Wednesday, November 28, 2007

makan~ karipap onan road

Dulu aku kecik2, kat RTM ada satu cerita kelakar, drama hari raya gitu, Zami Ismail tak salah aku pegang watak Orang Kaya Kedekut gitu, lepas tu ada tukang gaji kat rumah dia kuat makan, so dia arahkan satu lagi tukang gaji buat ayat besar2 dah tu letak kat dinding jadi semua orang bleh baca -
" KITA MAKAN UNTUK HIDUP, BUKAN HIDUP UNTUK MAKAN! " in jawi kalo tak silap aku, what a riot eh dulu2 nye ceta kelakar.
Sapa2 ingat eh ceta ni?

So everyone, some photos pasal karipap Onan Road. Kalo kat Singapore ni, bila kita panggil karipap, selalu kita refer jenis gini, tapi kalo kat Malaysia, karipap tu selalu refer kat apa yang orang Singapura panggil Epok-Epok. So memang ada sikit confusion kadang2 \m/


Siap ada packaging dia sekali, dan jugak sebelah tu ialah roti perancis onan road jugak, cuma yang ni ialah yang cute2 punye, bukan yang panjang nye.

Dari dulu dah ada as far as I can remember.
Lagi satu tempat, up to 1992 kot? kat Farrer Park sana belakang stadium Hoki ( aku time sekolah, tak pernah dapat main kat stadium ni, selalu kat Bendemeer Road nye padang2 hoki yang berlambak tu je ) sana pun ada tempat buat karipap jugak, tapi semua dah roboh.





Got the triangle one ( cheaper, inside is potatoes, I like the way Frodo's sidekick Sam pronounce the word "Poh-tay-toes!' to Gollum during the film LOTR just before the "elephants" makes their first appearance, time dorang nak masak rabbit stew tu, I think this is part 2 )
and the rectangle one, inside got meat.

Zaman dulu, karipap selalu tiga segi nye, isi dia majoriti kentang berempah ler. Tapi dah lama jugak dah ada rectangle nye version, ni dalam daging, mahal sikit tapi aku lagi suka pasal kenyang. Aku suka dia nye kulit, layer after layer of flaky crispy flour kot. kadang2 aku nak express myself tapi tak jumpa the words ler, vocab aku hancur.

Ni korang kalo makan ngan cili sos yang dorang kasi sama tu heaven, tapi kalo dah makan ngan cili sos botol gitu, ada weak sikit.
Aku suka pecah2kan then rendam dalam cili sos original dia hahaa.
Ni pun tahan, kalo sapa2 budget, bawak bekal gi keja tak rosak ler. Sampai besok pun masih ok, panaskan je, sampai lusa pun masih ok je taruk dalam esbok.

Boleh didapati- Kat Onan Road sendiri, hawker2 center nye drinks stall, restoran2 indian muslim, bhai bawak basikal ( makin pupus ) tapi satu konpem ada kat belakang Immigration Building nak gi Beach Road tu nye pedestrain bridge. Dan masjid2 kat luar gate lepas semayang jemaat.

Harga- ntah, pasal tak pernah constant, nengok sapa jual hahaa. Yang triangle tu mungkin $1 dapat la kot. yang rectangle sometimes up to $2 tapi ok la, especially kalo freshly baked. Ni tengah greasy greasy minyak2 gitu panas ...sedap siak. K dah dah, nanti aku mengidam susah.



Lagi satu photo ler ngan aku keluarkan roti peranchis tu. French loaf gitu ek dorang panggil, Delifrance nye best, tapi panjang giler, kena suruh dorang kerat dua. Dah tu aku nengok Sunshine ke hapa ke pun dah ada, siap taruk oven gitu panaskan...Tapi yang mamak buat masih paling sedap.




Sitting by the ocean
Mapping out my plans of action,
baby they include you

-Ozzy Osbourne's Old L.A Tonight

No comments: