Thursday, February 28, 2008

Airshow 2008

'Fly into the sky never wonder why Tailgunner, you're a Tailgunner'
- Iron Maiden's Tailgunner


My review and some photos of the Singapore Airshow 2008.

terbalik terbalik gitu..Australia nye team
Click all photos to enlarge

Everyone knows how screw up the organisers are regarding what happen at Pasir Ris MRT and the travelling to the event at Changi. Hope the organisers wake up the idea. Tens of thousands of people very young to very old pay their hard-earned money to go and see the show and these people deserved better treatment. Embarrassing to the world sey. M E M A L U K A N.

Firstly, caught the RSAF Black Knights from inside the bus. Not bad not bad. But still managed to catch one photo.
Can see the fading love or not? Use handphone for this one ekeke. Very late already. But seriously not bad ah RSAF got all these stunts. Better dont get hurt, planes very expensive!!


Then this one F18 or F15 ah? I also not sure la.


Ah, next that glamoourous A380 airbus, double decker tau, I think currently carry most paxs in the world right now. Flavour of the month gitu, pasal SIA baru dapat, nanti besok lusa semua airlines pun pakai ni plane jugak then orang tak heran dah.




very slow like tortoise, so it is easy to take this plane photo la.



Siot ah, aku nak kena belajar ambik gambar betul2 la, ada mat salleh sebelah aku dia punye kamera, dengar bunyik je aku dah kagum, tick tick tick laju siak dah la canggih manggih dan dia cool je dongak kat langit carik planes tu semua padahal silau. Macam2 kamera sey orang gunakan, jealous nye aku, tapi apa pun kamera kita pakai, baik henpon kamera, kamera taruk pilem zaman 70an, kamera dc point and shoot, atau DSLR, yang penting ambik gambo mesti ngan feeling, heart and soul. Lantak orang cakap apa janji kita happy. Tapi kalo orang enjoy our photos lagi best kan.
So ngah semangat Aces High, aku pun cuba la snap Australian Roulettes nye display, nasib baik dorang tak pakai F16, laju giler mana la aku sempat nak snap wakaka.


Siak ah, aku nak kena belajar pasal editing jugak la cammana nak kasi terang mana patut. Skarang ni masih whatyouseeiswhatyouget. White balance pun nak kena belajar jugak pasal langit silau, dah la ngan Indon nye jerebu ( aku suspek la ).


The trick is, macam Ross Halfin eh, dia punye photos kan, masa dia ambik Iron Maiden ke sapa2 ke on stage, pada aku kan, dia dapat tangkap the essence. Maksud aku, semua pun bleh ambik gambo, tapi certain people, bila dia ambik gambo tu, gambo tu tell the story. Korang, korang try carik single Metallica lagu ONE, ok, korang pegi nengok gambo belakang single tu, gambo Metallica kat Hammersmith Odeon London tak salah, tu tak salah aku Ross Halfin ambik, I LOVE THAT PHOTO!!, dia caught in photo, the love between the band and the fans. Sorry wa ter off topic sikit tapi tu ah aku nak cakap.



masa terbalik2 ni aku seram jugak sey kot tersenggol kepak ngan kepak. Cat cantik2 dah terkopek ekeke.


Moving on to the statics displays...



Ni Leopard kot? Sg ada eh ni benda, tak tahu lak


Sg nye apache





Skarang semua dah tak pakai orang lagi eh, even ni dua, helicopter ngan airplane besar tapi remote control nye. Ksiao eh teknologi sekarang.



Kalo cuma satu kapalterbang aku datang nak tengok, aku nak tengok ni..
Amerika nye bomber B1-B.
Siak, dia punye Q nak masuk cockpit dia paling panjang beb. Panjang giler.
Lawa siol. Aku kecik2, main kad yang ada taruk2 gamba planes tu semua kan, ni kira aku nye feberet tau, sekali last2 dah tua, nampak ni plane in real life. happy siak.


lawa eh.
bawah lak ambik dari rear. Orang ramai ler, kalo tak ramai orang, mau sampai battery semua flat aku tersnap2.



Airbus baru yang double deck tu kan, ramai wooo peminat.




kepak dia.



Ni lak Sg nye Chinook




Sg nye F16 ntah versi a / b / c / d aku tak tahu tengok



ni lak kat dalam..



orang ngah q ambik souvenirs kat Boeing nye counter. Dorang promote F15 Strike Eagle pasal Sg baru upgrade ke beli baru ke hapa ntah ni fighter.



Saab nye area siap bleh join main golf kecik gitu



dia punye indoor expo besar sangat la, tak bleh jalan semua..



k nak blah, tapi kat jembatan tu apsal kena on-hold takut jembatan roboh ke apa sey.


souvenirs
tak dapat banyak la especially pins kecik tu semua dahbis kot, tapi F15 Strike Eagle nye topi, Black Knights nye diary dalam colourful pics pasal pattern2 dorang buat ngan F16 dorang, posters, stikers ntah hapa2.



Alrite la ni show, aku selalu everytime pegi Changi Beach je nengok air display, tapi this year, masuk dalam nengok lagipun this year dorang dah pindah kat dalam la, nengok dari Changi Beach dah tak boleh kot. Cuma next time kena datang awal sikit.

No comments: