Monday, October 18, 2010

epok epok heaven and hell dan tepung pelita heaven

photos below

epok epok... pada aku sangatlah blasphemy kalo orang panggil epok2 sebagai karipap.
Tapi gitulah keadaannye..., for me karipap is karipap onan road forever.

everytime aku balik kl atau beyond johor, aku was like ' bang/akak/adik/makcik mana satu epok epok sadin? ', nanti dijawab ' ni karipap kentang, ni karipap sadin '.
Bingit sey gue..
and worse cam everytime aku panggil this thingy as epok-epok kat rumah, aku kena gelak wei..maybe epok-epok sounds funny, so aku sabar je la haha.

tapi bila wa dah masuk territeri johor je kan, lega....

ok aku nak cakap, dalam dua jam, aku bleh jumpa epok2 paling sedap dan paling macam siol aku pernah makan
...epok epok paling macam #*)#&Y%#*) yang penjual dan tukang tuan kedai tu yang aku harap dorang cepat cepat kaya lah!! Pasal penipu jualan epok epok /karipap yang ntah hapa2. Jadi tak yah jualan lagik, jadi orang lain boleh takeover kedai tu...
Macam siol..inti sadin dia , macam *(@#^$#@^$!!
Sorry eh, benefit of the doubt already given.. I tried twice, nak naik bas tu hari ngan nak naik bas nari..damn! oppss terhint lak location.
Aku tak puas hati, pasal tu hari aku was piss-off ngan gerai ni dalam hati pasal kualiti dia memang sakit hati, aku buang dalam tong sampah, tapi aku regret lepas tu, aku cakap ok la its a freak takkan la dorang nak jual kualiti cam gitu hobit sekali, so aku beli lagi tadi, still... haish.
And here I am thinking, kalo melayu tak sokong melayu sapa lagik. Fool me once bla bla bla...

Anyway, lepas dua jam je kan dalam bas, bas aku naik awal pagi, drebar suka berenti kat satu tempat ni tau toilet break, dan at those visits... I enjoy the epok epok heaven.. Fluffy...thin crispy and soft and melt in the mouth epok epok...ok la cuma epok epok kentang je...no sadin.



This great piece of epok epok kentang, can be found kat rest area Yong Peng menuju Selatan. Ni sebelum exit Yong Peng.
Aku tanya makcik jualan tu tau... sapa buat? dia cakap aku dia buat sendiri...I dont know la ...



tapi ni aku nye feberet la, kalo hasil buatan epok epok/karipap melayu.

Kalo kat singapore, susah la ...gerai'epok epok central' kat eunos crescent maybe boleh fight la ( kadang2 ), and of course old chang kee, we love old chang kee, tapi old chang kee, epok2 dorang memang giant and superb, namun excellent cammana pun tapi not exactly homemade by melayu kan? tak sama...

nanti aku ceta pasal epok2 sayur lak hahah.

k, layan gambo lain...

tepung pelita... gerek2nye boleh dapat kat pasar larkin johor time pagi...
nanti korang bleh nampak aku juggling act.
bawak kueh pelita gini naik bas express 4 jam haha.....balancing act siot, ye la ,nanti dah kemek2 ke, dah tak cantik kan bila balik kl. love ones aku suka makan.



better half gue cakap paling sedap aku beli kat kedai yang ada pak wan cha semua berkumpul tunggu makcik2 nenek2 balik pasar semua nak balik spore tu..


hah, ni lak foto orang 'tamak ON!'
dah capati, ada keema, siap roti prata lagik...oppsss roti canai...haha, ni lagi satu everytime kena tukar2 nama...

7 comments:

berteromber said...

beb...kalau kat Jb...aku rekomen ko satu warung kat Wadihana...dia punya epok epok memang heaven la...boleh kata tiap2 minggu aku dan opis mate kongsi2 beli makan petang2...memang sedap...

tepung pelita ni ada org panggil kuih tako kan...

Portdy said...

aku ada satu habit dari kecik kalo makan epok epok kentang or keledek suka buang inti, makan kulit dia jek hehehe

☆ lieya latif ☆ said...

fuh, meriah bro makanan!

lieya plak dulu mase dok kelantan....mmg panggey karipap...balik johor abah dah pencen askar, tetibe sume dok panggil epok2...mule2 tu mmg tercengang2 gile sebab tak tau ape tu epok2 hahaahahah...johor murtad kah aku dulu....hahahaaha

Dr. Bentara said...

kena buat entry bagaimana nak differentiate antara epok2 dan karipap.

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

wah dep...aku dari semalam nak singgah umah hang asyik tak jadi jar
uper2nya epok2 dah habis. nasib aku tak singgah kalau tak merana lah aku tapi arinih kecewa gak sebab tak dapat lagi nak rasa epok2 ni. apa beda epok2 ngan karipap erk? as usual photog hang bersinar sinar....saja nak bagi aku telan ayaq liuq!

deaf-angel said...

take noted dan kelakar baca experience korang..

muor76 said...

cantek siot epok-epok tu... hasil gorengan yg baik... menyelerakan