Tuesday, February 19, 2008

Maiden Perth (part last bas) - Makan

"Now we've come to the end, otherwise it gets boring." - Michael Kiske during Future World, HELLOWEEN LIVE IN UK. Click all photos to enlarge. Slurp..slurp.. And the end, apa lagi mesti pasal makan ler \m/!! Cam aku cakap, Perth ni mahal ler. Standard of living dorang tinggi. Jadi harga makanan pun memang tahap cekik darah. Sana nak carik makanan halal tu mudah jugak, aku tak la pergi sampai nak cek sijil ori dari Majlis Agama Islam or what, tapi cukup la kalo nampak cam middle eastern/turkish gitu ngan tulisan " hah lam alif lam " tapi memang ada eating places siap ngan those sijil2 rasmi gitu. Kalo korang rasa was2, korang bleh just tanya penjual tu k. Ni semua yang kat gerai kebab gambo atas tu, dia kat along errmm dekat ngan Murray / Hay St sana. Apa eh ni? lupa la, macam2 kebab gitu la. One thing, sini takde macam, small portion ke hapa ke, jadi kalo sekali order, dia main satu serving size je, sikit lebih kurang minimum without drinks dah $11AUS ke atas. Mahal kan? Ni baru makan je tau, tapi korang tahu apa yang kecohrablenye tak? Mineral water gitu, saiz biasa gitu, kat sana satu botol $2.50AUS wooo. Bayangkan eh, kat Puduraya ke, Larkin ke sebotol 1rm, korang bayangkan, berapa kali ganda harga dah naik. Lagi Perth lagi udara kering gitu.. haus je tekak. Lagi satu kan, air paip dorang tak sedap la. Semacam sey rasa. Tapi biasa la kan, kalo tak jumpa nasik, mesti semacam gitu kan. So mesti nak nasik jugakk. Tapi nasik dia sedap la, beras mahal kot dia pakai. Ni semua photos atas ni semua lain2 dishes tau. Tapi korang perasan tak, vegetables dia banyak kan? macam2 sayuran. Healthy living kot hehe. Ni burger style gitu. Ni lak makan kat Freemantle.. So kena pandai ah kalo korang gi sana, roti, marjerin, tuna, mee maggi, semua ada kat convenience stores so korang pandai2 ler survivor ek. Kalo korang dapat tempat cam gini, better. makcik ngan anak makcik ngah jualan ni lepas unroll roti kebab tu..Dia macam crunchy crunchy gitu la sayur2 dia So nak carik nasik melayu tak jumpa, nasik lemak ke, nasik rawan ke jenganan ke, nasik sambal goreng ke. Kedai mamak pun takde, tapi tak yah la pasal aku tak bleh bayangkan roti prata/ roti canai satu keping berapa $AUS dorang charge ekeke. So ni restoran Indon. Makcik gitu sekeluarga operate. Kena turun tangga, ni cam basement gitu. Nasik campur, a bit Indon kot, tapi ok je la. Dan murah, kira jauh lagi murah dari kebab2 all that, nasik dua pinggan campur air, nasik taruk lauk2 ikan ke ayam kicap ke, ngan sayur2 daun turi gitu dan kentang all that about $17AUS. Memang mahal untuk kita kat Spore dan Msia makan tapi compared to Kebab nye stores memang dah murah ler. Ni opnion aku ler. Korang tau apa yang aku rasa kelakar, korang kalo makan nasik campur, mesti nanti selalu penjual tanya nak sambal? "sambal apa nak? serunding nak? " sambal belacan ke sambal tumis ke mesti ada kan, atau pun ada sambal nye mangkuk korang self-service ambik sendiri kan? Tapi kedai ni, aku nengok mana sambal dia? aku tanya la anak makcik " sambal nya dimana dong? " ngan best Indon lingo aku ekekeke. Dia cakap kejap, dia pegi kat icebox keluarkan satu mangkuk ni, then siap tanya mak dia " boleh ya?" , eh? kita sambal tu cam necessity kan kalo kat kedai nasik campur, tapi dorang cam langsung tak exist wooo. Culture shock siak aku. Sana Mekdi ada la, tapi tak makan la kan, bukan cam kita kat sini fast food usually ada sijil semua. Lagi satu sana Burger King nama dia kat sana Hungry Jack. Aku assume pasal logo semua very similar ngan kita nye Burger King. Pakkal tak bleh makan, kalo tak mesti nak try mat salleh nye whopper cammana eh.. ah ni lak tu hari aku ada cerita pasal Pancake Day tu kan, ni auntie auntie ngah masak2 pancake jual amal gitu.. Pancake aku cuma biasa makan Mekdi nye je. Lama lak tak brekpes kat mekdi eh. Ramai jugak orang beli. Bagus la eh sambil makan2 beramal. Polis man pun aku nengok join in makan2. Korang jangan ketawa eh, kasi chance la aku sekali2 seumur hidup dapat naik kapalterbang. So makanan kapalterbang pun aku snap gambo wakakaka. Obvious jakun siak, mesti stewardess ngan penumpang lain nengok aku mesti bisik2 "that fellow never take plane before ah? " ekekeke. Tapi sedap lak eh makanan plane. SIA nye la. Korang ingat eh, sapa korang yang jarang naik plane cam aku, kalo naik plane mintak Muslim Food, kalo boleh masa beli tiket tu korang dah mintak. Kalo korang naik cam MAS ke hapa ke no problem kan, tapi cam SIA gitu baik cakap. Kalo tak takut korang makan roasted peanuts je. Tapi best la, haus je bleh mintak oren jius, apel jius, apa2 drink ler. Mula2 aku ingat kena bayar tau wakakaka. So aku tak berani nak mintak2, sekali tu missus aku cakap 'free la', so aku apa lagi, everytime tu stewardess tolak2 trolley lalu je kan, mintak la tapi mintak ngan courtesy ler. Kacang ke hapa ke ekekee. Balik dapat goodie bag lagik , dalam ada Ben10 nye games, ada powerpuff girls dolls etc. Ada stewardess Melayu tu kasi. Thank yewk. Lupa lak, korang tau, aku nengok ceta Kingdom total 3 kali ah pegi balik. Best woo ceta ni, ni ceta pasal kat Saudi Arabia, tentang pergolakan agama dan perlanggaran budaya dan fahaman. Best woo, violent abis. Brutal bom! bom! bom! bomb meletup2 tembak2 gitu. Last but not least, ni dia Changi Terminal 3 food court, nasik ayam penyek $5 tak salah aku. Ok la, tapi nothing great. Dan Cheng Teng sejuk punye. Yang ni harga $1.50 tak salah aku. I like. So thats it kot?, Hope you guys enjoyed aku nye merapu pasal Maiden Perth \m/ till the next time, Up The Irons!!

4 comments:

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

Def.....
sukanya aku tengok gambaq2 hang ni
Menarek sungguh. Hang pakai kamera apa def:-)

deaf-angel said...

1) majoriti scenery pakai Panasonic Lumix FZ30 beli secondhand nye. Model lama tapi aku rasa Prosumer paling best ler. Best la pasal rasa cam DSLR. Tapi belum belajar pasal manual lagi so tak tau godeh.
I reduce pixel to 5mp so dapat optical zoom 15.3x, kalo tak 12x optical zoom.

2) yang discreet nye guna Canon Powershot A460 4mp. Bleh taruk poket.

3) Yang seludup dalam poket nye, guna Nokia N73.

Semua edited by Irfanview untuk reduce size je.

Aku nak belajar pakai software la, photoshop ke hapa ke kalo ada peluang

tapi aku ada problem, tangan aku goyang so gambar blur tapi tu la sebab aku get into photography in the 1st place, nak cuba stablekan tangan aku haha.

Flower said...

Sampai jugak kat Indonesia Indah. Sambel tu mmg ada. Maybe you dtg lewat sikit tak. Selalunye kalau pergi I mintak gak sambal. My fav lauk kat situ, masak lemak turi tu ngan hati goreng berlado.

mallanhead

deaf-angel said...

kita awal woo, kedai bukak je kita masuk..tu kot sambal belum bawak keluar ke belum siap.
ya, the veggies gitu sedap eh, tu hari kita try ikan berlado kot, and also the ayam kicap