa korang, warna kulit korang, bahasa korang, korang jadi pencacai sapa,
gaji korang berapa, kerja korang, pakaian korang, status korang dalam masyarakat, saiz rumah korang atau lokasi rumah korang,
kejayaan ahli keluarga korang ke, korang jenis naik bas dan transport awam atau naik vehicle sendiri korang ke,
macho atau "geng lipat kain" nye korang ke,
segala tok nenek nye pangkat duniawi dan title atau keturunan yang di megahkan buat korang suka tok nenek nak buat apa pun...
semua dah bukan jadi kayu pengukur dah.

tapi aku rasa ilmu cara bertata-tertib bila berjemaah atau dalam kawasan mesjid tu, ah tu important.

tu pasal aku nak abadikan dalam tenet ni, sekali2 bila dapat crowd gini, bila hari raya, hari long weekend public holidays pasal hari jemaat biasa, more spread la kan crowd dia merata lain2 tempat, dan jarang dapat solat ramai2 gitu ngan "guest workers" South Asia.



"abadi" siot vokab melayu aku.

6 comments:

metal brain asylum said...

sy dah penah rasa sujud atas tar panas di Cyberjaya. A truely extra humble feeling.

Rafi said...

Yup..true bro..sapa pun kita atas dunia ni Allah tak pandang tu semua.yg penting sentiasa sujud syukur kepadanya..

Adi Herman said...

Itulah keunikan Islam yang tidak ada pada agama lain, ianya menyatukan semua jenis lapisan manusia tak kira bangsa ataupun warna kulit...kalo tengok musim haji lagi la, rasa tawaddul yg teramat sangat walaupun hanya mampu tengok org tawaf kat TV saja.

berteromber said...

aku pernah merasa sembahyang atas rumput kat masjid taman pelangi gara2 lambat sampai....

dilabangiWORLD said...

Macam kat Makkah waktu ghini penuh sesak je dep
mmg bagus rasa seronok bila tengok umat menunaikan kewajipan sama sama
cuma lau crowded sangat mgkin de yang tak selesa....

Siti Hajar said...

Penuhnya. Mesti rasa terharu sangat bila tengok macam ni kan. Tengok dalam gambar pun dah impressed.