Tuesday, March 11, 2008

sketches Eddie terbaru oleh Derek Riggs

For those who miss Derek Riggs Eddies. Here are some of the personalised Eddie sketches Derek Riggs did for his Run For Cover special edition book. I compiled this from the official website and elsewhere. I hope they dont mind :-)



Cabai, Kulat, Rejabhad, Picasso, Leonardo Da Vinci, Ujang, Gayour, Lat, Imuda.. orang2 ni semua berbakat dalam seni lukisan walau lain2 genre. Orang sanggup bayar untuk hasil dorang. Berapa harga doesnt matter, 100 ke 10 juta ke, tapi still orang bayar Tapi...



Tapi salah satu orang seni lukis yang aku paling suka dan feberet ialah Derek Riggs, pasal selama mana aku minat Maiden, selama tu la aku minat Derek Riggs pasal he is so crucial in making Maiden having that special impact in making an impression on young boys and girls who just started to listen to music all over the world.



Derek ni ialah pencipta Eddie, dan Maiden nye artist untuk 1980 to 1991 gitu, lepas tu dia jarang2 sangat contribute artwork untuk Maiden lagi, ada cakap gaduh ke hapa ke, tapi yang jelas lagi terang, quality lukisan Eddie oleh Derek Riggs dah tak lawa lagi selepas 1990.
Sampai Maiden reject lukisan Eddie untuk penghasilan Fear Of The Dark nye album cover ( aku belum nengok lagi that specific artwork ).



Derek ada masalah kesihatan, ada kena mengena ngan nervous system dia, dan ini ialah alasan dia bagi pasal dia lebih cenderung kat teknik pakai komputer ke hapa ntah. ( Sorry aku tak tahu ni benda2 art semua so aku type in very layman terms. )
Anyway, kalo sapa2 minat, aku pernah cerita sikit2 pasal Derek Riggs ni kat post2 lama, kalo korang nak selak2.
http://deaf-angel.blogspot.com/2006/12/asal-usul-eddie-mascot-iron-maiden.html
http://deaf-angel.blogspot.com/2007/06/maiden-masuk-tv-arts-channel-gambar.html



So ni semua kat blog kali ini, ialah sketches2 Eddie terbaru dari Derek Riggs yang aku ambik dari maiden nye forum bila dorang cerita2 pasal Derek, dan jugak some guna sebagai avatar dorang.
So korang bleh lepaskan rindu kat lukisan Derek Riggs hehehe.

Nanti lain kali kita cerita2 lagi k pasal buku Run For Cover ni.


Satu peminat Maiden beruntung pasal Derek Riggs hantar dia personalised Eddie Cyborg. Cam artwork baru je gitu pasal macam lain sikit.

No comments: