Thursday, June 6, 2013

artikel - "Islamic" does not mean Muslim-majority

This opinion article appeared in both the English and Malay languages text thru The Straits Times (Saturday 11th May 2013) and Berita Harian (Friday 10th May 2013).
Maybe some of you may find this an interesting reading.
I took a photo of each portion of that original article and paste it here. I hope its ok, because its really a good article, with simple English which I can comprehend better.
The Malay text typed below is just my own idiotic rumblings.

Intro sikit - Aku dulu lagi perasan segolongan kecik orang melayu ni, dorang suka guna perkataan "kafir" dalam konteks yang pada aku kurang sesuai ngan suasana nye, dan suka kafir-mengkafir.

Contoh......
Aku dulu pernah cerita kan aku nak backpack gi Australia, so aku baca la blog2 orang melayu cerita pasal negara ni, aku jumpa satu blog ni dia panggil Australia "Tanah Kafir". So kalau tanah tu kat negara islam, tapi buat tempat minum beer? so nak panggil tanah apa lak tu?

Pada aku semua tanah dalam dunia ni bukan ke milik Allah?? cuma kita ada negara majoriti penganut Islam, atau negara majoritinya bukan penganut Islam, which aku rasa lagi sesuai kita gunakan untuk describe sesuatu tempat tu dari konteks pandangan seorang muslim.
So aku masih ingat aku sampai Melbourne, lepas je keluar dari immigresen tu, tanda petama aku nampak ialah Prayer Room. Aku gi tengok, siap semua complete ngan sejadah tempat wuduk semua, ngan jadual solat merata Australia.

Jadi, ntah eh, pada aku, kita suka sikit2 pandang rendah tempat lain, guna perkataan yang kurang sesuai dalam definasi ayat, just because kita ingat kita champion, just because kita ingat kita handal, jadi senang je la label2 orang atau tempat lain, macam kita ambik cop, tekan kat ink, lepas tu kita cop dahi sekian2.

Aritkel ni menarik pasal,
contoh cerita pasal
- seorang ahli Majlis Syura Arab Saudi, yang lawatan rasminya ke Singapura yang kata undang2 Singapura berasaskan Syariah. Pasal - Undang2 mesti pastikan natijah2 yang dipandang mulia menurut kaca mata Islam - Kebersihan tempat awam, Persekitaran, tingkah laku berdisiplin dan mungkin sangat kurang rasuah (artikel ni cakap tiada rasuah, which I never agree - because Low Crime Doesnt Mean No Crime) dan mereka yang rasuah ni tak diberi chance, mahkamah jugak korang gi jawab.
- Mufti Besar Syria Allahyarham Sheik Ahmad Kuftaro yang membuat lawatan rasmi ke sebuah negara Asia yang menunjuk2 negara mereka mendukung Islam berdasarkan banyaknya Masjid2 dibina. Tapi Sheik ni sedih pasal dia nampak banyak menara, tapi sedikit cerobong ( kilang2).

Ni artikel, pada aku buat kita fikir... Tak kira la kita setuju ke tak setuju ke tulisan artikel ni, tapi aku rasa kita dapat ilmu dan pengetahuan.
Wallahualam.










NI lak versi cakap melayu...
.
.
.


 
 
 
Tak boleh baca, korang pandai2 click and enlarge atau apa je la....
 

8 comments:

Adi Herman said...

Tajuk artikel ni memang provocative but in a positive way, Islam is a way of life but not many muslim countries implement this concept. I agree on that, if only we can conduct a Khalifah-like administration upon our countries, i think the world would be a better place to live insyaAllah.

Rafi said...

betul tu bro deaf..kadang benda macam ni kita selalu telepas pandang..org mudah menilai apa saja,tapi hakikatnya bila dah tengok sendiri depan mata..
nice artikel..thanks for sharing

PC kOKak™ said...

ntah ape yang Islam sangat pasal islamik sekarang ni? semua benda nak di-islamik-an hari ni..

parti islamik
negara islamik
bank islamik
fesyen islamik
tv islamik
muzik islamik
facebook islamik
beer islamik

wtf

berteromber said...

TGNA pernah komen benda yg sama pasal singapore....tapi biasalah...haters semua benda TGNA cakap dia spin...

WanBeruas said...

...semua dorang nak sebut islamik skarang nih...satu tarikan jugak tuh...macam fasyen sbb yang pakai tu orang Islam dan agak sopan so just simply they call it islamic...But unfortunately most of it just nampak 'agak sopan' jee...So gitu2 laa..Confuse gua..

Kaboi Tanduk said...

"This also reminded me of a profound remark by the renowned Egyptian reformer Muhammad Abduh (1849-1905) who spent six years in exile in the West (Paris and Britain). Upon returning to the East (his homeland), he remarked that "I went to West and I saw Islam, bot no Muslims. I got back to the East and saw Muslims, but no Islam"

baru2 ni terjumpa satu buku lama tulisan Syeikh Muhammad Abduh, Risalah Tauhid, agak menarik untuk dibaca..

dilabangiWORLD said...

dep, aku menerima sebaik yang ada
nice artikel & information yg sangat berguna

PC kOKak™ said...

terbaek Kaboi Tanduk, thanks.
.
.
.
orang sekarang buat bisnez dengan "islamik"...