Saturday, May 10, 2008

MPO @ KLCC

Friday lepas aku off day so kat KL, korang tau, kita dah gi nengok satu show yang berlainan buat aku. Ni tiket dia.

Malaysia Philharmonic Orchestra perform kat KLCC nye Dewan Philharmonik Petronas.
Canggih siak tempat dia.. Memang very class.. Aku rasa compared to Singapore nye Esplanade, Msia nye memang lagi power..aku dah masuk concert hall Esplanade dua kali, ( nengok Rock Opera ngan Semangat Zaman...)
Tapi kelakarnye tiket 25RM je..see? lagi murah dari mana2 rock concert kan.
Eye opener untuk orang cam aku.. Pasal memang tak logik orang cam aku bleh sampai tempat cam gini..tapi..ni dia a bit of info untuk yang maybe ada someone out there cam aku yang greasy slimey uncultured uncombed tshirt jeans type kena take note.
- no jeans, no shorts, no selipars..!! Selipar brand BATA pun tak boleh ok!!
- mesti seluar pants ( yucks wakakaka ), kasut gentleman ( ala..korang pakai mana2 kasut kulit murah dah ), dan kena pakai baju kemeja lengan panjang..
Tapi aku takde lengan panjang...( aku pernah dulu2 time ns reservist aku kena buat plain clothes duty, pukul 3 pagi kena pegi Mustafa beli long sleve satu nak kena report reservist pagi tu hahaha, rabak siak gua ), so aku kena gi kat kot nye area, mintak satu coat untuk pakai..So dont worry k if you guys are like me. They will loan you a free coat to enter the hall k. Lepas show kasi balik. Ladies no prob la dressing. Children pun ok no prob, tapi kasi smart mamat sikit la.
pasal sana memang strict, tapi memang very classy, ushers semua best walaupun a bit blur satu orang, ada amoi tu aku cakap thank you, dia lost siak, respond la something kan? Tekejut kot.

Anyway tu malam...Philharmonic orchestra ni perform..( ni aku ambik dari website dia )
BERNSTEIN On the Waterfront: Symphonic Suite
COPLAND Clarinet Concerto
BARBER Symphony No.1 (Op.9)
BERNSTEIN Symphonic Dances from West Side Story

Wa tak bedek, its an eye opener...dari kita sampai, sampai masuk, masa tu show..siak dia punye grand, dia punye utter silence.. Kira the silence is deafening gitu...
Dah tu cam very majestic ler...

So korang smua...25rm je.memang ada tiket mahal, tapi takpelah beli murah nye dulu, jadikan satu pengalaman berharga dapat pegi dan rasa tempat2 cam gini dan nengok something very different..kat KLCC pun...do yourself a favour, sapa tak pernah pegi..pegi k..pengalaman tau. Bring your family sekali.
Nengok sendiri cammana Petronas Philharmonic Hall looks like, dan cammana nengok philharmonic orkestra main live...Kecoh giler wa cakap lu. Ada berapa puluh orang siot kat atas tu...


Korang just bayangkan...korang tengah tengok Manowar k..yang Manowar main ngan Czech Philharmonic Orchestra ke hapa tu untuk The Day The Earth Shock nye dvd yang best tu.

Ni website dia..http://www.malaysianphilharmonic.com/index.php


Serious bebual, dari aku gi nengok some concerts yang tiket muntahkedarah nye harga...nengok benda gini 25rm for more than 2hrs kat tempat yang best giler..lagi puas hati kan.

8 comments:

Aisya Redd Rohim said...

Salam Mr.Deaf!

Mak aiii... gempak nya.
panjang jugak langkah ko nak jejak Dewan Philharmonic tuh...

Dalam tuh tak boleh snap2 gambor ker?

deaf-angel said...

tu ah! happy siak aku dapat memijakkan kaki aku kat situ..
Ko pernah gi? pegi ah!! best wooo..
bawak ko nye family anak2 semua suruh dorang test dengar classical music dimainkan orkestra..

sorry...All forms of recordings are prohibited including photo taking. Thank you for your cooperation.

pegi wei..25rm je. ko masuk website dia ah.

cLina BeLedZa said...

rm25 jer?cam tak cayer pulak dia nyer murah.

matakucing said...

ishh aku yg dok sini pon tak gi2 lagi huhuhu
istana budaya pon tak singgah lg
mesti best kan.

deaf-angel said...

clinaku

betul..seat belah depan, lagi sikit dah pentas ngan musicians dan dia punye conductor..kalo seat mahal...duk belakang sikit..
tapi seat aku tak nampak all musicians aku nak nengok drummer dia tak nampak la..tapi sound dengar clear ler drums dia.

deaf-angel said...

matakucing
pegi la wei..pengalaman wei..tapi kamera tak bleh ah..anyway istana budaya pun aku nak try pegi tengok la..tunggu ada show best ke, tiket affordable ke..

Aisya Redd Rohim said...

kalo aku bawak bebudak... nanti bebudak bising, nagis, tak apa ker?

ke ada tahap umur yg diizinkan?

Aku kalo pegi tempat2 gini kena pegi sorang2 baru cool... sometimes I need time to be alone.

deaf-angel said...

kena complete silence ah...lagipun dewan tu memang bleh rasa senyap sunyi dia bila masa persembahan, jadi sapa buat bunyi memang bleh dengar.
Ushers ada a few, mungkin dorang suruh diam kot.

Age restriction tak tahu pulak tapi maybe kalo dah primary school tak jadi hal la kan.

Ah pegi..pegi..pegi.. hehe