Monday, September 1, 2008

sua tangkap digital quran

~Aloha braders n sisters in islam~
( ewah! muaahaha ).



saje je share ngan korang a useful device aku beli tu hari kat mustapa. aku memang lama teringin nak beli quran digital, tapi of course with a budget to control, lama jugak aku buat homework, cek betul2 samada berbaloi ke tak.

bermacam brand digital quran ni, kalo kat sokkabar harian metro memang selalu keluar iklan brand khalefa. Last2 aku beli yang kat mustapa yang $99. Brand apa ntah, address sg ler.




apsal aku beli? pasal aku ni slack abis. so aku pikir least i can do, kadang2 tu ngaji pun ok ler jugak or at least dengar orang ngaji. especially since kita ni jenis public transport user, also naik bas express is a norm.

It would be nice if sedikit masa tu diketepikan untuk prektis ngaji kan. Lagipun, personally untuk aku, believe or not, masa naik dalam bas expres tu je aku boleh buat apa aku nak. aku boleh fikir, aku boleh rancang apa2 perlu dirancang, aku boleh kira budget, aku boleh baca, rehat, membuta, aku boleh do anything ngan kepala hotak aku ngan ada fokus. At peace gitu.



So aku nak satu digital quran yang
- mesti ada backlight, jadi waktu malam dalam gelap, masih boleh guna.
- batteri mesti user friendly dan kalo batt kong, boleh ganti baru, aku tak mau satu device, batteri kong, terus buang sua ngan device tu semua.
- boleh pakai earphone dan jugak ada build in speaker
- boleh dengar orang ngaji dan jugak boleh ngaji sendiri
- aku boleh share ni item ngan sapa2 yang nak pakai terutama love ones aku
- huruf dia boleh nampak besar, ye la mata sakit sey kalo nak kena strain tengok kecik2.
- also benda2 gini, tak yah kesah nak bawak gi toilet ke hapa ke kalo taruk dalam beg pe. Dah ler aku jenis beg pijak2 buang2 sebarang haha.

selain tu, benda2 lain cam tafsir bahasa melayu or omputeh, dan lain2 tu semua nasik tambah ler.
then aku realise apa aku nak ni semua memang standard items dalam digital quran. siap warranti setahun.



ok ah, ayat2 quran dia boleh nampak clear, aku rasa orang2 tua pun boleh...in fact, this makes a useful gifts for relatives and friends.



then kalo korang dah belajar picit2 button2 dia, korang bleh switch2 ler, tafsir2 dalam bahasa2 korang nak, ada a few ler tapi aku kenal melayu ngan omputeh je.




one marvellous thing, ada sections tu kan, korang boleh pilih dari beberapa senarai orang2 yang ngaji.. sorry ni aku tak tahu sangat, maybe imam2 dari makkah , madinah etc
also ada asma ul husna, also ada azan dari many countries & locations..so korang boleh just play around ngan ni gadget ler. Aku yang part waktu semayang tu smua aku tak paham ler, very confusing, so aku buat bodoh je, tu cek sokkabar melayu dah.




hah, batteri dia, so model aku beli ni, apa aku tahu, batteri dia boleh carik guna nokia nye batteri jugak...



In conclusion, device ni useful ler, kalo korang ada a bit of money to spend or yang jenis merantau, jenis tak fix kat satu tempat, jenis kadang2 bersendirian, dan tiba2 air mata menitis terkenang nasib diri sendiri, cuma kat tuhan je tempat mengadu nasib susah senang korang masa malam2 buta senyap sepi, ah...this device is for you. Cocok je kat telinga muahaha. Kalo tak ngaji juz2 lain, just main2 dengar yang surah2 muqqadam korang time bebudak ngaji tu pun ok jugak pe.

Siot baik aku disclaimer kat sini, aku bukan keja benda2 ni dan aku bukan iklan atau dapat komisen, tapi this is really useful and want to share it with those who are not aware yet.

Tapi kena ingat, nak belajar ngaji ke agama ke, still kena carik guru bertauliah. Cuma this device can be your companion when you are lonely, or wants to be left alone or just feel lonely.

3 comments:

:: Wiween :: said...

lawa digital Quran nih bro..pinjam bley.tak pun engko belikan satu tuk aku. alaa baru $99 aje kan kan.ehehehe :P

bersedekah amalan mulia tau :P

salam ramadhan! sok jgn lupe sahur.ngeh2 (aku ckp org aku tah bgn ke idak.huhuk)

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

salam Dep. Salam RAMADHAN
waduh digital Quran lagik. aku memang macam pernah nampak. Kakak aku ada satu. sonok dengar. Bila time azan kita boleh adjust kan.
** Dep...
menu aku lum complete lagi. nantilah erk:-) selalu dah habis baru teringat (hehehehe)

Dr. Bentara said...

teringin nak beli dulu tapi tak kesampaian... bagus ni banyak manfaat. Paling kurang boleh check sendiri punya bacaan.