Tuesday, August 5, 2008

rekod melayu (pt 1) - aku beginner

Aku mula minat kumpul rekod/piring hitam/lp/vinyl melayu tahun ni jugak ler, waktu aku gi bongkar2 kedai2 lama2 dan apek2 jual tepi jalan barang2 lama dan orang buang nye untuk carik Iron Maiden stuffs yang murah2.


click all photos to enlarge

Waktu yang sama aku perasan, harga Malay music records dah melambung naik tinggi.
Korang cuba semak ebay hari ini http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=m38&_nkw=malay+lp&_sacat=See-All-Categories
Sweet Charity Sejuta Wajah US$79.99
SYJ Kudrat US199
Semua US$ dan belum campur postage lagik.
So cammana nak fight kan? Pasal aku nye budget satu piring hitam $3 (6.90rm) je.
Biasalah, kita hidup kena ada priority, kena put food on the table, tapi sekali2 enjoy ler. Cakap omputeh nye " sometimes we have to give ourselves a treat ".



Dalam harga2 lp melayu yang memang melambung2 ni, tapi masih ada harapan... tu hari kat Geylang, sama LP Lagenda yang kat ebay orang ngah jual US$35 gitu includes postage, cuma 10 ketul je. Tu pun mahal ler kira untuk budget aku haha.

Tapi aku kena agree ngan some guys yang cakap, harga pasaran piring hitam melayu di Malaysia memang lagi mahal dari di Singapura.
Contoh Pirated lp cetak rompak "Al Mizan depan Masjid Sultan" ada pakcik tepi jalan jual kat kat Jalan Mesjid India harga 30rm tak salah aku.
Kat Sungei Road original ( WEA label ) still new sama lp aku tangkap $3 je.

So nengok ler, pirated copy dah 30rm, original baru $3. Tengok rezeki.





Kat Singapura masih bleh dapat kot kalo pegi bongkar kedai2 cina yang buruk2 gitu...aku cakap bongkar maknanya kena go thru tiap2 rekod cina 50an , kot terjumpa Melayu punye terselit. Aku tu hari kat Beach Rd, siap jumpa Van Halen ler apa ler. Dan cam aku cakap kat Aldelphi tu Megadeth nye reverse play Sweating Bullets tu terselit kat lp lagu cina 50an.
Tapi, kalo nak goyang kaki, gi kedai besar2 ler, dan bayar mahal2 ler or tekan kat ebay je. Tapi serious bebual tak thrill sangat cam pegi carik.


So aku nye understanding... ada orang mungkin macam aku, baru nak mula, nak kumpul rekod melayu lama yang meaningful jugak, sebagai fan. Tapi, ada jugak mungkin beli dari apek2 yang tak tahu value lagu2 lama, lepas tu jual balik ngan harga berlipat kali ganda untuk dapat keuntungan.




Apa aku konpem belajar ialah - Sapa cepat dia dapat. Tapi kadang2 the better saying will be " sapa banyak duit, dia dapat! ". Tapi tu ah kalo minat dan hobi. Kalo my better half tahu berapa banyak duit aku habiskan untuk beli Iron Maiden stuffs sepanjang 25 tahun jadi peminat...hahahaha. Tapi tu ah...dah terminat.


Jadi cammana aku nak mulakan langkah kumpul rekod2 melayu lama?

Pertama - MESTI MURAH. Cam aku cakap aku budget $3 aje. Maybe up to $10? $20? kalo betul2 aku suka. Maybe a bit more ler kalo aku memang nak tapi kena ikat perut ler lepas tu.

Kedua - MESTI TAU APA AKU NAK. So aku decide, aku will begin only with Singapore groups and bands from the late 70s to early 80s. Pasal these are the music that I listen to when growing up. So it will be very nice to have it all again on vinyl.
Bukan aku tak dengar Alleycats and other Malaysia artists..tapi aku kena bermula pelan2 ngan budget seciput.
Sama jugak cam orang puteh.. Aku STRICTLY pelan2 kumpul cuma piring hitam Iron Maiden original releases saje.





Ketiga - Muka kena tebalkan dan jangan berat mulut nak tanya, dan kena respek.
Pasal macam aku cakap, ngan kita budget seciput, dan kena fight ngan those buyers yang willing to pay a lot more, kena ler cakap baik2, sound baik2 kat sapa2 penjual rekod2 lama ni. Ye la, kalo dorang kesian kat kita. Maybe dorang bleh jual the same item untuk lebih mahal kat orang lain, tapi pasal dorang tahu kita nak simpan, sebagai music lover, dan bukan nak ambik dah tu jual balik immediately for profit, mungkin dorang let go for much cheaper price. So why not kan.
Ada penjual yang memang make business, tapi ada penjual yang music lover. Dorang let go satu2 lp tu pasal dorang ada extra.




So right now...
Bukan aku really go for it ler, tapi kalo aku jumpa cheap rekod piring hitam melayu, aku akan go for Black Dog Bone ( BDB ), Al Mizan / Al Jawaher / Hidayah related, Flybaits dan apa2 group dari Singapore yang antara late 70s to early 80s.
Sweet Charity? hahaha. Wa takde budget beb. Tapi aku tu hari jumpa lp yang ada Seri Hari Raya for a few dollars, so ok la grab je la.
Rock bands? huhuhu out of budget jugak. Tapi why not kan kalo jumpa best2 harga murah2. Tapi aku kena bersifat realistic, for malay rock, mungkin aku lagi ada peluang carik cd2 pressing lama dulu cam Search 10 tahun, Ramli Sarip boxset, Wings Superfriends etc dari dorang nye lp. Tu hari kat ebay, lp di pintu sepi ada, dah ada orang beli la tu tiba2 dah takde, 100++ US$ tak salah aku.


ntah apa aku merepek ni. aku main rembat type je apa aku teringat..dah nak buat keja lain...nanti sambuung

16 comments:

matakucing said...

mm betul deaf
harga lp melayu mmg dah start melambung..dorang dah tau dah sebab dah ramai yang cari lp2 melayu ni..lagi2 lp rock..klu ikut hati kopak poket hahaha.

matakucing said...

kadang yang tokey jual ni pon ambik kesempatan ( mcm yg ko cakap.. yg pikir profit aje )..klu tgk kita ni baru nak blajar2 kumpul lp..dorang tekan harga..aku pernah kena lp melayu pirated dia bukak harga rm70..giler aku cakap. Tapi ada yang tokey tu jenis music lover..so dia boleh bagi best price la..then dia siap bagi tips klu nak layan lp ni.

:: Wiween :: said...

erkk..did i hear Megadeth??? agagagagag :p

bro! piring itam engko byk gilak! bak laa satu! yg black dog bone punye adekah? :D

Anonymous said...

Wah..sua banyak pulak LP kau...bak sekeping haaa...?
hahaaha..

aku dulu banyak simpan LP ni..
tapi macam tak minat pulak...

aku let go kat orang...

tapi sekarang rasa sayang pulak pikirkan LP Bloodshed 1st..Search..Lefthanded pi tolak..

Waaa.........

deaf...
kau cari LP Sweet Charity ler...

collect habis habisan...

deaf-angel said...

mata-kucing,
tu ah aku tak paham..pirated copies bleh mahal giler?
ni tunjukkan dah memang demand tinggi kot sampai originals / pirate orang dah tak bezakan.

deaf-angel said...

helloween.. megadeth? ko minat ek? haha.
bdb? aku lagi ngah carik...eh tu hari aku nampak alleycats nye piring hitam...wooo klassik ..

deaf-angel said...

hf tak banyak ler..
aku bukan serious sangat pun , kalo terjumpa , murah, dan ori.

sweet charity? ko giler?
aku nye budget $3. Mungkin sweet charity aku budget $10-$15? haha.
Kat ebay sweet charity dah convert dah $100, 200rm gitu. mana nak cekau.
tapi sapa tau besok ada murah2 nye..$5 ke. aku tahu masih ada chance bleh dapat.

:: Wiween :: said...

aku suke gak bdb tu bro! kalo lagu khayalan tu..waaaa besh besh.tp alleycats lagik aku suke laa..awat engko x beli aje piring itam alleycats tu! isk isk

deaf-angel said...

helloween
budget ah...
tapi kalo aku jumpa murah nye, aku grabbbb...kalo ada poster semua afro afro nye rambut, aku scan tunjuk ko haha

:: Wiween :: said...

bro! cett...bukan mau poster laa.mau lagu! gagagagag ade engko online memlm ni yek.umah mak lagik kah? wei bro nama engko ape haa..x jwb2 lagik ni.agaggaa

Anonymous said...

deaf..member kau helloween tu dah minat Megadeth pulak...
kasi dia layan "the four horseman" Megadeth version ler..biar terhangguk2 dia..haahaha

erm..aku tak rasa price LP ni akan turun mendadak..
maybe Spore boleh kata lagi..
Malaysia...?harapan yang tipis...

skang sume RM30+++..

Aku nak beli LP fav artis aku pun rasa tak best...
Noor Kumalasari...
hahaaha

deaf-angel said...

tu hari wings teori domino 100$sing

Anonymous said...

salam...

Aku pun minat dan dah ada beberapa koleksi LP melayu yg aku carik. Memory Lane Ipoh misalnya, LP melayu berlambak dan masih reasonable harganya sekitar RM10 - RM30 but kena pandai carik. Penang Lorong Kulit pun sama harga. Aku ada juga beli kat kedai antik cthnya di Branang pun quite murah harganya.

Antara koleksi yang aku ada (melayu) Broery, DJ Dave, Uji Rashid, Sharifah Aini, D'lyods. English banyak tak terlist kat sini. Ada sesiapa sini jual LP? boleh le beli..

Anonymous said...

Salam,

koleksi power. Itu Al Mizan/Hidayah/AlJawaher memang legend punya nasyid group sebelum raihan. hehe

Selamat hari raya.

KINGDOM IN ROCK said...

slm,ada sesiapa yang ada album FF,UNWANTED-pelangi,KINGDOM-juara pentas,hubungi saya 0194219052

KINGDOM IN ROCK said...

maaf UNWANTED-terpedaya,pelangi saya dah ada.