Monday, October 14, 2013

aidil adha 1434H bersamaan 666+1347M

Setahun sekali aku buat post serious, ni aku nye posting serious.
Korang baca ngan serious. Tapi aku tahu, aku mesti buat lawak tak kelakar dan bodoh tongong sendirian berhad.
ok, GO! GO! GO! mbeekkkk, moooo.., meowwww
(1)
Raya aji datang lagi ngan orang Islam sambut ngan bunyik mesin-gan, bunyi bom, bunyi orang panik, takut, huru hara, menangis dan sakit giler. 
Kalau ikut mass media tiap2 hari berita pasal orang islam ngan orang islam bunuh2 sesama sendiri cam takde benda. Bunuh ngan sadis lak tu. 
Ni belum kira yang hidup segan mati tak mau lagi. Belum kira yang kena attack ngan bukan Islam lagik.
Dan belum kira orang Islam yang pakai nama Islam untuk buat apa dorang nak buat.
Sedangkan apa tu pasal pokok? Pokok sebatang pun tak boleh ditebang atau dirosakkan tanpa sebab? Hah. Tu baru pokok.
Aku pun dah tak sanggup nak tengok kat tenet lagi dah. Bagus la kalau block semua pun. Berlumba kot sapa lagi snuff gaknye.

(2)
Korang baca tak cerita pasal mamat Lebanon sorang tu tak?
yang semua keluarga dia mati lemas depan dia masa dorang nak cuba ubah nasib kehidupan mereka?

Cerita nya, - Dia dah la susah giler kat Lebanon, abis tu, pelarian Syria semua lari masuk kampung dia...
Boss dia cakap " kau punya gaji, aku boleh ambik 4 orang Syria kerja".
Mampos giler konfem stress siak kena sound gitu.

So...dia jual rumah jual segalanya, dia nak bawak bini dia dan anak2 dia gi Australia secara naik bot pelarian. Cuba ubah nasib keluarga ke arah lebih baik kot dalam pemikiran dia.
Jadi dorang dah bayar sindiket gitu, mesti banyakkan pasal dia bawak family dia,
So ramai2 la dalam bot pelarian gitu, jumpa angin ribut gitu ke atau tak salah aku nakhoda kapal tu (cehhhh melayu aku, sekali2 aku pakai nakhoda siot) sudah bakar baju ke hapa kat atas kapal pasal nak tarik perhatian sindiket kat pantai ke hapa ntah untuk landing la rasanye kot,
So then orang dalam bot tu gerak semua satu arah, so tak balance gitu, kebushhhhh!!!!!! Terbalik dah..
bot tu tenggelam or pecah or something la.
So mamat Lebanon tu nampak sendiri la.. Bini dia, anak2 dia semua mati lemas tenggelam, depan mata dia.
Tapi dia selamat.
So ada foto dia sampai balik kat Lebanon. Allah je tahu eh perasaan dia. Hallo...dia buat semua untuk love ones dia ok, walau daring, walau cam illegal gitu.
Tapi dorang survival kan? illegal ke hapa ke, onwards we catapult la kan. Desperate dah.
(3)
Cam mamat Lebanon tadi, atau sapa2 je la....
Setiap kita ada cerita masing2.. tak yah bedek la...most of korang yang baca ni, semua ada problems, whatever problems tapi tetap ada...
tapi kita calm aje ye tak? Tetap I'm Running Free yeah!! cehhhhhh. Padahal....padahal......Dalam hati..
tetapi sebagai orang Islam aku rasa kita harus mesti boleh tangani apa pun yang datang melanda. (ceh melayu aku tetiba...cam kamus siot, tangani sey)
hahahaha...( kejap aku ketawa  sorang2.. )

(4)
ok ok... tarik nafassss..


hembuss...

kasi kaler hijau dulu...haha.


ok besok raya aji..

Berebut orang buat macam2 ibadah bersempena aidil adha ni. Of course yang pergi haji. 
Tapi jugak lain2 ibadah cam korban.
(ok la hari apa pun kita boleh buat baik, hik hik hik, tapi ni korban ni kan cam special kan,)
Baik kat tempat sendiri, ataupun tempat lain, ataupun negara lain, baik negara2 jiran, Indon, Cambodia, rantau Asia yang lain atau jauh nun Afrika sana.

Aku tahu orang cakap, courtesy dan amalan mulia begins kat rumah sendiri, courtesy begins ngan jiran2, ngan sedara mara, ngan kawan2 kerja etc..
tetapi...sekali2, ok la kot kita ingatkan orang Islam yang nunnn jauhhhhhh dii mataaaaa.
dan selalu ngan korban ni kat tempat lain ni, pa-ka-liao sekali ngan apa je la nasik tambah gitu bantuan dalam bentuk lain. Buat perigi or beli pump air or whatsoever.
I mean these people, the simple description is "sekali setahun pun tak merasa daging".

Semoga pengorbanan ni semua diterima Allah. 
Walau setitik air pun jadilah pasal aku selalu fikir, 
kalau setitik air tu diterima Allah, "ppsstt!!!!", bunyi api padam kena simbah air, 
so api neraka terpadam la kot kena setitik air tadi. Mintak2 Selamat sikit aku dari kena bakar 24 jam non stop hehe. 
Siot je eh aku buat kelakar ke? Taklah...aku cakap serious siot.

(Aku bukan jenis geng baik ok!! Ngan mentaliti cam gini, aku boleh cling on gitu...takdelah aku nak fikir tinggi2, hanya setitis air, atau sebesar atom pun aku dah happy giler or word orang pakai - syukur. cehhh!)


ok ok lagi sekali..with feelings.


Semoga pengorbanan ni semua diterima Allah.
Semoga semuanya dapat manfaat dan berkat.
Semoga pahala nya jika diterima.. sampai kat semua love ones kita, semua yang dekat ngan kita.
Baik mereka yang masih hidup, mau pun yang dah takde. 
Semoga semua nya sentiasa dilindungi Allah, 
semoga Allah menunjukkan belas kasihannya untuk love ones kita dan kita jugak di dunia dan akhirat.
Amin.

dan semoga selagi hayat dikandung badan, selagi THE BOOK OF LIFE BELUM SILENCE ce wah!!, semoga dapat murah rezeki, 
supaya dapat berulang2 dan dapat bertambah2 buat pengorbanan ni semua.
untuk kita berbakti kat love ones kita (terutama aku dan sapa yang cam aku, jenis yang agama fail hehe)
dan of course diri kita sendiri semoga diri kita sendiri pun dapat tumpang tempiasnya walaupun setitik air although priorities is always for our love ones. Amin.
Betul tak?
Korang jangan memain ada satu part lagu Bed Of Roses tu betul korang tahu!!

" I want to lay you down on a bed of roses, cause tonight, I sleep on a bed of nails".
Bedek la korang tak pakai mantra ni untuk love ones korang atau kalau perlu untuk agama jugak.


again...and again...and again......and again..


p.s
Aku bual ngan sorang bangla basuh toilet mop lantai semalam, dia ceta kat aku dia hantar duit balik bangla, korban lembu,
dia cakap pasal lembu boleh satu pertujuh gitu kan...
see.. If Bangla Can Cook So Can You!! ehhh progrem masak lak.

I mean, kita buat amal 50sen pun, orang lain buat amal 50,000 pound sterling pun, 
Tapi tak mau malu or whatsoever la kan, pasal kita tak tahu cammana Allah nanti kasi markah ye tak.
And that...is the key to happiness and euphoria in our hearts even when life takes a piss on us.

(Euphoria siot. haha)

Selamat Hari Raya Aji untuk semua korang. 

4 comments:

Rafi said...

Memang kalau tengok sekarang ni nasib org islam terutama kat middle east mmg menyedihkan..perang antara syiah dengan kaum islam yg lain tak berakhir lagi..

Btw,selamat hari raya aidil adha bro deaf

berteromber said...

Selamat Hari Raya Haji Deaf...

gayour said...

gile serious cite lu bro!

Adi Herman said...

sedih betul pasal cerita org Lubnan tu bro...searching for a better life tapi terkorban di lautan...