Monday, April 28, 2008

review Ramli Sarip Boxset - Ziarah Seni (pt i)

Bila ingat cerita lama tak mau stop eh, aku ngah ketawa sorang2 sey masa buat blog ni( click photos to enlarge )
this is my full review of this super rare boxset ( takdelagidahkoleksiinikatkedai ) released in 1994 dan bila dah bukak cerita lama, mesti ada kenangan lama aku kecik2 pakai tshirt 6 million dollar man aku ceta sekali kan?
Korang pun sama kan? Bionic Woman dan Wonder Woman pun jadi pujaan korang jugak kan time dulu tu yang tv ada screen plastik gitu kena tarik kiri kanan.


- 1994. Tower Records Pacific Plaza- aku nampak boxset ni, tapi tengok je.
- 2008. Aku gi kedai apek jual piring hitam orang dah buang punye nak carik Iron Maiden nye rekod2 buruk, aku nampak boxset ni ngah kumpul habuk. Tawar menawar macam kat Sungei Road dah & I got the boxset yang content dia semua mint condition.



Kotak luar dia Ramli Sarip dah autograph " Khas buat Kamsiah & Kalijah, Salam Sejahtera dan Semoga Terhibur , ( signature ) ".
These two ladies ( anyone knows them? ) must be lucky to have Ramli Sarip made an effort to write all that specially for them. Whether they got to listen to the four cds, or read the huge book which comes with the boxset is another thing.





So I guess not many people got a chance to take a look at how exactly the boxset and its contents looks like.
So I took snapshoots of the lavish packaging and post them here. I will divide the contents into two different blog postings.

The first and second cds will be reviewed here together with how their cd inlets, lyrics and cds look like.
And also a page by page photo of the book itself, from the front cover to the back page. Together with some information.



( Aku bukan follow betul Sweet Charity & Ramli Sarip. Kecik2 aku untuk lagu melayu lebih kena influenced ngan Black Dog Bone, Flybaits, Al Jawaher, dan Jay Jay Carefree ialah singer paling hensem. Tapi lagu Bulat-Bulat budak2 kat kampung suka betul nyanyi.

Kali terakhir aku pernah nampak atau tonton sesuatu terbabit a Sweet Charity member ialah bila REEHA ( feat. Rosli Mohalim & Fuad Rahman ) jadi opening band untuk Semangat Zaman nye legendary gig kat Esplanade yang seret lebih tiga jam. Reeha warm up the show ngan mixture Led Zep/Deep Purple nye lagu2. I like. Aku rekod the whole audio of that nite, tak tahu kat mana lak aku taruk, its definitely one of the best rock melayu gigs ever aku pernah pegi.


So here it goes the track list of each cd, with details of where each song originally came from, and some infos that I may find interesting to share. Most of the songs pun dah memang korang tahu, lagu2 yang korang membesar sama2. So aku baik tak yah banyak colok.
( I hope all entries are correct by the way )



CD1 ( Litar Api Rock )
1. Intro -
interview about 2 minit gitu pasal kenapa Ramli Sarip pilih rock sebagai kerjaya. Yang buat best, Ramli Sarip nyanyi lagu Teratai sebagai backdrop intro ni.
2. Ribut 10.59 Pagi ( rakaman terbaru ) -
originally dari album Sweet Charity Koleksi ( 1984 )
3. Datang Dan Pergi -
dari album Sweet Charity Batu ( 1983 )
4. Pelarian -
dari album Sweet Charity Pelarian ( 1980 )
5. Penunggu -
dari album Sweet Charity Penunggu ( 1982 )
6. Jangan Tunggu Lama Lama -
dari album Sweet Charity Sejuta Wajah ( 1981 )
7. Kawan Ketawa Kawan Menangis ( rakaman terbaru ) -
originally dari album Sweet Charity Batu ( 1983 )
8. Ikrarku Pada Rozanna ( rakaman terbaru ) -
originally dari album Sweet Charity Koleksi ( 1984 )
9. Teratai -
dari album Sweet Charity Sweet Charity ( 1979 )
10. Kamelia -
dari album Sweet Charity Pelarian ( 1980 )
11. Hilang Gelap Terbitlah Terang -
dari album Sweet Charity Sejuta Wajah ( 1981 )
12. Sejuta Wajah -
dari album Sweet Charity Sejuta Wajah ( 1981 )
13. Musibah -
dari album Sweet Charity Pelarian ( 1980 )
14. Blues Yang Hilang -
lagu baru / versi unplugged
"Biar harum hendaknya Bussorah Connection" - lama lak aku tak pegi Bussorah Street bila dengar lagu ni rasa cam nak pegi.

All songs except the last tu semua lagu2 Sweet Charity so apa lagi nak komen yang orang blum komen, Sweet Charity yang aku rasa path the way for rock melayu, walau aku ada satu kawan old timer yang pernah cakap kat aku , masa zaman late 70s tu, dia cakap kat aku, Black Dog Bone lagi heavy rock dari Sweet Charity sebelum dorang berpaling tadah wakakaka.
Tapi tu dia cakap ler, pasal dia tu jam zaman muda dia pegi National Theater tengok band2 Melayu semua start main rock. Kadang2 kalo kat keja korang ada a bit elder guys gitu korang ajak berbual pasal rock 70an, banyak info giler bleh dapat. Lagi kecoh baru borak ngan si A pasal rock melayu lama, then B lak bisik kat " eh, ko tak tahu? bapak si A dulu drummer ******** la wei. Wakakaka. Mana la aku tahu. Patut la best borak2 ngan dia.

Cammana eh agaknye feeling gi nengok Sweet Charity kat National Theater in the late 70s dulu eh? Mesti happening giler.
Anyway cakap pasal BDB, korang semua yang baya aku atau lagi tua, ingat tak gambar BDB semua pakai baju suit merah dah tu posing senget2 tu semua? you guys know which photo? KLASSIK GILER.

tapi I wish lagu "Zakiah" was included. Pada aku Zakiah is one of the best Sweet Charity songs ever. Bila part masuk " ooo.. aku terpesona lirikan mata goyang pinggul dan senyumannya ".. that is early days rock melayu at its best pada aku.

dan jugak lagu "Seri Hari Raya". Tu hari yang free show konsert raya kat Geylang Serai tu bila Lovehunters bawak lagu ni.. kecoh giler. I love it. Kalo la Sweet Charity sendiri yang bawak..

ooo dan of course "Terharu".. tapi Sweet Charity banyak lagu best takkan nak sumbat eh. Terharu...versi Wings cam mana si Mus tu nyanyi eh? mau terkeluar siak anak tekak dia hehehe.

dan " bulat bulat ". Aku umur berapa eh tu jam? 8 tahun kot. Kat rumah nenek aku kat kampung, nyanyi lagu ni.. " bulat bulat bulat bulat banyak isi nya ", sambil pakai tshirt Six Million Dollar Man kot? jiran sebelah aku lak pakai tshirt Malaysia Cup! wakakakaka.
Boys n girls, tu jam Singapura ngan Selangor punye rivalry best giler. Siak ah in 1995 apa ntah jadi ngan politiks sampai Spore dah tak join lagik. Aku believe it was all politics and nothing to do with bola. Anyway, Fandi Ahmad pun ada jugak kat dalam boxset ni nye buku. Bussorah Connection kot hehe.

Siak aku better stop kalo tak nanti out of topic.

ooo before i forget , lagu " jangan tak jadi ".. Ni lagu satu best giler with a B and a G capital k. Tu jam alrite la kat Singapore masih banyak kampung....sekarang nyanyi..orang HDB semua sudah tau!!!




CD2 ( Muzik Jalan Terus )
1. Intro -
Next question - Apa yang dorong untuk libat lebih jauh sebagai penyanyi solo
Answer - muzik, carik pengalaman, bawak lagu2 corak kehidupan..etc etc bla bla..penyanyi lain banyak nyanyi lagu cinta etc..
and he mentioned about leaving Sweet Charity and his feelings etc etc..
2. Panah Beracun ( rakaman terbaru ) -
originally dari album Ramli Sarip Ramli Sarip ( 1985 )
Aku suka betul Amuk nye cover version lagu ni.
3. Budaya -
dari album Ramli Sarip Seni Dan Suara (79-89)( 1989 )
Kadang2 kita jumpa lagu yang dari title dia kita expect lagu macam sekian2, tapi bila dengar, siot ah, completely lain dari apa yang kita jangka. I like.
4. Jikalau Berkasih -
dari album Ramli Sarip Ramli Sarip ( 1985 )
5. Semangat Lamina -
dari album Lefthanded Fanatisme ( 1991 )
6. Blues Felda Blues -
dari album Ramli Sarip Rentak Hidup ( 1991 )
7. Dadah Merbahaya
-
dari album Ramli Sarip Perjalanan Hidup ( 1987 )
8. Diktator Papan Catur -
dari album Ramli Sarip Rentak Hidup ( 1991 )
9. Orang Kota -
dari album Ramli Sarip Perjalanan Hidup ( 1987 )
10. Fantasi Tapi Kenyataan -
dari album Ramli Sarip Istilah ( 1988 )
11. Keliru -
dari album Ramli Sarip Istilah ( 1988 )
12. Dilema -
dari album Ramli Sarip Perjalanan Hidup ( 1987 )
This song is still very happening dari 1st time aku dengar 20 tahun dahulu. Tu jam kat RTM kot or is it TV3? definitely bukan SBC ( wakaka SBC siak, those were the days eh ) Ramli Sarip bawak lagu ni, on his left Yan Lefthanded, on his right Man Kidal? ntah dah ingat2 lupa. Very stylo tu jam.
13. Gejala Hari Ini ( Hapuskan Dadah ) -
dari album Ramli Sarip Istilah ( 1988 )
hua hua hua those were the days eh, Melayu nye rate kat dalam dan luar DRC tinggi sangat. Skarang hopefully dah ok la kot.
14. Sabar Kasihku -
dari album Ramli Sarip Bukan Kerana Nama ( 1986 )
15. Dipersada Ingatan -
dari album Ramli Sarip Rentak Hidup ( 1991 )
16. Tajam -
dari album Ramli Sarip Bukan Kerana Nama ( 1986 )
17. Puisi Ku Yang Hilang -
lagu baru / versi unplugged

I love this second cd entitled " Muzik Jalan Terus ".
Pandai dorang select lagu2 untuk cd ni. Semua lagu best..termasuk that new song.
Those years? Ella a bit Ramli Sarip influenced kot. Pengemis Cinta kot?..Ella nye 1st kaset. Hahahaha, aku suka tau Ella dulu2..2nd kaset dia ada lagu apa tu? ." langit masih begitu..anggun dan biru.. " tangkap siak lagu ni. Aku masih ingat aku kat PA masa ngah baru masuk NS, kawan aku suruh aku tulis lirik lagu ni, dia nak nyanyi wakakaka, klassik giler kan? budak2 kat dalam barrack PA nyanyi lagu ni. Oppss ter off topic lagi.




Nanti wa sambung eh.... Gerek siak ingat2 balik cerita lama eh.

3 comments:

KINGDOM IN ROCK said...

album kingdom juara pentas ada tak?0194219052

Anonymous said...

I sometimes have to send long emails while on the road but I don't want to lug my laptop around. Would it be possible to use the Mac wireless keyboard to do editing? Will the iPhone recognize it?



________________
[url=http://unlockiphone22.com]unlock iphone[/url]

Anonymous said...

Link exсhangе iѕ nothіng elsе however it iѕ
simply placing the other person's website link on your page at suitable place and other person will also do same for you.

Here is my website :: walmart garden centers