Friday, May 23, 2008

islamic & jubilee

( past few blogs pasal kl kan? so tukar angin gi sg lak k )
As a young boy chasing dragons.. masa aku kecik2..pegi arab street, north bridge road ni semua is a special treat.A big deal untuk budak2 zaman tu.
Tu jam ada bas no 20..ni bas kelakar tau, dia dari bedok ke chai chee? lalu beach road tu jam..tapi ni bas, siap masuk opera nye estet tu jam, kat belakang sekolah Temasek Secondary lama dulu tu, buat u-turn keluar balik..Kecoh beb bas dulu2.

Kat beach road, present Plaza Hotel tu belakang dia dulu ada Metro (skarang is furniture mall ) aku dulu cam jakun, cam rusa masuk kampung, aku kagum ngan airconditioning dia..sejuk..orang2 lama mesti tau, dulu2 Metro, Yaohan, CK TANG,..ni semua kira fashionable dan status gitu kalo dapat pegi tempat2 gini...Sekarang...Yaohan habis dah...Metro lak, dah migrate gi hdb estate gitu. CK Tang dah ada new building..dah tukar nama pung.. Tang je.

As a treat..once in a blue moon, dapat merasa nasik beryani..and that includes Islamic Restaurant. Ni dah nak seratus tahun kot restoran ni?, around there..

( as usual click all photos to enlarge )check out the massat next door.
Tapi baru2 ni aku realise, that restaurant dah pindah elsewhere nearby...kawan aku cakap dorang ngah renovate the original location tu kasi cantik kot dan akan pindah balik kat sana pasal walau ada a few branch tapi yang klassik nye tetap kat tempat lama tu kan.
Dulu, Islamic ni dia conquer dua tingkat panjang all the way...
tapi makin kureng makin kureng area dia..
Then some renovations past few years kot...last aku pegi last year, kawan aku open table blanja aku..so masa makan tu aku was like nostalgic, aku was telling my fren, 28 years ago it was like this and like this..haha. Sesi ku dihalaman rindu abis.
The decor dah tukar, ambience dah tukar, the staff dah modern..tapi...cam aku boleh clearly flashback 28 years, 29 years ago..

masa aku kecik and to eat nasik beryani is like katun Get Fuzzy.....waktu kalo si Satchel Poo dapat makan Figs Newton, dia cakap " ooo this must be how heaven taste like ". its a big deal really..when I was a kid anyway.
It was then very traditional...meja kerusi kayu..kain saprah..KAIN SAPRAH beb..dulang kayu besar..
and sapa pernah makan the old islamic nye nasik akan realise, nasik dorang cantik, standard kaler, all the habuk2 spices semua cam dah kena filter out gitu..
and of course..roti mariam? or is it roti maryam..? not many people know this kot.


Selain Islamic Restaurant, competitor zaman tu was Jubilee...a stones throw away..
Jubilee memang lama dah pindah nearer masjid sultan..
And this is how the old Jubilee looks like now...

So...all these colonial era shophouses will be refurbished..jadi opis ka, jadi shop house modern ka, jadi karaoke nite club ka...
then all the ladies will hang outside ...tapi..it used to be such a different place long ago...
yang tinggal cuma fragments in our memories....

8 comments:

Dr. Bentara said...

kain saprah tu sunnah Nabi saw bro. Lu makan ikut cara Nabi saw (sunnah) lu dapat pahala sekali dengan kenyang. Kalau tak, dapat kenyang je la. Baik dapat pahala sekali ye tak?

matakucing said...

kain sparah tu cam ne yer?

Dr. Bentara said...

kain apa2 je tapi lu alas tempat lu letak pinggan makan...

deaf-angel said...

oo sunnah nabi eh.. thanks baru aku tahu.

sedap eh nama...kain saprah...

Aisya Redd Rohim said...

Salam...

Restaurant yg berkonsepkan Islam.
Adakah Jubilee juga carry the same concept macam Islamic Restaurant, so jadik direct competitorlah ye kan?

Makan satu hidangan yg dikongsi 2-12 orang dalam satu dulang itu adalah sunnah.

Menjadi sunnah juga makan dgn bilangan jari (aku lupa Rasulullah SAW makan dengan berapa jari... 3? )

Konsep makan hidangan dalam satu dulang dah biasa di timur tengah.
Masa Al-Arqam aktif dulu pun, nilah yg di sarankannnya. Tak ketinggalan Tabligh.

Di Damansara dulu ada Restaurant Jawa buat hidangan makan beramai2 dlm satu dulang, nasi ambeng.


Bagaimana pemisahan antara lelaki & perempuan di restaurant ni?
Adakah lelaki mkan di ruang lain, pompuan mkan di ruang lain?

Sekian, terima kasih.

deaf-angel said...

triple s
tak la ni restoran biasa ler, nama dia je lain sikit gitu. restoran2 biasa jual nasik beryani gitu..

ooo makan kat dulang...aku dulu kecik2, aku selalu gi rumah orang kaya2 buat Maulud.

Kita main redah je...tak kenal pun, aku ikut je..
satu dulang kita makan ramai2...

skarang kat mesjid selalu jugak buat gitu..makan kat dulang..tapi dah tua2 ni segan sikit ler nak makan2 banyak2 tak macam budak2 dulu.

Aisya Redd Rohim said...

ooohhh, kau dah tua yer?
tua-tua ko, umur berapa agaknya?

aku ras ko nih seangkatan abang spupu aku. Mohd Zaky bin Ahmad.
Ko ada kenal tak ini lelaki?
Mohd Zaki bin Ahmad, duduk Pasir Ris, rambut lurus panjang sampai pinggang (macam Along dlm Bersama Selamamya).
Dia selalu turun Planet Hollywood KL.
Wife dia dulu keja Planet Hollywood KL.

deaf-angel said...

Aku 1972 la. Tua dah.

Zaki Pasir Ris? tak kenal.
Tapi kalo aku nampak orang rambut cam ko describe tu kat mana2 aku try sapa " eh ko zaki eh ".