Tuesday, November 13, 2007

masjid TV ( part ii )

At last, sambungan gambo2 dari Masjid TV ( part i ) yang kat sini http://deaf-angel.blogspot.com/2007/10/masjid-tv-part-i.html

( The 2nd installment of my personal and casual but very low profile snapshots of Masjid Negara in Kuala Lumpur, Malaysia. Using a small, cheap 'idiot friendly' 4mp camera. Click to make bigger )



kat dia nye bahagian2 bawah roof tu pun ada ayat2 suci jugak..( melayu ada term untuk that particular location kot? aku dah lupa word2 ada kena mengena ngan bumbung/atap all that )



Bahagian belah sana tu ingatkan aku kat kedai gunting rambut nye gigi trimmer dan yang dekat tu cam gear eh..



this is one of the locations where the worshippers can take their ablution. Aceh ceh ceh, wa speaking london betul ke? Takkan kita nak cakap kita ambik air semayang cakap take prayer water lak kan? Mesti mat salleh ke sapa ke konpius kalau kita cakap " this place, we take prayer water ".



ni aku pun tak tahu ntah hapa2 aku snap photo ni, actually nak tunjuk one of the entrance tu ada waktu2 semayang all that, dan jugak menara dia kat background.


so meh kita masuk dia nye bahagian2 dalam lak ek.


kat satu area belakang main hall tu banyak tau pillar. Lawa tau korang.



ni kalo kita semua time budak2 main kejar2 polis and thief mesti gerek eh..
nak main sembunyik2 susah ah, pillar dia semua halus2. Kalo besar sikit, fullamak mesti kecoh. kejap2 POM!! kejap2 POM!!!



Aku suka yang ni, dia gelap sikit pasal area sini matahari tak masuk sangat, also lampu tu jam tak on.


main hall. Discreet abis wa snap. Walau cuma ada berapa jemaah je yang ngah ibadah, tapi tak mau ah aku open2 snap, mau kang security datang mengamuk kat aku kang.


So ni kat dewan utama dia. Lush carpet, chandeliers, mihrab, mimbar all that. Korang nengok glass2 dia lawa woo kaler2 gitu and also decorated ayat2 suci.



Pillar2 mesjid ni memang pengsi abis. Kalo yang kat luar tu bawah cam salut mas gitu, kat dalam lak cam gini gitu..



ni more to the side and behind section of the main hall. Cantik eh.



ni dia nye roof nengok dari dewan utama.



Last kopek dewan utama. Budak2 tu tiga kecik je berbanding ngan main hall ni.



Besar tau, very vast.



Tak jalan abis ah...tapi korang get the idea berapa besar kawasan ni. Untuk sapa2 yang belum sampai lagi mesjid tv ni, kadang2 nengok kat tv tak sama ngan tengok ngan mata sendiri.



Kepala hotak aku dari tadi asyik nyanyi lagu kumpulan Kiss " I Stole Your Love " je, tapi nengok gambo ni, aku pikir aku hapal lagu rock/metal sanggup siap melodi line, gitar solo semua kat kepala hotak aku bleh humming exactly wakaka, tapi hapal surah2 pendek kat juz 30, aku hapal inna'attaina, kulhuwallah, lagi.. errr..err..hehe.
tu pun ntah betul ke tak aku baca sebutan dia.



lagi satu..



Last bus, aku sangat suka gambo ni....
kesian dorang, letih sangat kot. I've been there before, tido kat public places, so I know how it feels.


Hope you all enjoyed this tour hoho. Nanti senang lain kali aku upload gambo2 masjid temenggong telok blangah kat singapore lak. Ni mesjid paling klassik dan unik pasal mesjid ni dan tanah surounding dia semua milik Johor. Kira milik Malaysia la ye. So kalo sapa semayang sana, imam semua Malaysian ler. Abis kalo doa semua doa untuk Sultan Johor all that, skrip khutbah pun ikut Johor. Nanti ah wa story mory lain kali k. till then..



'Cause I stole your love, stole your love
Ain't never gonna let you go
I, oh yeah, stole your love, I stole your love
Stole your love, I stole your love
\m/

No comments: