Tuesday, December 11, 2007

Imax - Mummies: Secrets Of The Pharaohs



( click all photos make bigger )
Blog ni aku nak ceta pasal Pharoahs dan dokumentari ni banyak jugak reference kat Ramseses ( Ramses ) II dan mungkin dia ni la Firaun yang tertulis kat Al-Quran pasal nabi Musa kot? ( Harun Yahya ada tulis pasal kemungkinan besar dekni ialah Firaun dalam buku2 dia, korang bleh cek out kalo korang suka topik2 cam gini \m/ )



Tu hari aku gi Science Center. Serious bebual, Aku nye Best Attraction 2007 ( Singapura section ) jatuh kat Pusat Sains ni la, kecohrable!! I love it.

Main highlight-
MUMMIES - SECRETS OF THE PHARAOHS on Imax ( best giler ), dan jugak exhibition yang guna actual artefacts dan kostum pembikinan show ni.


pamplet dia cakap pasal Imax dan exhibition prop prop yang digunakan buat dokumentari ni.
Kepala hotak aku, all the while nengok exhibition dan Imax ni ada lagu Iron Maiden " Powerslave " je, narrator show ni dah best giler - Christopher Lee ( Dracula, Lord Of The Rings, Star Wars etc.)


Tell me why I had to be a powerslave
I dont wanna die, Im a god, why cant I live on?
When the life giver dies, all around is laid to waste.
And in my last hour,
Im a slave to the power of death.

Now I am cold but a ghost lives in my veins,
Silent the terror that reigned-marbled in stone
Shell of a man God preserved-a thousand ages
But open the gates of my hell-i will strike from the grave

- Iron Maiden's Powerslave



So dokumentari ni menarik, bawak kita kat zaman masa tu ngan adegan2 kat original locations Mesir.
Untuk orang cam aku, probability aku dapat jejak kaki kat tempat2 cam gini memang near to zero pasal mana la berduit ( tapi sapa tahu eh ada rezeki, ( pada aku kalo aku berduit aku tak mau gi Amerika gitu, aku nak gi nengok sejarah2 cam Bethlehem gitu ), so ngan nengok pameran dan rencana2 high quality cam gini, dapat jugak merasa.


Untuk korang yang tak tahu, Imax nye panggung ni bukan cam panggung wayang biasa, tapi dia 180 degrees, maknanya, screen tu dari kaki korang sampai atas kepala korang dan korang kena toleh maksima ke kanan dan kiri untuk absorb seluruh filem yang dimainkan. Seat dia bila korang duduk, tempat duduk dia buat badan dan kepala korang tengok siling sebagai posisi tengah gitu. Memang screen dia besar giler.


imax nye projection kot yang bola hitam besar cam death star tu


sebahagian bilik projector Imax dari luar

Jadi dokumentari ni selain tunjukkan adengan tentang Firaun/pharoahs/maharaja Mesir time tu semua, cammana dorang diawetkan dan dimummyfied kan ( ada ke such word? )jugak tunjuk cammana tahun2 1800++ , orang2 putih yang explorer ni dapat detect kewujudan "keranda2" firaun etc dan harta2 zaman2 dulu kala. Cammana zaman modern ni, pakar2 cuba dapatkan DNA dari Ramseses II punye mummia. Interesting aku suka ada satu part tu dorang tunjuk ada satu orang yang mati berapa tahun lepas, then dia jadikan badan dia tu sebagai a gift to science, jadi pakar2 ni semua awet badan dia, jadikan dia sebagai mumia, jadi lepas tu dorang bleh experimen kat dia sebelum experimen kat mummia si Firaun ni.

Lawa betul tempat2 sejarah kat Mesir tu semua, dah beribu2 tahun, ada dah hancur dah, tapi yang tinggal tu memang lawa giler.

So korang yang ada peluang nengok ni show kat Imax, pegi nengok. Kalo tak tunggu keluar kat dvd ke, vcd ke, tunggu keluar kat tv ke, Astro ke, TV3 ke, SCV ke or korang pandai2 ler carik kat internet, ada kot? hehehe.

Tapi aku memang suka betul ngan benda2 pharoah ni, especially pasal lagu Powerslave tu ler, ngan dia nye liriks tu betul2 tarik perhatian aku, pandai betul Bruce Dickinson tulis liriks dia, dah tu, aku pernah baca jugak, masa Firaun kejar Nabi Musa kat Laut Merah tu kan, tentera Firaun berjumlah sejuta orang, ntah betul ntah tidak la aku tak tahu, tapi ntah cammana keadaan tu jam eh, tapi aku rasa tak salah kalo ada fikiran cakap Ramses II tu Firaun, walhal orang cakap Firaun mati lemas kat laut pe? tapi tak salah kalo mayat dia terdampar tepi laut then orang2 dia kebumikan dia dah tu lepas ribu2 tahun, manusia jumpa balik mayat dia, untuk jadi pengajaran.

No comments: