Wednesday, January 2, 2008

masjid hajjah fatimah dan kawasan perkuburannye ( part ii )

k sambungan once in a blue moon nengok some masjids yang ada something extra special kat mata aku. Part ii of Masjid Hajjah Fatimah dan kawasan perkuburannye. Aku baru belajar word omputeh baru " MAUSOLEUM ". ( click all photos to make larger )

ngah jemur tikar..


tak bleh taruk sbarang2


mesjid ni eh, everytime korang dongak nengok atas, mesti lawa2 je la design dia gitu, orang dulu pandai buat eh...



part of the ablution area ( sebahagian tempat ambik air smayang )


ni main entren, nengok dari dalam mesjid...


ni kira cam seken entren gitu kot, tu building cam kira imam nye quarters gitu la kot. Susah wooo nak carik design cam gini lagi...



arrow tu tunjuk tempat jemaah pompuan nye area smayang ( tapi serious bebual lawa eh quarters imam )


dapo gitu


kalo korang gi belah kanan ada kubur2, tapi aku tak tahu kubur2 ni semua dari tahun bila nye...



then korang gi depan ( kira depan mesjid ler )



So kena explore sikit ler



Ni semua aku tak tau sapa nye dan tahun berapa tapi nengok cam lama nye ler. lebih 100 tahun kot?



Mendung ler tu hari aku gi belakang ni, satu benda aku blajar, pakai henpon kalo hari mendung cam malap gitu.



So then ni belah depan ikut kiri..



Dah meninggal dah seratus lebih tahun tapi orang masih ingat eh. Hajjah Fatimah ni melayu ke hapa ke aku tak tahu ler, tapi kalo ikut wikipedia yang cakap " Her only child, a daughter named Raja Siti, married Syed Ahmed Alsagoff, son of Syed Abdul Rahman Alsagoff, an Arab trader. It was only upon Hajjah Fatimah's death that the business passed into the hands of the Alsagoff family who continued it in its own name. Her grave, along with those of her daughter and son-in-law, lie in a private enclosure in the mosque." well...



dalamnye



ni anak dan menantu nye i think so.



atas pintu tu ada taruk nama2 tapi sorry tak clear tak tahu korang nampak ke tak ler..



ni gambo je aku pakai kamera kecik aku tak pakai henpon hehehe. Best eh kalo tinggal blok ni ntah blok apa ntah aku tak nengok nombor, lawa siak nampak laut, benjamin sheares, yang macam fun fair besar singapore wheel ke hapa tu, beach road makan2 pun senang, golden mile naik bas, kat town..


Dahbis. Till next time..

ni gambo aku pernah tampal ah yang suasana pose lepas tu...


coming soon - * Mecca attacked on 1st day 1400 * dan * Operation Mindcrime *



Oh, let the sun beat down upon my face,
stars to fill my dream
I am a traveler of both time and space,
to be where I have been
To sit with elders of the gentle race,
this world has seldom seen
They talk of days for which they sit and wait,
all will be revealed
Talk and song from tongues of lilting grace,
sounds caress my ear
But not a word I heard could I relay,
the story was quite clear


- Led Zeppelin's Kashmir ( dan jugak sapa nengok Ocean 13 masa kat Amsterdam tu si Brad Pitt berlagak cakap code words, tapi sebenarnye dia recite lirik ni jugak hohoho, tu pasal George Clooney ke sapa tanya " Kashmir?? " aku suka siak, tapi kalo sapa tak tahu lagu ni, then dont catch the joke la, hohoho )

No comments: