Monday, November 19, 2007

Sertu / toto live in kl

Hello metal maniacs, jiwa rockers, headbangers, scums of the earth, rivetheads dan everyone out there. Korang excited tak cam aku nengok Helloween nye setlist 1st nite kat Hungary semalam? Mintak2 dorang datang Singapore or Kuala Lumpur k? Kalo dua2 sekali2..\m/..dan lagi brutal kalo Gamma Ray ikut, encore si Kai Hansen join Helloween on stage!! wouldnt that be magic? !! Tapi kan, wa rite now ada benda lagi penting..


Apa pun satu gambo mesti taruk dulu, nanti wa ceta lebih pasal ni bayekkk punnye barang.

Nari wa nak bebual, deep sikit.
Kita eh, berapa metal ke open minded ke, kita kerja carik duit pasal diri dan love ones kita dapat makan, ada baju nak pakai dan at least ada bumbung atas kepala tak kira la rumah flet ke sewa bilik kecik ke ni semua rezeki, tapi benda2 agama tak mau lupa ye tak?

So nari wa merapu pasal Sertu.
Sebagian korang especially kat Malaysia korang panggil benda ni Samak. Kat singapura selalu panggil sertu.
Sertu samak ni kan, bukan benda kecik, pasal ni kira dah memang law and order dalam agama kita ye, cuma, maybe some of us, jarang la dapat peluang diexpose kat suasana masyarakat atau kehidupan yang ada chance diperlukan sertu ( especially kalo environment Muslims majority ), tapi kalo sapa2 yang hidup kat masyarakat Muslims minority, chances korang nak kena alami sertu ni memang ada. Contact with anjing/be alif be ye/takeover rumah atau tempat orang non-muslims nye dapur all that.

So korang smua pernah sertu ke samak ke in your life? Kenangan aku -

first time ( also the opening track album Helloween "Chameleon " i like ) - Aku masa about 7 tahun time asyik ingat nak main je walau malam2 buta, aku pernah kena sertu satu badan pasal tu jam aku balik semayang Terawih kat Masjid Aminah ngan kawan2 ( ni old timer yang pegi Geylang Serai mesti ingat mesjid ni ), aku pegi main2 " blind man " abis tu aku dah jatuh dalam longkang kat belakang factory diragui mengproses daging babi ke hapa ntah.. Ksiao wa cakap lu, bapak wa dah nampak, abis wa..tu malam wa sua mandi air tanah liat siot. sua kecoh wa cakap lu orang.
Orang lain syok2 mandi bunga, mandi luhur, mandi susu, aku kena mandi tanah liat. Dari kecik aku memang dah gatal takde problem carik problem.

2nd time - Few years back, waktu yours truly masih kena panggil reservist, aku ngah perform reservist kat satu area ni tau , errrmm..ni aku tak cakap apa2 hal sensitive la ye? wakakaa. Abis tu ada anjing semua sua jilat2 tangan aku la, terus balik singgah area Sengkang tu jam masih banyak construction sites, wa sua carik tanah liat sertu lagik hehehe..

Its an eye opener for me personally, dulu kalo nampak anjing, aku detour jauh2..ntah pasal mungkin aku dah dari kecik dah dididik jauhkan diri dari anjing, tapi bila aku dah kena lalui anjing datang cium2, jilat2, aku rasa agama kita ni simple je kan, kena jilat anjing?? so?? just ambik tanah liat basuh je, bilas 7 kali. Bukan nye like its a big problem gitu kan. So that day onwards like eye opener la untuk aku, agama kita ni simple je, bukan nak susahkan kita, cuma maybe some people suka exxagerate termasuk aku wakaa.

3rd time - kita dah beli resale flat rumah cina. Abis wa sua fikiran cammana ni rumah cina kan, so wa pegi mintak tolong la satu Ustaz ni. Nasib baik ustaz ni luang masa tolong wa, dan personally help out ngan Sertu nye proses. Memang, aku nengok sendiri, so aku realise, agama kita memang rules dia simple je. Procedure sertu aku nengok ustaz tu buat pun simple je.. Aku sua imegin yang benda2 complicated, tapi la...senang je. Mungkin korang smua banyak dah tau, tapi untuk aku personally nengok ustaz tu buat sertu untuk rumah bekas orang non-muslim, mudah sangat.
Baru aku bleh imegin, yang KFC, Pizza Hut, McDonalds, dan apa2 la restoran2 makanan yang converted to certified halal, cammana dorang buat proses sertu kat dapur2 restoran2 tu..



( atas tu tadi front look, ni back look lak )

So ustaz tu dah pakai sabun ni, ( korang smua wa bukan iklan ke apa ke, cuma wa share something useful ). Mudah sangat..pasal dah diproses, so campur je ngan air dalam baldi.

So korang bleh contact ustaz ni kat 63966734, or gi kedai dia kat Haig Road ( pronounced by mbh as Heg'ga Ruu'dd - dengung mesti lebih ). Korang beli Berita Harian korang kadang2 nampak la artikel2 dan ulasan produk2 Ustaz ni ada buat untuk permudahkan cara hidup sesuai kat mana kita ada kan? dan serious bebual la, korang just imegin skarang kat mana korang ada ni? kat rumah ke kat keja? dog datang jilat2 korang skarang ni? korang nak carik tanah liat bersih, senang ke? so cam aku cakap kena nengok environment dan masyarakat kat mana korang ada. Kalo senang, maybe tak worry sangat, or else, kena ada effort sikit ler. tapi serious bebual ni very useful in a muslim minority areas. Last time, apa aku tahu bila smua dah kena pindah flat, kat dapur semua standby ler tanah liat semua dah keringkan gitu taruk dalam plastik simpan, just in case, tapi skarang dah ada another alternative.

Anyway, wa tiap2 post wa ambik kesempatan buat a long distance dedication so sebelum wa lupa..

I can't wait forever, baby, open me your door,
I just want your loving if you cannot give me more.
I can see you standing there, you know you're worth the try,
Let me guide you in my spaceship and I'll surely make you have
A R e a l G o o d T i m e .
\m/

- Helloween - First Time
( Sapa kat sini rindu Helloween zaman vocalist si Michael Kiske?? I do )


Moving on, thanks to Zan for highlighting Toto's gig in KL coming March 15th gitu.
I will try my best to go...sure as Kilimanjaro rises like Olympus above the Serengeti \m/

Korang korang, trust me, kalo korang rasa tak pernah dengar Toto, or ingat Toto tu separuh masak, aku tak bedek, korang gi try nengok dorang live cammana. Power giler.
Anyway, lagu2 Toto banyak yang evergreen la. Korang yang minat slower ke, catchy stuffs ke, mesti suka, most to most korang bila nengok Toto mesti cakap " eh? ni lagu Toto ye? eh ni lagu Toto jugak ye ? ", Afrika, Rosanna, I'll be Over You, Hold The line, I will remember, Pamela, Stop Loving You, ni semua soundtrack of my life, so should be soundtrack of you guys life jugak ler, cuma korang tak tahu je.

2 comments:

Anonymous said...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. If is possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll, I thank. Good bye friend.

zan said...

So, mari kumpul duit dari sekarang bro..kasi duduk depan stage punyer..hahahaha.. Kalau dapat amik gambar dengan dorang, alangkah bestnyer..

"All I wanna do when I wake up in the morning is see you eyes..."