Sunday, August 3, 2008

istana bukit serene ( info updated )

info2 pembetulan dari salah satu pembaca ek.. thanks bebanyak betulkan aku huhu. saya baru belajar kalo salah tolong betulkan \m/

{yg lu pegi ari tu bkn istana bukit serene la... tu istana besar johor, dulu org panggil istana kuning, sebab kaler dia kuning semua, berhantu beb, sekarang separuhnya dah bikin muzium istana abu bakar, tu yg tukar kaler biru putih, istana bkt serene yg sebenar terletak berdepan danga bay... atas bukit... kalau lu lepak kat danga, lu boleh nampak istana bumbung hijau, design mcm English palace, tu official resident untuk Tuanku sekarang, Sultan Johor, the crown prince Tengku Yem tinggal kat istana pasir pelangi... tempat2 mcm ni yg forbidden, kalau masuk kena tembak JMF (Johore Military Force) atau kalau lu biasa dgr, ''askar tuanku''. }

so tu hari, aku ada waktu terluang sikit, jadi aku ambik kesempatan buat dua aktiviti percuma yang aku suka - jalan kaki ambik angin sambil exercise, dan ambik gambar.

click semua fotos untuk besarkan

So dah memang aku dah kat jb to run some errands, aku pun bertapak gi arah istana sultan Johor.
So aku memang tak pernah masuk pun, dan aku cam biasa pakai selipar je, so aku ada tanya ngan security staff kat entrance tu sama ada aku bleh masuk ke tak. Ye la, selalunye tempat2 gini, mana ler orang2 biasa nak jejak kecuali kalo hari raya ke hapa ke, tapi sini lain sikit. Nampaknye semua pun dipersilakan, tapi tentu ah kena jaga disiplin dan sekitaran gitu.





Aku sebenarnye memang nak ambik gambo buaya ni dari dekat huhu.




sapa tak tahu, kat belakang tu belah kanan photo ialah Woodlands nye housing estate dan senget2 nye bumbung tu immigressen Spore.





Signage tu korang bleh ignore ler kira. Aku pun nampak signage tu aku kebelakang pusing tanya security lagi sekali huhuhu.. ye la, tak pasal2 kang.... huhuhu



Sejauh mata memandang, semua taman bukit serene ni...besar giler.




Ada satu parade square gitu...



This building, and a part of the previous photo is actually a museum for Johor Royalty. I do not have the time to visit it. Maybe next time.
Nak masuk kena bayar, aku tanya satu mamat jepun ni ngah jalan sorang2 ( kot dia nak nengok sejarah General Yamashita kot ), so mamat Jepun ni cakap dia masuk museum tu kena bayar US$7. Ni kot pelancong nye price kot. Tapi errr aku pun kira dah pelancong kot? hehehe.




so bleh nampak singapore clear ler, kranji nye side semua...
tu police coast guard singapore ngah patrol.. dekat je sebenarnye.




Ni sangat menarik, apa sey ni, some kind of a maze. Mungkin suatu masa dahulu, ni tempat budak2 main2?



dari jauh sikit





dari dekat sikit, nampak cam sea shells eh.



Ni lak cam...swimming pool or what?

interesting tempat ni...and its free...ah its huge giler. Konpem korang berpeluh nye, aku tu hari tengah hari buta aku gi huhu.
So korang make an effort to visit ler, aku jalan kaki je dari kastam johor.
So please drop by kalo korang kat kawasan tu k...

kalo ada time aku sambung k..


anyway, kejap lagi Search nye konsert yang aku tak pegi tu hahaha, kat keja tadi tanya2 jugak, sapa2 pegi...rupanya ada jugak kawan keja aku yang nak pegi ni...baru ku tahu ada jugak peminat among my colleagues hahaha.

6 comments:

:: Wiween :: said...

hadui bro...tiap kali aku masuk tgk latest entry engko, musti gambo lambat loading. huhuhuhuk.nyampah laa i! ;p

gajin engko pi tgkp gambo2 yek.pi konsert Search x gajin plak.agagaggaga ;p

deaf-angel said...

cant be helped kot?

aku memang suka tampal gambo, dah tu aku suka tampal gambo bleh enlarge2 lagik...

tapi ni ler the best i can do.

kalo gambo keluar lambat, ko baca text je ler, tapi tak fun ler

:: Wiween :: said...

hhohoi bro.da bley tgk gambo.tp x sume maa..menarik jek maze tu walau nampak lama kan..

aku windu JB!!! :(

Aisya Redd Rohim said...

Salam Mr. Deaf!

Boyo tuh kena sumpah ker hapa sampai jadi batu tuh?

Aku penah nampak hantu kat Istana Pasir Pelangi.

Kat kolam renang tinggal.
Tetiba ada org jalan dalam gelap.
Pastu dah tak da

Anonymous said...

Salam,

Cuma nak cakap....gambar Istana yg u amik tu bukan Istana Bukit Serene......tapi Istana Besar Johor...nama lainnya Museum Sultan Abu Bakar.....Istana nie digunakan bila ada formal majlis jer...cam Hari Keputeraan Sultan (bila dia nak kasi pingat kat rakyat)....

Semua orang boleh masuk dalam kawasan Istana Besar nie....jika tak der Majlis.....Istana tu pun boleh dilawati....kena bayar ler sikit.......Best tau...macam-macam ada

TQ

Unknown said...

Betul tu. Istana Besar atau dulu dikenali diseluruh dunia waktu pemerintahan Maharaja Sri Sultan Sir Abu Bakar sbg "The Grand Palace" agaknya sbb time tu 1800an manela sgt nk jumpe istana sehebat tu, kat europe bykla. Istana Bukit Serene kalau masuk lg taknak keluar..pernah beberapa kali ikut abah aku masuk atas beberapa urusan masyaAllah mcm rumah emperor, suasana betul2 mcm Palace of a King,tgk dari luar takkan dpt picture. Dibina pd tahun 1933 oleh Almarhum Sultan Ibrahim. yg aku respect tiap sudut hall dia (ada byk hall, pusing sana sini pening, bilik merata taktau brp ratus rasenya more than 600 rooms) mesti ade Al-Quran besar covered with kaca diletak/dijunjung upper part of hall tu, kipas antik dia, perabut yg pelik2, koleksi2 tgk pun mcm zaman emperor2 eropah dulu2, brgan antik oriental, mcm brg2 purba middle east, batu2 kristal (katanya koleksi tu byk yg rare or the only in the world) hmm..