Thursday, March 21, 2013

hari air sedunia (World's Water Day)

"Friends, Romans, countrymen, Lend Me Your Ears!"
(-Shakespeare's Julius Caesar)

22nd March is World's Water Day.
It dont matter if you dont even know such a day exist, as long as you respect that Water is Precious and you use clean water wisely and dont allow any unnecessary wastage, thats wonderful.





Bagi kita orang melayu yang rata2 orang Islam, tentu tahu betapa pentingnye air bersih dan betapa kita kena berjimat, dan tak boleh membazir.

- Betapa banyak negara takde air, dan jangan heran kalau nanti seluruh dunia perang pasal rebut air bersih/minuman.
- betapa tiap2 hari ramai orang mati kat berapa tempat pasal dahaga, atau takde air bersih untuk perubatan penyakit.

bahkan negara2 yang penduduknya dabik dada kerana negara mereka penuh sungai2 mengalir dan hujan melimpah pun ada masalah air yang kadang2 kronik.

Aku tetap rasa, satu hari nanti bila teknologi murah, semua kita seluruh dunia akan minum air dari air- kitar semula, dan air dari laut yang dah disuling.

Dan aku harap sesetengah dorang yang dulu ejek sesetengah masyarakat minum air kencing, minum air longkang , dah sedar dah, dorang sebenarnya secara tak langsung mengejek pendapat alim ulamak yang dah cakap air-baru (newater) tu suci dan mensucikan.

8 comments:

Portdy said...

I have lived for love, but now that's not enough
For the world I love is dying, and now I'm crying
Time is not a friend, 'cause friends we're out of time
And it's slowly passing by
Right before our eyes

We light the deepest oceans
Send photographs of stars
We're so enchanted by how clever we are
Why should one baby be so hungry she cries?
Saltwater wells in my eyes.


teringat lagu Julian Lennon ni masa mambaca entry ini,

tq encik deaf kerana mengingatkan

Adi Herman said...

Respect nature or otherwise nature will disrespect you...

faizal abd fathi said...

kena jaga alam sekitar...jangan hancurkan rumah hijau....semua tu punca datangnya air...

berteromber said...

kebetulan...hari ni opis aku takder air...aduhai....

Rafi said...

'Water,water everywhere nor anydrop to drink

Rime Of The Ancient Mariner

gayour said...

penah dengar orang kata,"tak ada elektrik tak apa, jangan TAK ADA AIR!"

besarnya rahmat air pada seluruh alam kurniaanNya.
gua sedang kemaruk minum ais lemon tea sekarang ni...

alzawawi mukhtar said...

Air merupakan basic kepada semua benda yng hidup...tanpa air takde la kehidupan

PC kOKak said...

kita diberi hujan adalah kerana kurnia dan rahmat Allah.