Wednesday, December 29, 2010

Pompeii - Life in a Roman Town (pt iii)

( Over 100 more photos uploaded at http://www.deafeningforever.blogspot.com/ )







Aku really enjoy tau buat ni blog pasal Pompeii ni, pasal aku suka sangat sejarah ni dan aku harap korang pun. Dulu kat sekolah menengah time literature kena baca Shakespeare Julius Caesar, rasa hapi nak belajar subjek dan buku ni pasal ada satu part tu kan ada sorang Soothsayer cakap " Caesar, beware the Ides Of March ", then teacher tanya apa tu Ides Of March... budak2 Melayu dalam kelas ramai2 jawab " Iron Maiden! " hehe.
So Maiden especially Steve Harris nye liriks banyak pengaruh aku dah aku rasa beratus2 ribu peminat Maiden satu dunia jadi minat sejarah dan sastera , stuffs like Alexander The Great, Murders In Rue Morgue, ROTAM, etc.




Ok back to the pameran thingy, Ni kali cakap pasal dorang punye Commerce ( perniagaan dan matawang ), amphora ( aku belajar word ni masa aku giler baca komik Asterix ), ubat-ubatan, contoh roti dan cara buat, pembahagian dorang, cara kematian dorang, kubur dorang, batu nesan dorang...dan paling menarik dorang punye sistem aliran air bersih dan apa2 air la, dorang memang advance la zaman dulu water distribution dorang


Moneytalks - AC/DC suka giler aku sampai siap beli patch dia haha. Tapi selenger tak jahit kat mana2.







Aku suka nak ambik tau, ceramic plate orang kat pompeii pakai tu jam rupanya dibuat kat Timur Tengah... those type of thingys... macam siol kan aku? aku always interested kat benda2 yang takde kena mengena ngan menaiki taraf kehidupan aku haha. Ok, ilmiah la kot aku dapat. General knowledge aje, but I love it.







Ni lak bahagian ubat2 dorang...kotak2 ubat...whatever la pasal ubat2an pompeii zaman tu..medication, medical instruments in ancient Pompeii gitu.



I'm Your Venus, I'm Your Fire, Your Desire - Bananarama
Ni lagu satu group legend. Pukul abis la kalo ni type nye girl group nak banding ngan skarang nye



bahagian kepala paip air dorang.. ( kepala kat permulaan post ni, etc )


Korang kalo minat pergi la pameran ni tapi kat Singapore, tapi korang yang minat pergi la tengok setiap foto aku petik, baca lah pelan2 semua maklumat tu semua...
Contoh cam gini.. kepercayaan dorang time tu..






Sampai part ni aku rasa seram2 lak dah haaha...





Anyway memang best la...Ni kira macam dorang punye nesan gitu..




Aku pun rasa kalo aku type panjang2 pun tak guna..dan aku tak boleh nak tampal beratus foto kat blog yang ni nanti makin bersimpang-siuh blog ni..
so korang nak tengok yang bahagian atas ni in details...http://www.deafeningforever.blogspot.com/

Nanti aku sambung , aku rasa ada lagi 200 lebih foto aku belum upload.

3 comments:

Unknown said...

Thanks sebab share bro.. dapat gak orang2 yang tak mampu gi tgk dunia luar ni merasa tengok benda2 ni semua melalui kaca mata seorang metalhead... thanks...

☆ lieya latif ☆ said...

bagus gak layan info2 mcm ni sesekali bro.....nak kesane ntah bile dptnye...bile dishare camni, atleast dpt gak amik tau....

berteromber said...

jenuh gak aku klik satu2 sampai gambo last...tapi berbaloi la..

"I'm Your Venus, I'm Your Fire, Your Desire - Bananarama"
i like...