Friday, July 11, 2008

Tribute - ramli sarip


(click all photos to enlarge)

Setelah sekian lama, akhirnye aku mendapatkan mint condition original kaset kuno ni ( aku tak bleh jumpa cd dia ), maka its time to post an opinion. Kalo ada barang ori, nak borak baru rasa thrill sikit.



In 1994, besides the awesome 4cd boxset 'Ziarah Seni' which I had reviewed the packaging photos and my own opinion some time ago, WEA released a 12 song tribute to Ramli Sarip featuring popular singers from different genres covering Ramli Sarip's career including his time as part of the legendary Sweet Charity, the short stint with Lefthanded and as a songwriter.



So ni packaging lavish dia aku snap2 dan tampal sini...Dan aku nye opinion sikit2 huhuhu. Kalo korang bleh baca tulisan2 fancy2 kat gambo2 dimana setiap artist say something about Ramli Sarip tu ok jugak ler, maybe interesting untuk sapa2 tak pernah nampak packaging kaset ni. Try click gambo kasi besar.




1. Istilah Bercinta - Dessy
Aku rasa ni lagu paling best dalam kaset ni. Ni Indon nye singer kot?
Dah jadi macam lagu jazz gitu kot pada telinga aku. Siap ada horns. I like. I love.

2. Jikalau Berkasih - M Nasir
Yang konsert Father's Day Sweet Charity tu hari Ramli Sarip intro lagu apa tu yang dia tujukan untuk Mohd Nasir Mohd? huhuhu.
'Janganlah Asyik Melihat Awan Yang Tinggi
Duri Di Bawah Tidak Kau Peduli
Jangan Terlalu Memuji Si Buah Hati
Kalau Ia Lari Kau Yang Malu Sendiri'

Traumatic siot liriks lagu ni.




3. Bukan Kerana Nama - Iwan
Errmmm... Pada aku a bit too much Indian flavour la style nyanyi dia. Aku skip.

4. Berjalan Malam - Poe
Laju sikit dari original gitu. Raggae2 gitu..
Cam gini ler 'love song nak tackle awek' yang motivated sikit..Lagu 2 minit lebih je.
Masa Fathers Day konsert tu hari, bukan main lagi audience singalong part 'raba-raba' tu. huhuhu.




5. Restu Yang Abadi - Jamal Abdillah
Ni ori dari mana? Aku dah confuse. Apa pun.. Aku suka..Aku suka....Aku suka.......

6 Teratai - Amy Search.
Lirik sheet kaset ni mention Kid on guitars. Ermm aku tak minat sangat versi ni.. pasal pada aku sama je ngan original yang lagi best pada aku. Maybe kalo Amy cover lagu Ikrarku Pada Rozzana aku rasa lagi bagus kot.





7. Manusia Dengan ABC - BABA
sapa sey ni BABA? sekali aku nengok musicians dia maybe its Beb, Aideed, Aub, Badar so jadi ler BABA kot? hehe.

8. Kumiliki Bayangmu - Nora & Maman
Kalo lagu bleh dipanggil lawa, maka lagu ni lawa giler.
sad song hehee. Tak bleh dengar banyak2 lagu gini, takde motivation siot.




9. Budaya - Emma
ni lagu paling rock abis. Membingitkan telinga. Crash! Boom! Bang! I like!!. Dan pompuan yang nyanyi lak tu. Kalo solo Ramli Sarip, lagu ni ngan lagu Dilemma ialah fast songs dia yang aku suka giler. Dah about 20 tahun kot dua lagu ni? Tapi tetap best.

10. Kasih - Jay Jay
Jay Jay suara sedap sey.
Dulu Carefree macam disko2 gitu eh, minah2 karen zaman tu suka ah Jay Jay ni. Sweet Charity lak rock. Kalo korang perasan, susunan lagu2 kat kaset ni, lagu laju dan lagu slow alternate gitu.




11. Di Tahun 2000 - Hattan
Groovifunkylicious.. Tribute kadang2 kena completely different baru thrill eh. Aku suka siak versi ni ngan dia punye horns.

12. Datang Dan Pergi - Iklim
Aku dulu, paling tak minat Iklim, pasal lagu2 dorang very the geng lipat kain. Tapi kawan cina aku, pernah cakap dia suka Iklim, dia enjoy kalo jiran melayu sebelah rumah dia karaoke lagu Suci Dalam Debu. Macam2.
I like this version of DDD ( teringat lak Megadeth FFF ). Merdu suara si Saleem tu.



Besides the very nice packaging, there is a seperate lyric sheet which includes the musicians names for each song.

In conclusion, I think kan, dalam banyak2 tribute albums aku pernah dengar...melayu ke omputeh ke..
This is one of the best pasal macam2 style muzik ada cover balik lagu Ramli Sarip dan Sweet Charity.
So korang kalo jumpa kaset album ni, lagi best kalo jumpa cd, grab it pasal its so good.

8 comments:

matakucing said...

ermm interesting album nie..aku tak pernah tau palk wujud..yg aku tau "underground tribute to SC".. & album Ramli Sarip "Alive" klu jumpa pon bagus deaf.

Dr. Bentara said...

tak pernah nengok album nih... underground release kot?

Anonymous said...

album ni ade sambungannya..
tak silap suem main raggae jer....
mama sume ade..
best jugak

deaf-angel said...

mk,
ramli sarip lama susah nak jumpe dah. aku nak carik boxset ziarah seni lagi satu pun tak bleh jumpa lagi ah.

mm, ni wea label ni

hf, aku tak pernah jumpa

Portdy said...

"redupnya langit petang seolah menjanjikan dia yang kan pulaaaang..."


ni lagu "Restu yang Abadi" original dia Lefthanded la Bro, album mana tak berapa ingat la tapi ada kat kompilasi Seleksi Lagenda Lefthanded.

deaf-angel said...

thanks portdy for the info

Anonymous said...

Aku ada CD album ni. Tapi sleeve kaset mcm lebih byk gambar dari yg CD.
Album ni memang power . Barang rare , bro

Unknown said...

baeeek album ni...