Monday, March 9, 2009

Junjungan mulia, quest for fire & Jagung


(click all photos to enlarge)

tercippta satu lebaran sejarah
di tanaah suci kota Mekah..
hari yangg mulia penuh saa'adah
bermulaalah sebuah kisah..

malamm isnin subuh yangg indah
DOBLAS Rabiul'Awal yang cerah..
DOPULOH April tahunn gajah
lahirlah zuriat yang sa'adah

Abdullah nama bapanya
Siti Aminah ibunya.....


dah nak dekat 30 tahun kot lagu ni? nak TIGA PULUH tahun!! oh my goodness..
lagu yang kira aku nye all time fave ler.
those days bila nasyid conquer the airwaves.. Nasyid as in Nasyid that I grow up with, not the Raihan style.
Al Mizan.. Faridah M Amin (Ronnie James Dio versi pompuan kot dekni haha)... S Atan compose kalo tak silap.

Its no surprise that bila aku 1st dengar Maiden nye Piece Of Mind kaset time budak2, the most stand out melody ialah Quest For Fire.. ntah apsal aku slalu rasa dua lagu ni ialah twins.

Moving on...

tangan aku gatal, ngan henpon pun, aku tetap nak petik2 gambo kalo aku ngah time malingering.
so..brader jual jagung jadi aku nye target lak huhu...





at peace, dia ngan jagung2 dia..masing2 nye sumber rezeki..

dalam sebulan ni, tiap2 kali masuk sokkabar gambo beratus2 orang beratur carik/interview keja, dan berita yang kena buang keja, dan kawan2 aku cerita hal gini yang berlaku kat kawan2/keluarga dorang, aku re-re-realise betapa fragile hidup ini..tapi ni kira cam 'sun and steel..life is like a wheel' huhu.

kawan sekerja aku lak baru smalam 'mengclairvoyantkan' incoming predicament..

Tapi tu ah, manusia nak cakap dan buat apa pun, tapi rezeki tu di tangan Allah.





Untuk brader ni - for those about to jual jagung, we salute you.

7 comments:

Aisya Redd Rohim said...

Allahumma solli 'ala Muhammad!

Orang sibuk-sibuk cari kerja,
aku pun sibuk nak jadi job shifter...
dah takder hati nak kerja,...

aku dah kerja 9 taun,
sikalang datang kerja bawak badan jer...
target, by end April09 aku mesti blah...

cost of living very high... to survive kena dare to make a move...

Anyway, rejeki dari Allah...
Kerja: dari Allah kerja datang, kpd Allah kerja menghilang...

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

salam DEP
sorry lama aku x masuk umah hang ni
cuti ke arinih dep?
selamat menyambut maulidur rasul......

** dep
bila nak nmbak kat zoo Negara
yok ikut kita urang gi outing dis week

matakucing said...

KO GI BERARAK TAK DEAF

:: Wiween :: said...

happy maulidurrasul big bro! camna sambutan kat kota singa sana? :)

berteromber said...

lagu Al Mizan ni mmg lagu standard ahh time sambutan maulud nabi (sekarang panggil maulidur rasul)masa zaman aku bebudak time sekolah agama dulu..lepas berarak keliling kampung..sampai masjid time nasyid...ni lagu wajib la..pernah la jugak satu tahun tu kena join..tu yang sampai hari ni aku pun hafal lirik lagu ni...hehe...

yang bestnya...masa bebudak dedulu...time makannya la..siap kena bawak dulang sorang satu ..syok ahh...dah lama tak makan reramai dlm dulang...

eddie dewanaga said...

zaman primary school aku penah la berarak time Maulud Nabi ni, pun sempat bergaduh berebut nak pegang bunga manggar, nak join budak2 kompang kena ketiss dgn brader2 besar... sekarang ni dah takde bunga manggar sama kompang lagi time berarak... tapi yg pasti kat Masjid Abu Bakar mesti ada nasi briyani..!!

Tahun ni punya la ramai umat, 15 ribu yg hadir termasuk aku, dan 27 ekor lembu sedekah tumbang bikin lauk...!!

deaf-angel said...

berarak?
wakakaka...

kelakar ah baca2 post korang smua