Saturday, February 16, 2008

Maiden Perth (part vii) - Continue Jalan Jalan & Swan Bell

Masuk sokkabar, PM Australia mintak maaf kat semua orang Abo eh, untuk berpuluh2 tahun kaum Abo kena tindas kena degradation gitu. Sambung k.. Kat Perth ni kan, satu Kangaroo or koala pun aku tak nampak. Aku cam ingat kat Australia ni, mana2 pokok pun ada Koala bear gitu bergayut2. (Satu2nye tempat aku pernah nampak kangaroo ialah kat Mandai Zoo). Tapi aku nampak ni kangaroo batu.. Random pic ni bangunan apa ntah dah lupa. Perth ni kan, korang jalan2 gitu banyak peringatan sejarah.. Cam along the path tu dia ada macam taruk cerita2 kat lantai, sort of like walk of fame gitu kot. Bangunan lama ngan baru hidup side by side gitu cam ebony and ivory live together in perfect harmony.. yang ni lawa.. Aku memang suka benda2 macam medieval2 gitu. 16th Century Greensleeves gitu hohoho. Then macam rumah perseorangan pun cam gitu jugak. Cam fairy tale nye buku. Satu benda Perth ni kan, air paip dia rasa lain sangat. Tak sedap langsung. Tapi kat certain places, ada disediakan cam water cooler gitu. Cam ni kat satu bus stop. Best eh. pos opis dorang Lupa lak ni lagi satu gambo luar museum.. Gramaphone besar giler. doktor gigi zaman dulu.. Perth ni satu kan, dorang tak macam kat Malaysia ke Singapore ke waktu malam cam bustling gitu, bukan je kat bandar2 tapi mana2 pun kita dah biasa tempat2 kedai2 24jam gitu, kul 2 pagi pun bleh gi kedai nengok bola sambil makan2 minum2, bleh shopping kat mustafa, tapi kat Perth, kul 5 kul 6 gitu kedai tutup dah. Malam terus jadi gini, unless korang gi nitespot dia. Nanti next segment aku cakap lebih, especially cam korang smua dah biasa shopping malam ke lepas keja ke, kat Perth no such thing. Paling lepak, hari ahad, shopping banyak tutup. Ksiao eh. Tapi kan beb, dorang nye public toilets bersih2 beb. Free pun. We built this city, we built this city of rock n roll... King Kong tulis pakai pen ni kot Perth banyak taman2 rehat2 gini, malam pun macam tak tutup je. Tapi takde sampah2 gitu. Mungkin some things, dorang lagi civilised. I like. Before round up this posting, ni Swan Bells nye photos. Dia mengadap Swan River. Tempat bemacam2 loceng gitu. Tourist attraction le kira tapi memang cantik. Macam gelap gitu eh. Aku pasang satu filter tau kat lens, yang tak mau kasi glaring ke hapa ntah. Takpe aku ada chance godey2 masa pegi Airshow kat Changi nanti next week. At night, the Swan Bells will transform into a colourful tower. Different glows of red, yellow, blue, green etc. Best duk kat situ ada water fountain, rumput2 all that. Bentuk dia macam kapal layar ek. Nanti sambung k..

No comments: