Monday, August 4, 2008

Osairis - Osiris

Pertama kali aku tengok band ni perform ialah tahun 2004 gitu kot? Kat Unleashed the Troopers - Tribute To Maiden nye event kat Paradigm Orchard. Aku enjoy dorang nye giliran, so aku tak bleh lupa ni band ler walau ada banyak band sg dan satu dua dari msia main tribute to Maiden malam tu.


this is my review and photospread of the new Osairis cd, osairis. ulasan dan gambar2 packaging cd baru Osairis.


Serious bebual, dah lama aku tak excited nak dengar sesebuah album tu yang masih bau kedai lagik, last aku rasa Maiden nye AMOLAD ( 2006 ). Kalau Melayu, sua terang Malex Wira Cosmo ler.
Dan akhirnye keluar lagi satu album bahasa Melayu yang buat aku excited.




Do yourself a favour and get this 'refreshing, exciting, thrilling, awesome, entertaining, energetic, melodic, loud, shamelessly heavy rock which reminds me of Iron Maiden ( of course ) and the Kekejamans, Rintangan Hidup Dunias, Euphorias and Ribut 10.59 Pagis of the days gone by. Sorry there is no out and out bunga larangans type of cintan songs. Those are at another section at Muzika haha.


Cakap pasal kedai Muzika, bila aku beli cd ni minggu lepas, brader tu satu siap tunjukkan betapa dia susun display kedai tu untuk pastikan artis dan bands tempatan dapat penonjolan ler. Jadi bila masuk kedai, dia pastikan kat tepi kaunter tu ada yang baru2 nye Fuad Rahman, Imran Ajmain, Lovehunters, Raven, Osairis, etc.
Untuk orang2 cam aku yang tak dengar radio, ada perasan jugak ler any latest updates huhu.





First glance, sebelum aku dengar cd ni, aku komen dari luar.
- Self released je aku nengok ( takde label langsung ). Mungkin ni Osairis nye 'Soundhouse Tapes' kot? So maybe aku nak kena beli 10 keping? lagi 30 tahun jual kat ebay 100 pounds haha.
- Logo band ni, font dia guna Maiden nye font. Influence dah terserlah haha.
- Cover dia pun, very the Iron Maidenish, pencampuran Powerslave back cover ngan style TNOTB nye ada orang kecik2 tu kat bawah tu.
- Osairis itself , mungkin coincidence tapi mungkin jugak datang dari lirik lagu Powerslave huhuhuhu.
- lapan lagu , ah.. dulu2 Maiden nye albums up to SSOASS semua 8 lagu jugak, kecuali Killers gitu.
- First song, is the longest 6.30minit. Hmmmnn sama macam X Factor huhu. TSOTC pun 1st song jugak. A sign of no compromise je. Degil dan kepala batu cam Steve Harris kot dorang haha. But see what Maiden has become, the most loved band in the world.

So dah dengar..
Osiris, Tangisan Peperangan, Kegelapan, Insan yang Aku Kagumi, Lanun, Janji, Kelohan Alam, Mistri Lautan Merah.
- Apa yang typical heavy rock fan nak, semua ada.
- Lagu laju, lagu heavy, lagu slow tapi lebih kepada 'strange world' type dari melelehhh type.
- Maiden influences tu memang ada ler, apa tu bunyi kuda berlari tu? wallop? gallop? huhuhu.
- Liriks lagu Melayu tulis pasal ancient Egypt beliefs huhu, pening kejap aku.





- Aku rasa kalo aku tak miss out, takde langsung perkataan 'sayang' dan 'cinta' kat lirik sheets dia. Insan Yang Ku Kagumi tu memang sedap, slow song ke pe?, tapi liriks dia dalam. Aku mula2 ingat pasal Nabi Muhammad. Seriously.
- konpem, Malay album of the year aku ler haha. Mungkin feberet album of the year aku ler jugak hahaha.
- So buy it please, support bands local. Its value for money dari semua segi - lagu best untuk semua pendengar ( aku rasa ni aku exxagerate sikit ler ), packing dia cantik, harga pun murah sikit dari cd biasa.


Sebagia peminat Iron Maiden, aku nye last sentence aku rasa will say it all ok.
If Iron Maiden is to come to Singapore, I think it is only appropriate if Osairis ( and maybe Hazy too ) opens for them.

11 comments:

Anonymous said...

bagaimana nak beli satu copy cd ni? tengok myspace diorang takde contact address n info on selling this cd?

deaf-angel said...

aku beli kat muzika rekods kat geylang serai singapura.
ni album baru keluar ni so mungkin belum kena distribute merata2 ( lagipun takde label je aku nengok so mungkin ni completely self-financed ).
ko try email dorang kat osairis04@yahoo.com.sg

eddie dewanaga said...

dekat JB pun ada satu Muzika records,
kat plaza kotaraya, depan temple benggali kat jln trus...

ada lagi kot...
dulu gua slalu carik brg sg kat situ,
brader tu belikan...
bila gua sound nak beli boxset metallica 'live shit' tu, dia tak nak jual pulak... hahaha...

deaf-angel said...

eddie...
tu muzika dah bis dah..tinggal gold disc je.
muzika kat spore, yang queensway pun dahbis, skarang ada dua, joo chiat complex ngan yokoso.

ko tau? dulu2 tahun2 mid 90s gitu, muzika kat jb kotaraya tu memang legend pasal dia ada boxset on display Metallica Live Binge & shit tu...legend tu beb, versi videotape nye.

:: Wiween :: said...

enah dgr psl band ni tp tak penah dgr lagunye.agagagag :p

eddie dewanaga said...

aku penah dengar Osiris jugak,
dulu slalu juga layan segmen
'vicious volume' dgn brader bo
kat ria89.7fm sg, jumaat pukul 5pm..

''heavy metal must united,
others, must die....!!''

hahaha...

matakucing said...

cam excited jer band ni deaf
lagi heavy dari malex ker

deaf-angel said...

helloween, bagus ah lagu dorang, tapi bukan macam lagu Alleycats ok.


eddie
aku serious bebual tak pernah dengar ni progrem, tapi aku tahu ni progrem bagus untuk band2 rock


mata kucing
sama best ler

:: Wiween :: said...

alaa bro..lagu alleycats masyuk ape..aagagaggaga :p

Anonymous said...

*** Grup yang bagus dari Spore

*** memang influence rabak IRON MAIDEN lah...dari font..sampai ler ke music...

*** Iron Maiden dtg Spore..boleh panggile dorang nih..
haha..

*** lagi hebat dari Iron Maiden..?
dalam konteks rock/metal ni..
aku tak berapa sangat nak bezakan dia lebih hebat dari si dia..dan bla bla...
masing2 ade style sendiri....

Anonymous said...

osairis rock!

ikhlas dari azwi, frontman predicate not defined. band malaysia yang sama2 main ngan diorang masa tribute to iron maiden dulu...

camne aku buleh dptkan cd diorang kat sini wei?