Wednesday, February 13, 2008

Maiden Perth (part v) - Museum & naik public buses

Next ceta pasal tempat paling gerek kat Perth - Museum dia power giler dan masuk bayar ikhlas :-). Dan jugak ceta pasal naik bas dia yang paling bestttt - FREE!! How appropriate the lyrics to Maiden's Run To The Hills are when we visit the Western Australian Museum - "White man came across the sea he brought us pain and misery" "Selling them whiskey and taking their gold Enslaving the young and destroying the old" ( click all photos to enlarge ) Macam gini nye warning sign nak masuk salah satu bilik pameran, korang tahu ni macam punye museum memang tak bleh jumpa kat some other places. This is the real thing and aku respect Australians pasal dorang openly tunjuk ni semua perkauman dan macam pelajaran kat orang2 muda Australians gitu. Tapi tak mau jump the gun k, ni dari luar. The entrance and outer 'facade'. ( I try to practise my English here, so sometimes I will whack some bombastic English words (for my standard) so if it is not proper, sorry k ) inside looking to main entrance. Aku selalu macam katak bawah tempurung, so ni dapat peluang gi tempat macam gini, terkejut jugak. Museum world class macam gini, tapi bayaran masuk ikhlas. Betul2 eye opener bagi aku. Aku suka pameran2 pasal permulaan Australia zaman dulu yang pasal kekurangan air minuman tu. Macam lagu Maiden Rime Of The Ancient Mariner " Water,water everywhere not any drop to drink ". So memang macam2, besar tempat dia, macam2 dewan, korang minat apa semua ada, pasal peperangan, pasal binatang2, burung2, angkasa lepas, dinosaurs..semua ada la.. There is even a T-REX skull. Besar giler wooo. Brutal. This is my most favourite exhibit. Inside got all these.. Kalo gelap sikit sorry pasal aku snap discreetly, tak pakai flash, tak mau ganggu orang lain. Tapi kan, macam memang keadaan Abo nye orang, cam lain dari yang lain. After completing the main building, we went behind to an original gaol. Whip dia kecoh sey. The most heavy metal exhibit in the whole museum ( wink wink ). Moving on, next aku nak ceta pasal bus sistem sana. Aku tak tahu pasal orang lain, tapi aku sebagai pengguna public transport, sangat penting untuk aku tahu dan belajar cammana nak bergerak dari satu tempat ke satu tempat ngan berjimat, selesa, cepat dan selamat. Tak kira di KL, Singapura, JB maupun Perth. ( wakaka, siot melayu wa makin improve sey ). Macam biasa kat Perth ada jenis bas bayar. Gi Burswood Dome naik bas about sehinggit setengah je gitu.. oppss salah. One Dollar and fifty cents Australian currency. Tapi ada tiga service ( ikut color code ) - RED, YELLOW, BLUE percuma. Ni bas pusing2 seluruh bandaraya Perth dan outskirt dia a bit gitu. FREE siak. Per! Sana bus semua ada strict timetable. Siap taruk kat notis bas stop. Dah tu, siap electronic timing lagik lagi berapa minit bas datang.. Sort of macam kat Orchard Rd gitu nye bus stops gitu. Bas2 percuma ni semua kan, support OKU. Aku suka tengok mana2 tempat ke bangunan ke yang ada support OKU ni. Dan aku betul2 impress Perth nye public bus system ada benda2 gini. Sila lihat gambar2 seterus nye. ( tapi melayu skarang dah takde taruk "2" lagi eh? buku2 zaman senior cambridge dulu ada la eh ekekeke. aku memang malas nak type dua kali la, tu pasal aku suka taruk "2" tu untuk repeation pasal melayu ni dia tak cam omputeh taruk "s" untuk plural kan? nanti aku taruk " gambars " kan, kena tuduh rosakkan bahasa lak ) Korang kalo gi Perth, avoid naik those bas2 bayar, atau lagi teruk, gi naik bas2 tourist pasal tu semua bawak korang sana sini tapi korang kena bayar mahal. Mana boleh, korang naik bas yang free ni. Senang je kalo dah tau baca instruction dia. Dah tu bleh jalan2 nengok2 Perth pun free jugak... Naik bas turun bas tukar2 je. Sana best, aku suka, orang naik bas, orang turun bas, greet driver. Courteous la sana. A gracious society. I like. Nanti senang wa sambung eh, makan2 pun wa belum cerita lagi kan.

3 comments:

sweetcandy said...

Bro.. ha'ah barang2 kat perth memang mahal.. tapi waktu aku ke sana.. aku suka dorang punya pantai & negeri dorang memang bersih. waktu mlm, bnyk kedai dah tutup as fast as 5-6pm like that.. anyway, great reports!!bravo!!;P

deaf-angel said...

ada rezeki nak gi lagi la hehehe

sweetcandy said...

Bro.. y not.. insya-allah kalo ada rezeki lebih hehehe.. memang besh melancong ke negeri org..